ثبت نام فراخوان جذب اعضای هیات علمی تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۳

حجت السلام محمدرضا رضوان طلب، رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

ثبت نام فراخوان جذب اعضای هیات علمی از ۱۲ تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۳

متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام به سایت www.mjazb.ir مراجعه کنند

جدول اعلام نیاز دانشگاه های کشور به اعضای هیات علمی فارغ التحصیل رشته حقوق را از اینجا دریافت کنید

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری امروز گفت: فراخوان برای ثبت نام جذب اعضای هیئت علمی از ساعت ۱۲ امروز آغاز شده و تا پایان بهمن ماه ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، حجت السلام محمدرضا رضوان طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام این خبر افزود: طبق روالی که جزو قانون است هر سال دو بار فراخوان اعضای هیئت علمی اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: بعد از بررسی نیازهای دانشگاه‌ها که از تاریخ ششم تا پایان دی ماه نیازهای خود را در سایت وزارت علوم بارگذاری کرده‌اند و بعد از پایش و تطبیق آن با مجوزها که چند روز طول کشید امروز ثبت نام جذب اعضای هیئت علمی آغاز می‌شود.

رضوان طلب در همین زمینه افزود: ۸۱۰۸ مورد اعلام نیاز بررسی نشده دانشگاه‌ها بود که بعد از بررسی ۲۲۹۲ کرسی به عنوان نیازهای معتبر دانشگاه‌ها اعلام شد. وی با اشاره به اینکه جذب عضای هیئت علمی بر اساس همین تعداد صورت می‌گیرد، گفت: متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام به سایت http://www.mjazb.ir مراجعه کنند.

رضوان طلب در ادامه گفت: زمان روند رسیدگی به پرونده متقاضیان حداکثر چهار ماه و نیم است که سه ماه آن در اختیار دانشگاه‌ها و ۴۵ روز آن متعلق به مرکز است.

وی با بیان اینکه زمان ۴۵ روزه رسیدگی را به ۲۸ روز رسانده‌ایم، خاطر نشان کرد: امیدواریم بتوانیم جدول زمانی ۴ ماه و نیم را رعایت کنیم.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تعداد ثبت نام دوره قبل فراخوان جذب اعضای هیئت علمی اظهار کرد: ۵۲۷۶ نیاز معتبر برای دوره گذشته اعلام شده بود که ۱۶ هزار و ۷۸۸ نفر ثبت نام کردند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی با اعلام آغاز فراخوان جذب اعضای هیئت علمی گفت: میانگین روند رسیدگی به پرونده‌ها در گذشته ۱۸۹ روز کاری بود در حالی که این زمان در دوره تصدی ما به ۲۸ روز کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی در نشست خبری امروز که با موضوع فراخوان جذب بهمن ۱۳۹۳ برگزار شد، اظهار کرد: ایجاد ساختار مدیریتی و ماموریتی علیرغم لغو ساختار سازمانی مرکز جذب اعضای هیئت علمی از جمله اقدامات تحولی مهمی است که طی یک سال گذشته اتفاق افتاده است.

وی در همین زمینه افزود: زمانی که به عنوان رئیس مرکز جذب انتخاب شدم، طرح مهرآفرین که در پایان دولت نهم تدوین شده بود از سوی دولت یازدهم متوقف شده و این در حالی بود که پست‌های سازمانی این مرکز بر اساس آن طرح تعیین شده بود.

وی با اشاره به اینکه اولین اقدام ما ایجاد سه معاونت بود، گفت: معاونت اجرایی و برنامه ریزی، معاونت تایید صلاحیت و معاونت ارزشیابی و امور استان‌ها در ابتدای امر تعیین شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: طبق گفتگوهایی که با وزیر علوم داشتیم تصمیم گرفتیم تا بخشی از چارت گسترده را فعال کنیم تا در صورت بروز هرگونه تجدیدنظر از سوی معاونت سرمایه انسانی رئیس جمهور تعدیلی بیش از این در مرکز ایجاد نشود.

رضوان طلب سرعت بخشیدن به روند رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان جذب اعضای هیئت علمی را یکی دیگر از اقدامات مهم در یک سال گذشته دانست و گفت: میانگین رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان در گذشته ۱۸۹ روز کاری بود که در دوران تصدی ما این رقم به ۲۸ روز کاهش یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اهتمام به امر آموزش و توجیه کارشناسان و دستیاران مرکز جذب اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۷۰۰ نفر در رده‌های مختلف ذیل این مرکز فعالیت می‌کنند همچنین بین۷ تا ۹ نفر در ۱۱۰ دانشگاه کشور در هیئت جذب اعضای هیئت علمی فعال هستند. همچنین حداقل پنج نفر برای بررسی صلاحیت عمومی و علمی در کارگروه‌ها حضور دارند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم با بیان اینکه در سال جاری چهار نشست از سوی این مرکز برگزار شده، اظهار کرد: دو نشست با هدف هماهنگی و دو نشست با هدف آموزش و هم اندیشی در استان‌های مختلف برگزار شده است.

وی الکترونیکی کردن روند رسیدگی به پرونده‌ها بعد از مرحله فراخوان را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در سال جاری دانست و گفت: از سال ۸۹ مراحل فراخوان به صورت الکترونیکی انجام می‌شد اما این فرایند بعد از مرحله فراخوان به صورت الکترونیکی انجام نمی‌شد.

وی با اعلام این خبر که نرم افزار جدیدی برای رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان جذب اعضای هیئت علمی تدوین شده، خاطر نشان کرد: می‌توانستیم امروز که روز شروع فراخوان است از این نرم افزار بهره برداری کنیم اما برای احتیاط اجرای آن را به زمانی بعد از ثبت نام موکول کردیم.

رضوان طلب در ادامه سخنانش گفت: ثبت نام کنندگان می‌توانند بعد از اتمام فرایند ثبت نام و دریافت کد رهگیری، تا پایان زمانی که عضو هیئت علمی هستند با استفاده از آن کد رهگیری وضعیت پرونده خود را بررسی کنند.

رضوان طلب از تدوین کتاب قانون جذب خبر داد و گفت: برخی از قوانین جذب مصوب مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر مصوب هیئت اجرایی جذب است. این کتاب آماده شده و به صورت الکترونیکی در اختیار تمامی کارشناسان قرار داده شده است.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی، تغییر نظام پرونده‌ها بر اساس روند رسیدگی به آنها را یکی دیگر از اقدامات انجام شده دانست و گفت: متقاضیان عضویت در زمان مراجعه نمی‌دانستند که کارشناس پرونده آنها چه کسی است و این موجب سرگردانی آنها می‌شد.

وی با اشاره به اینکه تمامی کارشناسان مرکز هم اکنون نسبت به عموم قوانین آگاهی دارند، اظهار کرد: در حال حاضر هر پرونده از ابتدا تا آنها توسط یک کارشناس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رضوان طلب با اشاره به تقویت نظام نظارت و بازرسی که در دوره اخیر انجام شده خاطر نشان کرد: در گذشته رده‌ها به مرکز جذب اعضای هیئت علمی مراجعه می‌کردند اما کارشناسان مرکز به رده‌ها سر نمی‌زدند اما در یک سال اخیر هیئت مرکز جذب به همراه کارشناسان خود ۴۲ دانشگاه را مورد بازدید و بازرسی قرار داده است.

رضوان طلب با بیان اینکه احیای سیستم رسیدگی به شکایات از جمله اقداماتی است که در یک سال گذشته انجام شده گفت: در گذشته امکان شکایت وجود داشت اما این امر عملا محقق نمی‌شد و فرد به سختی می‌توانست از دلایل عدم جذب مطلع شده و نسبت به نتیجه شکایت کند. این در حالی است که در حال حاضر افراد با حضور در هیئت‌ها اجازه دفاع کردن از خود را دارند و همچنین در صورت اعتراض به نتیجه صادر شده می‌توانند شکایت کنند.

وی برقراری نظم و انضباط و آراستگی کارمندان مرکز جذب را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و گفت: ساعت رفت و آمد و آرایش ظاهری و نحوه برخورد کارکنان با مراجعین، آراسته و از نظم بهتری برخوردار شده است.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی با بیان اینکه چابک سازی بدنه کارمندی از جمله اقداماتی است که در سال گذشته انجام شده افزود: بدنه کارمندی این مرکز تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است.

وی بر اهتمام به ایجاد سیستم پاسخگویی تاکید کرد و گفت: در طبقه همکف ساختمان مرکزی وزارت علوم بخشی با عنوان واحد پاسخگویی و پیگیری مرکز جذب اعضای هیئت علمی ایجاد شده و متقاضیان می‌توانند با این مرکز ارتباط برقرار کرده و پاسخگویان به سوالات آنها جواب دهند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ نامه و درخواستی نباید بی جواب بماند گفت: سه اصل دقت، سرعت و کرامت شعار عمده ما بوده است.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی در خصوص مزایای متمرکز شدن روند جذب اعضای هیئت علمی اظهار کرد: ایجاد تمرکز در جذب اعضای هیئت علمی هیچ محدودیتی ایجاد نکرده است. این در حالی است که این فرایند سبب شده تا فرصت‌ها عادلانه توزیع شده و همچنین گزینه‌های درخواستی برای کرسی‌های دانشگاه‌ها افزایش یابد.

وی در همین زمینه افزود: در حال حاضر گستره انتخاب دانشگاه برای انتخاب اعضای هیئت علمی محدود به دانشجویان دانشگاه خود نیست.

وی با تاکید بر اینکه یکپارچگی و هماهنگی ایجاد شده از طریق متمرکز شدن جذب اعضای هیئت علمی یکی دیگر از مزایای این روند است اظهار کرد: سیستم متمرکز امکان ایجاد حساسیت‌ها و حمایت‌های بومی را از بین می برد.

رضوان طلب همچنین افزود: تمرکز جذب اعضای هیئت علمی تنها در مرحله پایش و بررسی اطلاعات صورت گرفته است و هنوز هم حداکثر کار به عهده دانشگاه‌هاست. در واقع اطلاعات متقاضیان جذب از سوی مرکز ما دریافت شده و به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود و دانشگاه با ارسال این اطلاعات به دانشکده و گروه علمی مربوطه در مورد جذب متقاضیان تصمیم گیری می‌کند.

رضوان طلب ادامه داد: بنابراین اگر کارگروهی نظر مثبتی نسبت به پذیرش یک متقاضی یا سطح توانایی علمی او نداشته باشد، ما بر جذب او اصرار نمی‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سیستم جذب دستوری نیست خاطر نشان کرد: در این دوران حتی یک نفر طی روند سفارشی وارد دانشگاه نشده است. ضمن اینکه شبکه تدوین شده قابل نفوذ نیست و بعد از الکترونیکی کردن پرونده‌ها و اجرای فرایند ثبت نام به هیچ وجه امکان حذف وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ فردی امکان دخل و تصرف در این سیستم را ندارد، گفت: نحوه بررسی که از سوی مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم صورت می‌گیرد، فقط شکلی است. برای مثال ما حداکثر و حداقل امتیازهای اعطا شده به فرد در سطوح متفاوت را بررسی می‌کنیم اما ارزشیابی عینی مقالات و توانایی علمی متقاضیان همچنان بر عهده دانشگاه و رده‌هاست.

وی در همین زمینه افزود: اما اگر کسی از متقاضیان به عدم صلاحیت و عدم پذیرش شکایتی داشته باشند ما روند جذب و بررسی صلاحیت او در دانشگاه مورد نظر را بررسی می‌کنیم. رضوان طلب با بیان اینکه بودجه مرکز جذب ۹۰ درصد کاهش داشته گفت: بودجه مرکز جذب عضای هیئت علمی در سال جاری نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد کاهش داشته این در حالی است که تقریبا ۸۰ درصد این میزان را باید از محل درآمدهای اختصاصی تامین کند در حالی که مرکز جذب هیچ منبع درآمدی اختصاصی ندارد.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تعلیق ساختاری یکی دیگر از مشکلات این مرکز است، اظهار کرد: فضا سازی منفی به عنوان لزوم اعطای استقلال به دانشگاه‌ها یکی دیگر از مشکلاتی بود که این مرکز با آن مواجه است.

وی با بیان اینکه این انتقادات به دیگر معاونت‌ها و مراکز ذیل وزارت علوم صورت نمی‌گیرد گفت: با برگزاری نشست‌ها و توضیح و تشریح روند کاری مرکز جذب اعضای هیئت علمی توانستیم این فضاسازی منفی را تا حدود زیادی کنترل کنیم.

رضوان طلب در خصوص پاسخگویی به پرونده‌های متقاضیان در سال گذشته اظهار کرد: در سال گذشته اعلام کردیم که به تمامی پرونده‌های در حال انتظار که از ۲۰ بهمن ثبت نام کرده‌اند باید تا قبل از تحویل سال پاسخ داده شود و ما توانستیم تا قبل از شروع سال جاری به تمام پرونده‌ها پاسخ دهیم. برنامه ما برای سال جاری هم به همین ترتیب است.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط روزانه ۷۰ پرونده به دست ما می‌رسد گفت: تلاش می‌کنیم تا در جلسات هیئت مرکزی که دو هفته یکبار برگزار می‌شود، تمامی پرونده‌های رسیده را مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم در حاشیه نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص جذب مربیان گفت: جذب کردن مسئولیت مرکز نیست. در این مرکز تنها پرونده متقاضیان بررسی می‌شود اما طبق روند معمول سخت گیری زیادی نسبت به جذب مربیان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه با وجود اینکه تعداد زیادی فارغ التحصیل دوره دکترا وجود دارد، دلیلی برای جذب مربی نیست، گفت: با وجود اینکه تاکید زیادی بر افزایش کیفی دانشگاه‌ها وجود دارد، جذب مربی برای رشته‌های خاصی مثل هنر که تعداد فارغ التحصیلان مقطع دکترا در این رشته کم است و یا در مناطق محروم و همچنین در دانشگاه‌های غیر انتفاعی صورت می‌گیرد.

رضوان طلب در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نحوه ارزشگذاری بر مقالات علمی تالیف شده و ترجمه شده گفت: بررسی ارزش علمی مقالات توسط هیئت ممیزه دانشگاه‌ها انجام می‌شود اما قانون آن از سوی مرکز هیئت امنای هیئت ممیزه تدوین می‌شود که تجربه جهانی پشتیبان این امتیاز گذاریهاست.

وی در همین زمینه افزود: در مورد اینکه مقاله از سوی خود فرد تدوین شده یا اینکه از جای دیگر است، نرم افزاری با نام همانند جو تدوین کرده و آنرا در اختیار اساتید دانشگاه و هیئت ممیزه قرار داده است.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد روند بررسی صلاحیت اساتید گفت: آیین احراز صلاحیت اعضای هیئت علمی از سوی هیئت عالی جذب تهیه می‌شود و ما فقط این آیین نامه را به کارشناسان خود آموزش می‌دهیم.

وی در ادامه افزود: زمانی که یک متقاضی جذب مراجعه می‌کند این عمل که کارشناسان به او بگویند قرآن بخوان کار درستی نیست.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم در همین زمینه گفت: ما کارشناسان خود را توجیه کردیم که آشنایی متقاضیان اعضای هیئت علمی با قرآن و مفاهیم دینی باید از طریق دیگری احراز شود.

وی با اشاره به اینکه ما نمی‌گوییم همه باید درس حوزه بخوانند، گفت: همه ما باید به عنوان مسلمان با کتاب آسمانی و مفاهیم آن آشنایی داشته باشیم اما ما از پرسیدن سوالات توهین آمیز به شدت پرهیز می‌کنیم.

رضوان طلب همچنین ادامه داد: فرمی که در آن اطلاعاتی مربوط به نمازخواندن یا روزه گرفتن متقاضیان درج شده در حال بازسازی و اصلاح است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا