تصویب‌نامه در خصوص نحوه نظارت بر انعقاد و اجرای قراردادهای نفتی مصوب ۱۳۹۵

تصویب‌نامه در خصوص نحوه نظارت بر انعقاد و اجرای قراردادهای نفتی

مصوب جلسه ۱۳۹۵/۵/۱۳ هیأت وزیران با اصلاحات ۱۳۹۵/۶/۷

نحوه نظارت بر انعقاد و اجرای قراردادهای نفتی در تصویب­نامه مربوط به شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز به شرح زیر است:

۱ـ کلیات قراردادهای نفتی شامل قیمت، مدت و اعمال شرایط عمومی باید به تأیید وزیر نفت برسد.

۲ـ در اجرای ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت­ پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ـ مصوب ۱۳۹۴ ـ ، وزارت نفت مکلف است، توجیه فنی و اقتصادی و زیست محیطی، زمان­بندی اجرا و بازپرداخت و سقف تعهد دولت در هر یک از طرح ­ها و پروژه­ ها را به تصویب شورای اقتصاد برساند.

۳ـ در اجرای ماده (۱۵) قانون اصلاح قانون نفت ـ مصوب ۱۳۹۰ـ ، وزارت نفت مکلف است یک نسخه از قراردادهای منعقده موضوع مصوبه یادشده را ظرف ده روز پس از تاریخ نفوذ هر قرارداد، به صورت طبقه­ بندی شده برای رییس مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

۴ـ وزارت نفت مکلف است ظرف ده روز پس از تاریخ نفوذ هر قرارداد در مصوبه مذکور، گزارش آن را جهت بررسی و ارزیابی به هیئت ­عالی نظارت بر منابع نفتی (موضوع مواد (۳) و (۷) قانون اصلاح قانون نفت) ارایه نماید. این گزارش باید شامل متن، حجم مالی، تعهدات، مقدار محصول و زمان اجرای هر قرارداد باشد.

۵ ـ به منظور تدوین راهبردها و سیاست­ ها، ارزشیابی و نظارت بر اجرای مدیریت مخازن برای تولید صیانتی با رویکرد انتقال و توسعه فناوری، ساختار و تشکیلات متناسب جهت بررسی و نظارت بر اجرای قراردادهای نفتی موضوع این تصویب­ نامه (در حوزه­ های فنی، زیست محیطی، مالی، ایمنی، بهداشتی و مانند آنها) و انتقال و توسعه فناوری به شرکت­ های اکتشاف و تولید و بهره­ برداری ( E&P ) و نیز پیمانکاران عمومی ( GC ) و سازندگان تجهیزات و آموزش نیروی انسانی ایرانی و تنظیم روابط در وزارت نفت ایجاد می­ شود.

۶ ـ بررسی عدم مغایرت قراردادهای منعقده با مصوبه دولت در خصوص شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز بر عهده هیأتی با صلاحیت حقوقی، فنی، مدیریتی، سیاسی و امنیتی خواهد بود که اعضای این هیأت توسط رئیس‌جمهور تعیین می­ شود.

۷ـ کلیه مذاکرات و مصوبات جلسات رسمی مربوط به انعقاد قراردادهای نفت و گاز باید ثبت و ضبط و مکتوب شده و اسناد آن به طور مناسب نگهداری شود.

۸ ـ متن سند نمونه رازداری و محرمانگی موضوع ماده (۱۳) مصوبه دولت درخصوص شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز به تصویب شورای­ عالی امنیت ملی خواهد رسید.

۹ـ در تدوین قراردادها باید بندهای (۱۴) و (۱۵) اجرایی قطعنامه شماره ۲۲۳۱ و بند (۳۷) برجام رعایت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا