جزییات جذب پذیرفته‌شدگان آزمون فوق‌العاده مرکز وکلای قوه قضاییه، همچنان مبهم

با گذشت حدود سه هفته از اعلام نتایج مجدد؛

پایگاه خبری اختبار- با گذشت ۲۰ روز از اعلام نتایج مجدد آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۴۰۱، همچنان نحوه جذب و پذیرش پذیرفته‌شدگان این آزمون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش اختبار، آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه موسوم به آزمون فوق‌العاده در ۲۳ اردیبهشت‌ماه سال جاری و چند روز پیش از لازم‌الاجرا شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار برگزار شد اما برگزار‌کنندگان آزمون اعلام کردند که قبولی داوطلبان بر اساس معیار این قانون خواهد بود، تصمیمی که حواشی متعددی را در پی داشت که هنوز هم ادامه دارد.

چالش اصلی زمانی رخ داد که پس از تاکید مسئولان مرکز وکلای قوه قضاییه بر جذب داوطلبان بر اساس نمره تراز و اعلام عدد قبولی ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر از سوی برخی نمایندگان مجلس، زمزمه‌هایی مبنی بر لزوم حذف مصاحبه علمی شفاهی قبول‌شدگان شنیده شد.

معاون سابق مرکز: نیمی از قبولی‌های مرحله تستی، در مرحله شفاهی رد می‌شوند

رامتین قانع، معاون مرکز وکلای قوه قضاییه در زمان اعلام رقم تقریبی قبول‌شدگان آزمون فوق‌العاده از سوی برخی نمایندگان مجلس، در یک پست اینستاگرامی نوشت: «فارغ از اینکه عدد ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر پذیرفته شده مرحله تستی آزمون فوق‌العاده مرکز وکلا ، عدد دقیقی است یا خیر، باید توجه داشت که جذب مرکز ۲ مرحله ای بوده و هرگز تمامی پذیرفته‌شدگان مرحله تستی موفق به عبور از مرحله مصاحبه شفاهی و اخذ پروانه کارآموزی نخواهند شد. حسب تجربه حدود نیمی از این افراد در مصاحبه مردود می شوند.»

این اظهارات، واکنش‌هایی را در پی داشت و برخی اعلام کردند که مطابق قانون تسهیل… مرحله‌ای با عنوان مصاحبه شفاهی برای قبولی داوطلبان وجود ندارد.

نماینده مجلس: مصاحبه علمی، ممنوع است

اندکی بعد از انتشار نظرات رامتین قانع، جعفر قادری، عضو کمیسیون جهش تولید مجلس و از تدوین‌کنندگان طرح تسهیل صدور مجوزها به اقتصادآنلاین گفت: «در جلسات کمیسیون با وکلا که تاکنون برگزار شده هیچ صحبتی از آزمون شفاهی به میان نیامده بود. برگزاری آزمون شفاهی و در نظر گرفتن نمره آن برای جذب وکیل ممنوع است و باید برای آن از مجلس استفساریه گرفته شود.»

پس از این بود که مرکز وکلای قوه قضاییه در انتشار نتایج آزمون بر اساس نمره تراز دچار تردید شد و نهایتاً مسئولان امر تصمیم گرفتند پذیرش را بر اساس نمره خام انجام بدهند تا افرادی که صلاحیت علمی بیشتری دارند قبول شوند اما این تصمیم با مخالفت جدی نمایندگان مجلس روبرو شد و نهایتا طرحی دو فوریتی برای تعیین نمره تراز به عنوان معیار قبولی داوطلبان آزمونهای وکالت و سردفتری و کارشناسی رسمی تهیه و تصویب شد.

اعلام مجدد نتایج آزمون فوق‌العاده

در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ و درحالی‌که پیش‌تر یک بار نتایج آزمون فوق‌العاده مرکز وکلای قوه قضاییه بر اساس نمره خام اعلام شده بود، نتایج اصلاح شده بر اساس نمره تراز شده منتشر و گروه بیشتری از داوطلبان به عنوان پذیرفته‌شده مرحله کتبی تعیین شدند.

بااینحال اکنون این سوال برای قبول‌شدگان اولیه وجود دارد که ادامه مراحل جذب در این مرکز به چه ترتیب خواهد بود؟ آیا مصاحبه شفاهی به کلی حذف شده و صرفاً صلاحیت اخلاقی اشخاص در هیات تعیین صلاحیت بررسی می‌شود یا مصحبه شفاهی همچنان وجود خواهد داشت اما به جای مباحث علمی، پرسش‌های سیاسی و عقیدتی مطرح می‌شود؟

ماده ۹ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه:

پس از انجام آزمون، مصاحبه، تحقیق و گزینش، صلاحیت اخلاقی و رفتاری پذیرفته شدگان توسط هیاتی بنام هیأت تعیین صلاحیت که اعضاء آن مرکب از رییس مرکز (بعنوان رییس هیأت) و چهار نفر از قضات عالی رتبه، وکلا، مشاورین خانواده یا کارشناسان رسمی به پیشنهاد هیأت نظارت و تصویب رییس قوه قضاییه است، تائید یا رد خواهد شد. جلسات و تصمیمات هیأت با دعوت رییس مرکز و با حضور و نظر موافق سه عضو که یکی از آنان رییس مرکز باشد رسمیت دارد.

در صورتیکه هیأت تعیین صلاحیت زوال صلاحیت اخلاقی یا رفتاری هریک از وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده را احراز نماید می‌تواند درخصوص ابطال پروانه، محرومیت دائم یا موقت از مشاغل فوق اتخاذ تصمیم نماید. این تصمیم ظرف بیست روز از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در هیأت نظارت است. رای هیأت نظارت در این خصوص قطعی است.

تبصره ـ مرکز مکلف است بررسی صلاحیت متقاضیان وکالت، کارشناسی رسمی و مشاوره خانواده را از هسته گزینش قوه قضائیه، حفاظت اطلاعات قوه قضاییه یا سایر نهادهای مربوط درخواست نماید. مراجع مذکور مکلفند بررسی‌های لازم را انجام و نتیجه بررسی را ظرف حداکثر مدت ۲ ماه به مرکز ارسال نماید و الا مرکز راساً تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند.

بخشی از این ابهام از صحبت‌های روز ۲۲ مرداد رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه ناشی می‌شود که گفته بود داوطلبان آزمون این مرکز گزینش خواهند شد.

او در یک نشست خبری اظهار داشته بود:‌ «ما در مرکز وکلا آزمون شفاهی نداریم بلکه گزینش داریم که بر اساس قانون است و آن را انجام خواهیم داد. طبیعی است افرادی که قرار است درباره جان و مال و ناموس مردم نظر دهند، گزینش شوند.»

اینک با گذشت نزدیک به ۵ ماه از برگزاری آزمون فوق‌العاده و نزدیک به ۳ هفته از دومین اعلام نتایج آن، همچنان داوطلبان آزمون منتظر هستند تا از نحوه جذب و سایر مراحلی که برای دریافت پروانه کارآموزی مرکز وکلای قوه قضاییه باید طی شود، اطلاع پیدا کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۹ دیدگاه ها

  1. ای ک میشنوی کاری بکن!!!!!
    ترو خدااااااااا تحقیق محلی رو بر دارید. همسایه لج میکنه بد میگ حسودی میکنه بد میگ سلام نمیکنی بد میگ کلا هر کاری کنید بازم بد میگن من روزی ۱۰ ساعت درس میخونم اما وقتی یاد تحقیق محلی میوفتم تا دو روز درس نمیخونم کانونم ک نمیتونم شرکت کنم تنها شانسم مرکز کاش بجای طرح تسهیل تحقیق محلی رو حذف میکردن ی بار داخل گوگل زدم تحقیق محلی مرکز وکلا ی صفحه اومد بالا نوشته بود تحقیق محلی با بازپرس میباشد😂😂😂 بیشتر استرس گرفتم.خخ

  2. سلام خانم زنده دل عزیز میشه پیگیری کنید مرکز وکلا مصاحبه علمی مذهبی داره یا نه آخه گفته بودن قراره حذفش کنن

  3. سلام وعرض ادب
    چراهیچ خبروصدایی ازمرکزوکلا درنمیاد؟
    چندین هزارنفرمنتظرهستن.

    ای که دستت میرسدکاری بکن

  4. اولا دوستان مرکز وکلا اینقدر حساس نباشید،سایت خود مرکز وکلای قوه قضاییه اطلاعیه فراخوان جذب را خواهد داد، زیاد فشار ایجاد نکنید. ثانیا در مورد گزینش یا مصاحبه یا غیره، گزینه تحقیق محلی واقعا چیز بیخودیه اونم توی این زمانه و شرایط. چون آدما الان توی اپارتمان خودشون با مدیر ساختمانشون یا همسایه بالا یا پایین مشکل دارن بنا به هر علت، مثلا بیشتر گرفتن شارژ، یا هر چیز دیگر مثل پارکینگ و غیره مشکل دارن، با همسایه به علت حسادت یا هر چیز دیگر مشکل دارن‌ حتی اگر به همسایه معتادت اعتراض کنی مواد مصرف نکن صدای ماهواره بلند نکن، از فرداش کسی بره تحقیق کنه، زیراب میزنه! بنابراین کسی که تا مرحله وکالت اومده و قبول شده یعنی آدم مقبولیه، مگه در کانون اسکودا همچین چیزهایی هست که مرکز وکلا گیر داده که داشته باشه!؟ باباجان کسی که قبول شده دستشو بگیرید ببرید کارموزی تا اطلاعاتش افزوده بشه و آماده وکالت شه. وسلام. این جنگولک بازیا دیگه چیه

    1. کاش بفهمن … الان ما سر بچه های همسایه ها چون واقعا سر و صداشون زیاده بحث داشتیم مطمئنم برای تحقیق بیان همسایه ها بد میگن در حالی که حق با ماست کاش این تحقیق محلی وبردارن واقعا ظلمه اینجوری انقدر نامید شدم که دارم برای کانون میخونم

  5. چیشد این اطلاعیه ثبت نام قبول شدگان آزمون فوق العاده؟؟؟؟

    یکی نیست پیگیری کنه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا