رئیس اسکودا: ممنوعیت برگزاری آزمون وکالت کذب است

وقت آزمون وکالت امسال ۱۵۰ دقیقه تعیین شد

پایگاه خبری اختبار- رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران شایعه ممنوعیت برگزاری آزمون وکالت توسط کانون‌ها را تکذیب کرد.

به گزارش اختبار، روز گذشته تصویری از یک دادنامه دیوان عدالت اداری در رسانه‌ها منتشر شد که به موجب آن، درخواست ابطال ماده ۴۵ آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری را رد شده و اعلام شده بود: «نظر به اینکه آیین‌نامه مورد اعتراض به موجب ماده ۹۸ آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری اصلاحی ۱۳۸۸/۳/۲۷ مصوب رئیس قوه قضاییه لغو شده است و در حال حاضر آیین‌نامه اصلاحی مذکور لازم‌الاجراست بنابراین با انتفای موضوع، موجبی برای رسیدگی وجود ندارد.»

مخالفان کانون‌های وکلا این قرار دیوان را به ممنوعیت برگزاری آزمون وکالت از سوی کانون‌ها تفسیر کرده و این دادنامه را در سطح گسترده‌ای در رسانه‌های جمعی منتشر کردند.

شاکی پرونده در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: «پرونده در هیئت تخصصی دیوان مطرح شد و قضات هیئت تخصصی به این نتیجه می‌رسند که آیین‌نامه مورد شکایت ما منسوخ شده و در سال ۸۸ توسط رئیس قوه قضائیه اصلاح شده و مدت زمان توقف اجرای آن نیز به پایان رسیده است؛ بر این اساس موضوع را به رئیس دیوان عدالت اداری گزارش می‌کنند و در نهایت طبق قراری که صادر شده، چون آیین‌نامه سال ۳۴ منسوخ و آیین‌نامه سال ۸۸ لازم‌الاجرا شده، کانون‌های وکلا باید براساس آیین‌نامه جدید هم آزمون برگزار و هم از مفاد آن تبعیت کنند. نکته بعدی اینکه آزمون امسال یک‌مرحله‌ای است در صورتی که طبق آیین‌نامه سال ۸۸ باید آزمون دو مرحله و به‌صورت کتبی و شفاهی باشد؛ در آیین‌نامه سال ۸۸ برای آزمون ۹ منبع پیش‌بینی شده اما منابع آزمون کانون وکلا، ۶ مورد بیشتر نیست و حقوق ثبت، فقه در تحریرالوسیله امام خمینی(ره) و بحث امور حسبی وجود ندارد اما در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است و بر همین اساس، آزمونی که قرار است امسال کانون وکلا برگزار کند، غیرقانونی است و حتی دادخواست ابطال آزمون را امروز به دادگستری تهران دادیم و درخواست دادیم طبق بند ۲ آیین‌نامه لایحه استقلال مصوب ۸۸ آزمون برگزار شود.»

در واکنش به این ادعا، مرتضی شهبازی‌نیا (رئیس اسکودا) در صفحه اینستاگرام خود چنین نوشت:

با توجه به ابراز نگرانی برخی از داوطلبان ارجمند آزمون کارآموزی وکالت سال جاری به آگاهی می رساند؛
خبر صدور "دستور دیوان عدالت اداری در باب ممنوعیت کانونهای وکلا از صدور پروانه" به کلی کذب بوده و چنین تصمیمی از ناحیه دیوان صادر نشده است. آنچه اتفاق افتاده است صدور قرار رد تقاضای ابطال ماده چهل و پنج آئین نامه اجرائی قانون استقلال کانونهای وکلا (در باب صدور پروانه کارگشائی) بوده که مقام محترمی در دیوان با استدلالهایی از جمله استناد به آئین نامه تعلیق شده توسط ریاست محترم قوه قضائیه، شکایت شاکی را رد کرده اند.
بنابر این اولا: قرار صادره هیچ ارتباطی به آزمون وکالت ندارد و معلوم نیست چگونه قرار رد شکایت یک نفر به صدور دستور علیه نهاد دیگری تعبیر شده است.
ثانیا: آئین نامه سال هشتاد و هشت توسط مرجع تصویب یعنی رئیس محترم قوه قضائیه تا تصویب قانون تعلیق شده و ریاست محترم قوه تصمیمی در مورد اجرای آن نگرفته اند.
ثالثا: این آئین نامه منعی برای آزمون ایجاد نکرده است و مهمتر از همه اینکه اصولا مستند برگزاری آزمون وکالت، قانون کیفیت اخذ پروانه کارآموزی وکالت و قانون استقلال کانونهای وکلای دادگستری است و حذف آن جز با تصویب مجلس شورای اسلامی میسر نیست.
لذا از داوطلبان ارجمند تقاضا می شود به این قبیل شایعات توجه نکنند و چنانچه پیشتر نیز گفته شد اخبار صحیح راجع به آزمون را صرفا از طریق سایت اتحادیه و مصاحبه های اینجانب پیگیری کنند.
از رسانه محترم نیز تقاضا می شود که حداقل برای احتراز از لطمه به آبروی خود، قبل از نشر شایعات این چنینی که می تواند ولو برای یک روز باعث یاس و ناامیدی در داوطلبان و ایجاد تردید در آنها شود، اندکی در مفاد و مستندات آن تامل نمایند.
ضمنا به استحضار داوطلبان عزیز می رساند حسب توافق با سازمان سنجش آموزش کشور و به منظور کاهش اضطراب داوطلبان از حیث نداشتن فرصت کافی در آزمون امسال که هشتم آذرماه برگزار می شود، مدت پاسخگوئی به سوالات با نیم ساعت افزایش نسبت به سنوات قبل، یکصد و پنجاه دقیقه تعیین گردید. مطابق استانداردهای علمی، این مدت حداکثر زمان مجاز برای آزمونهای تستی است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. دوستانی که علاقه‌مند هستند که به صورت علمی و منظم مطالعه کنند بهشون به عنوان یه برادر کوچکتر کتاب فن مطالعه، اثر لیندا فریل انیس، ترجمه آقای علی صلحجو، از انتشارات مرکز نشر دانشگاهی رو پیشنهاد می‌کنم.

  2. دقیق و به صورت علمی و شخصی برنامه ریزی کنید و منابع اصلی رو مطالعه کنید که آمادگی پاسخ دادن به هر سوالی رو داشته باشید. کمیت و کیفیت مطالعه روزانه خودتونو به صورت شخصی البته با توجه معیارهای روز تعیین کنید و چون توانایی هر شخص در مطالعه با شخص دیگه فرق می‌کنه. به برنامه ریزی خودتون پایبند باشید و نظم و ریتم کیفیت و کمیت میزان مطالعه رو تا چند روز قبل از آزمون حفظ کنید. بنده خودم تو یک سال با همین‌جور برنامه‌ریزی هم کارشناسی ارشد دانشگاه خودم در رشته حقوق خصوصی قبول شدم (دانشگاه علامه طباطبایی) و هم کانون وکلای دادگستری مرکز، شهر تهران. مطمئن باشید که واقعا خواستن، توانستن است. فقط همت میخواد + برنامه‌ریزی دقیق + پایبند بودن به نظم مطالعاتی. با آرزوی موفقیت برای داوطلبان آزمون وکالت.

  3. طراحان سوال مرحله دوم که کتبی-تشریحی بود، اساتید دانشگاه علامه طباطبایی و شهید بهشتی و تهران بودند!

  4. دوست گرامی آقای امید، اگه جنابعالی خیلی برات سخته که تو یه آزمون تستی چهار گزینه‌ای قبول بشی، بنده و هم ورودی‌های من در آزمون سال ۱۳۹۰ کانون وکلای دادگستری مرکز که دو مرحله‌ای (مرحله اول: تستی و مرحله دوم: کتبی-تشریحی) بود قبول شدند! فاز ما این بود دوست عزیز!

  5. بشینید فقط قوانین خاصو بخونید اونا که قضاوت دادن قشنگ شیرفهم شدن امسال وکالت سخت تره و طیف سوالا قوانین خاص و اختلافی فقط منابع رو بخونید

  6. اصلا این اضافه کردن تایم خوشحالم نکرد خ هم حالم بد شد مث پارسال
    یعنی چی میشه،……

  7. مگه دارید کوه میکنید که با ۱۲۰ سوال مواجه میشوید یه کمی سوادتان رو ببرید بالا یه کمی تلاش کنید تا قبول شوید

  8. سال ۹۷ حدود ۱۵ دقیقه به آزمون اضافه شد بیش از ۷ سوال غلط هم در آزمون قراردادند که اون ۱۵ دقیقه جبران شه.
    امسال با افزایش ۳۰ دقیقه ای زمان آزمون منتظریم بیش از ۲۰ سوال غلط در آزمون باشد و با آینده جوانان بازی شود.
    (از طرف کسی که با اختلاف ۱۵ نفر در آزمون سال ۹۷ قبول نشد. به دلیل وجود سوالات اختلافی آقایان….)

    1. عجیبه بعضی ها مرتب ایراد میگیرند بابا این آزمون هرچقدر هم سخت و سوالات عجیب(که اصلا چنین چیزی نیست) به هر حال عده ای قبول میشند دیگه…بله اگه ظرفیت ملاک نبود و قرار بود شما مثلا پنجاه در صد نمره را بیارید واسه قبولی نوع سوالات خیلی مهم بود اما الان اصلا مهم نیست چند تا سوال ایراد داشته چون اونایی که قبول شدند هم همین سوالات جلوشون بوده …من خودم سال دوم هست که شرکت میکنم

  9. چه فایده از یک طرف زمان زیاد میکنند و از طرف دیگرگزینه ها و سوالاتو طولانى میکنن،طو
    رى میشود که هر گزینه سه خط توضیح دارد ، سه خط هم توضیحات سوال میشود در مجموعه ۱۵ خط،براى هز سوال باید بخونى فقط، امید بود آدمى را به خیر کسان مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان

    1. خب جنابعالی برو آزمون ماده ١٨٧ شرکت کن! چرا میخواید آزمون رمان وار امتحان بدید؟!

      1. برادر!!!!!!!! بحث شرکت یا عدم شرکت در ازمون وکالت یا ماده۱۸۷ نیست……. بحث طرح سوالات متعارف منطبق با زمان است.ماذا فازا!!!!

  10. خدایا به امید تو -فقط خودمون رو به خدا میسپاریم امسال با ۱۲۰سوال در حد رمان مواجه میشیم- ان شاالله نتیجه زحمات خودمون رو بگیریم.
    التماس دعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا