تصویب‌نامه در خصوص جدول هزینه های حمل و نقل و توقف وسیله نقلیه مصوب ۱۳۹۰/۰۷/۰۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی

تصویب‌نامه در خصوص جدول هزینه های حمل و نقل و توقف وسیله نقلیه
مصوب ۱۳۹۰/۰۷/۰۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی

وزیران عضر کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه مورخ ۱۳۹۰/۷/۳ ‏بنا به پیشنهاد شماره ‏۶۱ /۶ /۱ /۳۴۶۹۹ ‏مورخ ۱۳۹۰/۳/۹ ‏وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۱۳‏) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی– مصوب ۱۳۸۹ – و با رعایت تصویب نامه شماره ۱۶۴۰۸۲/ ت۳۷۳ هـ مورخ ۱۳۸۶/۱۰/۱۰ ‏تصویب نمودند:

۱ – ‏در مواردی که طبق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی انتقال وسیله نقلیه ضرورت داشته باشد، وسیله نقلیه با استفاده از وسایل مطمئنه مذکور در بند (۳‏) این تصویب نامه به نزدیکترین توقفگاه یا مقر انتظامی یا راهنمایی و رانندگی یا تعمیرگاه انتقال می یابد.

۲(اصلاحی ۱۳۹۴/۴/۱۴)- هزینه های حمل و نقل و توقف وسیله نقلیه که طبق تعرفه‌های موضوع جداول (الف) و (ب) این بند توسط بخش خصوصی وصول می شود حسب مورد به عهده متخلف، مالک، متصرف یا قائم مقام قانونی آنان خواهد بود.

الف- جدول هزینه حمل و نقل وسیله نقلیه

ب- جدول تعرفه توقف وسیله نقلیه در توقفگاه در هر شبانه روز 

۳ – ‏خودرو های ویژه حمل و جابجایی وسایل نقلیه موضوع این تصویب نامه باید مجهز به امکانات و تجهیزات ایمنی متناسب با نوع وسیله نقلیه حمل شونده باشد، به نحوی که به هنگام حمل، وسیله نقلیه حمل شونده از محل توقف تا توقفگاه بدون قرار داشتن و یا کشیده شدن چرخ ها بر روی زمین انتقال یابد.

تبصره ۱(اصلاحی ۱۳۹۴/۰۴/۱۴)- وزارت کشور موظف است با همکاری نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی، ضوابط مربوط به انواع وسایل نقلیه مطمئنه و تجهیزات مربوط برای حمل وسایل نقلیه توقیفی را برحسب حوزه های شهری و برون شهری تهیه و ابلاغ نماید. نظارت بر شرایط فنی و عملکرد این نوع وسایل نقلیه برعهده نیروی انتظامی می باشد.

تبصره ۲(الحاقی ۱۳۹۴/۰۴/۱۴)- حمل و جابجایی وسایل نقلیه موضوع ردیف های (۱‏) و (۲‏) جدول “الف” به جز با خودرو های ویژه موضوع این بند ممنوع است.

۴ – ‏توقفگاه‌های درجه (۱‏) باید شبانه روزی، کاملأ سقف، کف سازی شده، محصور، دارای نگهبان دایمی و سامانه ثبت ورود و خروج، نورپردازی مناسب، خط کشی متناسب با نوع وسیله نقلیه و دوربین مدار بسته باشند.

۵ – توقفگاه‌هایی که روباز یا نیمه مسقف و دارای سایر شرایط توقفگاه‌های درجه (۱) باشند، توقفگاه درجه (۲‏) محسوب می شوند.

۶ – توقفگاه‌هایی که صرفاً دارای محوطه محصور و نگهبان دائمی باشند، توقفگاه درجه (۳‏) محسوب می شوند.

۷(اصلاحی ۱۳۹۴/۰۴/۱۴)- فهرست توقفگاه های بخش خصوصی دارای مجوز فعالیت در شهرها و خارج شهرها که دارای شرایط نگهداری خودروهای توقیفی هستند در محدود هر استان به پیشنهاد نیروی انتظامی استان و درجه بندی آنها به پیشنهاد معاونت عمرانی استانداری هر استان و تصویب شورای هماهنگی ترافیک استان ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه تعیین می گردد. در شهر تهران این موضوع به تصویب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران می رسد.

تبصره(الحاقی ۱۳۹۴/۰۴/۱۴)- مسئولیت نظارت بر عملکرد توقفگاه و انطباق آنها با شرایط مذکور در این تصویب نامه به عهده نیروی انتظامی است.

۸ – ‏مسئولان توقفگاه‌ها مکلفند درجه توقفگاه و نرخهای مصوب را در معرض دید مراجعه کنندگان قرار دهند.

۹ (اصلاحی ۱۳۹۴/۰۴/۱۴)- ‏راهنمایی و رانندگی موظف است در صورت انتقال خودرو به توقفگاه یا مقر انتظامی یا راهنمایی و رانندگی یا تعمیرگاه، به نحو مقتضی مراتب را از طریق سامانه های اطلاع رسانی در اسرع وقت اطلاع رسانی نماید.

۱۰ (اصلاحی ۱۳۹۴/۰۴/۱۴)– در اجرای ماده (۱۱) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورتی که توقف وسایل نقلیه در توقفگاه‌ها به موجب احکام یا دستور مقامات قضایی یا امنیتی نباشد، مالک یا قائم مقام قانونی آنها موظفند ظرف یک ماه از تاریخ توقف و اطلاع نسبت به ترخیص و تعیین تکلیف وسیله نقلیه متوقف با پرداخت هزینه های متعلقه و ارائه برگ ترخیص از راهنمایی و رانندگی مربوط اقدام نماید، در غیر این صورت، متصدیان حمل و نگهداری می توانند جهت تعیین تکلیف و وصول هزینه های مربوط به مراجع قضایی مراجعه نمایند.

۱۱– حمل و نقل وسایل نقلیه از محل توقف به توقفگاه‌ها یا مقرهای انتظامی فقط با حضور و دستور مأموران راهنمایی و رانندگی، با تنظیم صورتجلسه در سه نسخه متضمن نوع، مشخصات ظاهری و تجهیزات جانبی، ثبت کیلومتر شماره و پلاک وسیله نقلیه حمل شونده، زمان، محل و نوع تخلف، نام راننده و مشخصات وسیله نقلیه حمل کننده و مؤسسه مربوط خواهد بود که یک نسخه در سوابق راهنمایی و رانندگی محل و دو نسخه دیگر مربوط به حمل کننده و مسئول توقفگاه می باشد.

۱۲ (اصلاحی ۱۳۹۴/۰۴/۱۴)– در هنگام تحویل وسیله نقلیه به مالک یا قائم مقام قانونی وی تطبیق وسیله با صورتجلسه تنظیم شده الزامی است و در صورت وجود اختلاف مؤسسه مربوط پاسخگو خواهد بود. راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مسئول نظارت بر حسن اجرای این بند می باشد. چنانچه در حمل و نقل یا در مدت نگهداری در توقفگاه به وسیله نقلیه آسیب وارد شود خسارت مربوط حسب مورد توسط حمل کننده یا نگهدارنده جبران می گردد.

۱۳(اصلاحی ۱۳۹۴/۰۴/۱۴)– در کلیه موارد اگر قبل از حمل یا در حین حمل خودرو، مالک آن مراجعه و تقاضای تحویل خودرو را بنماید، مأموران مکلفند ضمن صدور قبض جریمه، خودرو را مطابق صورتجلسه مربوط به وی تحویل نمایند.

۱۴– حمل و جابجایی وسایل نقلیه بدون دستور و حضور و نظارت مأموران راهنمایی و رانندگی به هر شکل ممنوع است.

این تصویب نامه در تاریخ ۱۳۹۱/۹/۱۱ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.

محمدرضا رحیمی
معاون اول رییس جمهور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا