دستور رئیس قوه قضاییه برای بررسی مجدد پرونده‌های مهریه

هزارتوی دریافت مهریه پیچیده‌تر می‌شود؟

پایگاه خبری اختبار- خبرهایی که از قوه قضاییه به گوش می‌رسد، حکایت از دستور رئیس تازه این قوه درخصوص زندانیان مهریه دارد.

به گزارش اختبار، سید ابراهیم رئیسی روز ۴ اردیبهشت ۹۸ و اندکی پس انتصاب به‌عنوان رئیس قوه قضاییه به قم سفر کرد و با برخی از مراجع تقلید شیعات دیدار کرد.

در این سفر رئیس قوه قضائیه در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی، گفت: «تلاش می‌کنیم در موضوع مهریه، بتوانیم این مسئله را کاملا حل نماییم.»

وی روز بعد (۵ اردیبهشت) و در نشست رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور و دادستان‌های مراکز استان نیز اعلام کرد که: «در خصوص مهریه نیز اکثر مراجع معظم تقلید در دیداری که داشتیم تذکر می‌دادند که بر این اساس لازم است بازنگری جدی و فوری در مورد زندانیان مهریه صورت گیرد.»

در همین راستا نامه‌ای منتسب به معاون دادگستری کل استان کرمان در فضای مجازی منتشر شده بود که حکایت از ضرب‌الاجل ده روزه حجت‌الاسلام رئیسی برای آزادی زندانیان مهریه داشت.

متعاقباً اخبار دیگری نیز منتشر شد که آزادی قریب‌الوقوع زندانیان مهریه را اعلام می‌کرد. در نهایت رئیس هیات امنای ستاد مردمی دیه استان روز ۲۵ اردیبهشت در گفت‌وگو با صداوسیما اعلام کرد: «با توجه به دستور جدید رئیس دستگاه قضا، هیچ فردی برای مهریه زندانی نمی‌شود، بلکه مقدار مهریه با توجه به شرایط تقسیط وحکم اعسار از پرداخت صادر می‌شود.»

نهایتاً امروز، ۶ خرداد، سخنگوی قوه قضاییه در گفت‌وگو با رسانه ملی اعلام کرد که دستور رئیس قوه قضاییه، با در نظر گرفتن لزوم اجرای صحیح قانون بوده و هر گاه ثایت شود که زوج تمکن مالی نداشته اما در زندان به سر می‌برد باید این زندانیان آزاد شود اما اگر مشخص شود که زوج تمکن پرداخت مالی را دارد اما از پرداخت مهریه امتناع می‌کند باید همچنان در زندان بماند.

گفتنی است که در زمان ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی بر قوه قضاییه، گلایه‌هایی از عملکرد این قوه درباره محکومان مهریه، به‌ویژه از سوی آیت‌الله مکارم شیرازی در رسانه‌ها منتشر شده و این مرجع تقلید در سخنانی اعلام کرده بود: «… آخر دستگاه قضا باید مطابق اسلام باشد چرا برخلاف اسلام یک عده بروند زندان؟… دستگاه قضایی ما احترام برایشان قائلیم، بنشینند با حوزویان و مسائل را حل کنند و بیخود مردم را به زندان نیندازند، اما یک گوشه ای بنشینند خودشان بین خودشان توافق بکنند، قابل حل نیست… چرا زندان‌ها را پر می‌کنید و به محض به اجرا گذاشتن مهریه از سوی زنان، مردان فوراً به زندان می‌افتند؟»

رئیس وقت قوه قضاییه متعاقباً از عملکرد دستگاه قضایی در مورد چنین پرونده‌هایی دفاع کرد و گفت: «در خصوص اینکه فرموده‌اند "قوه قضاییه فوراً با به اجرا گذاشتن مهریه، مردان را به زندان می‌اندازد" عرض می‌کنم که این مطلب قطعاً نادرست است زیرا رویه دادگاه های ما چیزی بر خلاف قانون نیست و قضات نیز در این زمینه قانون اصلاح شده نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب ۱۳۹۴ را اجرا می‌کنند… بخشنامه‌ای نیز صادر کردیم و در آن آوردیم که اگر توانایی فرد برای پرداخت محکوم به محل تردید بود، تا احراز تواناییِ پرداخت، اجازه نداریم او را به زندان بیاندازیم. این بخشنامه در تاریخ ۳۱/۴/۹۱ یعنی شش سال پیش صادر شد و بند (ج) آیین نامه سابق مبتنی بر فتوای حضرت امام (قدس‌الله نفسه الزکیه) و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مورد اصلاح قرار گرفت و بر همین اساس مقرر شد که اگر ملائت محکوم علیه ثابت نباشد، از حبس وی خودداری و اگر در حبس است، آزاد شود…»

متن کامل سخنان رئیس سابق قوه قضاییه در واکنش به گلایه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی و نیز نامه سرگشاده آیت‌الله مکارم شیرازی به این اظهارات را بخوانید

هرچند در نهایت آیت‌الله آملی لاریجانی بخشنامه‌ای درباره لزوم بررسی و تعیین تکلیف فوری پرونده‌های درخواست تعدیل مهریه صادر کرد و در نتیجه عده زیادی از زندانیان مهریه آزاد شدند.

با توضیحات امروز سخنگوی این قوه به نظر می‌رسد که موضوع دستور آیت‌الله رئیسی نیز تفاوت چندانی با بخشنامه سابق ندارد و نکته مهم، تسریع بیشتر در بررسی پرونده‌ها باشد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام در خصوص خانم هایی که همسرشان را با هزار خواهش و تمنای خود و خانواده به ازدواج خود دراوردند و اینک به اجبار خانواده می خواهند زندگی مشترک را ترک کنند و استدلالشان این است که من می توانم قسطی طبق نظر قاضی و قانون مهریه را اندک اندک پرداخت کنم و با مبلغ کم زن را در این جامعه بدون سر پناه و مسکن و پول رها می کنند و به دنبال بیچاره کردن دختران دیگر رفته و بعد از مدتی آنها را نیز رها می کنند چه نظری دارید؟ آیا اشد مجازات برای این فرد نمی بایست در نظر گرفته شود ؟ اساسا فردی که خود مایل به طلاق یک طرفه است و خانم با هزار ناراحتی که از خانواده شوهر متحمل می شود راضی به طلاق و رها شدن در جامعه نیست نباید به او حکم شود در صورتی می تواند طلاق یک طرفه دهد که حقوق زوجه خود را تماما پرداخت نماید و یا حداقل یک سوم ان را بحدی که زن بتواند حداقل برای خود سرپناهی تهیه نماید و مستقل زندگی کند و بخاطر نداشتن مسکن دچار هزاران اسیب جدی در اجتماع و سو استفاده های دیگر نگردد. خواهشمند است به این بعد توجه ویژه گردد. با سپاس مشاور خانواده

  2. من ۶ سکه باید بدم کمه ولی برای منه بیکار با نرخ سکه میشه۶۴میلیون من مدرک عمران اب و فاضلاب دارم ومدرک بین مللی رباتیک ومدرکicdl حالا ۱ ماه دیگه دادگاه دارم چی بگم بگم کار فراوونه نرفتم که خودتون میدونید بگم سکه زمانی زنم اجرا گذاشت۵ تومم بود حالا ۱۰.۵شده بگم صبر کنید که نمیکنن بگم من تمام اثاثیه که ۳۰ میلیونه باپیش خونه رو به خانوم دادم که برگرده میگن میخاستی نکنی بگم برم زندون پول میشه میگن قانونه بگم پدرم جانبازه که ی ریال از بنیاد نگرفته میگن بما چه فرار کنم تا کی شما بگین چیکار کنم من همون کارو کنم

  3. آقای رئیسی رئیس محترم قوه قضائیه با سلام احتراما به فکر مردم فقیر باشید اینجانب چند جلسه به دادگاه رفته ام مجبورم چند جلسه دیگر هم بروم ولی به خاطر بی پولی مجبور شدم به بهانه ای که محکمه پسند بود همه پی گیری های قضایی ام را تعطیل کنم

  4. ایناهمش حرفه و تبلیغات بی جاهست من خودم تازه از زندان ازاد شدم اونم بدست خیرین بدهکار مهریه بودم اقساطم عقب افتاده بود سکه گرون شده بود تنونستم پرداخت کنم هرچی ب قاضات محترم التماس کردم ک ندارم ابرو دارم منا ب زندان نندازید ولی با احن خشن بامن برخورد کردند انگار که یک جنایتکار را بدام انداختند اخرشم چند ادم خیرخواه پول دادن تا من ازاد شم ملت منا بخاطر ۳تا سکه زندان انداختن من فرزندشهید بودم پدرم جونشابخاطر این ملت بخاطر ناموس ایرانی بخاطر رهبرش و… فدا کرد اونوقت این قضات محترم جامعه اسلامی جوری باخانواده اون شهید برخورد کردند که با مجرمین سابقه دار برخورد میکنند انداختنم وسط ی مشت دزد و ادم ربا وسط مواد فروش و ….. این عدالت برید تحقیق کنید ببینید من راست میگم یا دارم تهمت و افترا میزنم این شماره پرونده دادگاه منه ۹۴۰… دادگاه … شعبه اول حقوقی

  5. با سلام دستور آقای رءیسی نشانه اعتقاد عمیق ایشان به شریعت و تسلط بر احکام دین میباشد ایشان برعکس بعضی از افراد عدالت محوری می‌باشند و بر خلاف بعضی ها که در کارهای که به آنها مربوط نبود مدام دخالت می‌کردند و از کار اصلی خود یعنی عدالت غافل بوده اند و حتی نزدیکترین افراد به آنها خود دچار مشکلات عدیده بوده اند اما آقای رئیسی به نحو احسنت در امور قضایی با توجه به سابقه و تبحری که دارند امور را بنا بر عدالت محوری انجام می‌دهند و انشاءالله بقیه خلا۶ ها نیز رفع کنند و ای کاش زودتر ریس قوه شده بودند تا این همه مشکلات تلنبار نشده بود انشاءالله همیشه سلامت و پایدار باشند چون مایه دلخوشی مردم هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا