تصویب کلیات طرحی برای تغییر سازوکار جذب وکیل و سردفتر

پایگاه خبری اختبار- سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس از تصویب کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در این جلسه امروز این کمیسیون خبر داد، طرحی که برخی مواد آن تغییرات اساسی در شیوه کارآموزان وکالت و سران دفاتر اسناد رسمی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش اختبار، رحیم زارع در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت که با تصویب جزئیات این طرح، آغاز کسب و کارهایی که به طور مستقیم خطرهای امنیتی، زیست محیطی یا جانی ندارند نیاز به طی کردن مراحل صدور مجوز نخواهد داشت و فقط صاحب کسب و کار باید اطلاعات مربوطه را در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار ثبت کند، بر این اساس و با تصویب این طرح امضاهای طلایی و بروکراسی اداری از روند صدور مجوزها حذف خواهد شد.

یکی از طراحان این طرح احسان خاندوزی، از نمایندگان نزدیک به حسین قربانزاده (مشاور قالیباف و بانی کمپینی برای حذف ظرفیت آزمون وکالت) است و به نظر می‌رسد ماده ۳ این طرح را با هدف جایگزینی طرح «آموزش و پذیرش وکالت» تنظیم کرده است، طرحی که از بهار ۹۷ در کارگروه ویژه کمیسیون حقوقی مجلس با حضور نمایندگانی از کانون‌ها و مرکز وکلای قوه قضاییه بررسی می‌شد و نهایتاً تصمیم‌گیری درباره آن به عمر مجلس دهم نرسید.

بر اساس ماده ۳ طرح تسهیل صدور برخی…، «ماده ۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴ و تبصره ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری نسخ می‌شوند. همچنین سازوکار تبصره ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری و ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، به‌صورت آزمون سراسری سالانه برای اعطای این دو مجوز به نحوی صورت می‌گیرد که هر داوطلبی که ۶۰ درصد امتیاز میانگین نمره یک درصد جمعیت بالاترین امتیاز را کسب نماید، بتواند پروانه اخذ نماید. این نصاب برای مشمولین بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه ششم [مشمولان سهمیه ایثارگری]، ۵۰ درصد خواهد بود.»

بر اساس ماده ۴ این طرح نیز، تمامی شخصیت‌های حقوقی خصوصی می‌توانند به جای وکیل، نماینده حقوقی به محاکم معرفی کنند.

برای خواندن متن کامل «طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» کلیک کنید

نکته جالب آنکه کمیسیون اصلی بررسی طرح جدید، «کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید» و کمیسیون فرعی آن «کمیسیون اجتماعی» تعیین شده و به این ترتیب طرحی که دو ماده مهم درباره وکلا و سران دفاتر اسناد رسمی دارد در کمیسیون حقوقی و قضایی بررسی نخواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۲ دیدگاه ها

  1. باسلام وضمن تشکرازاقدامات انجام شده لطفا بقیه موارد ازقبیل حذف ظرفیت صدور پروانه روانشناسی نیز مد نظر گرفته شود تااز حالت انحصار رانت درصدور پروانه مذکور جلوگیری شود باتشکر مجدد

  2. ضمن تشکر فراوان از طراحی این قانون درباره وکالت
    واقعا باید اینجوری باشد تا رقابت هم بین وکلا ایجاد
    گردد و از حالت انحصاری و آزمون دریایی واقعا از مجلس وتمامی افرادی که در این باره زحمت می کشند ممنونیم

  3. واقعا این همه سال به حقوق‌ی ها خیلی ظلم شده .واقعا ظلم واقعی شده ولی الان عالی شد با مصوبه اخیر

  4. آزمون وکالت باید حذف بشود چون وکالت حرفه خصوصی است و باید همه دارندگان مدرک کارشناسی حقوق بتونن بدون آزمون وارد آن شوند و اگه توانایی و قابلیت لازم را در وکالت داشتن در رقابت باقی می مانند در این صورت حذف می شونذ این امر باعث شکستن تنحصار حرفه وکالت هم میشه

  5. ضمن تشکر از توجه مجلس از ضرورت حذف آزمون وکالت، مسلما حذف آزمون وکالت باعث ایجاد رقابت در بین وکلا در بالا بردن کیفیت دفاع از موکل و پایین آورن حق الوکاله موثر است.
    ضمنا نه تنها شان وکیل را پایین نمی آورد بلکه برعکس حذف آزمون وکالت حرفه خصوصی وکالت را به ماهیت اصلی خود نزدیک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا