تایید شنیده های غیررسمی: مرکز وکلای قوه قضاییه برای قضات شاغل، پروانه وکالت صادر می‌کند

پایگاه خبری اختبار- با گذشت حدود دو هفته از انتشار اخباری درباره صدور پروانه وکالت برای قضاتی که هنوز در حال اشتغال به قضاوت هستند، صحت این خبر با توجه به تصویر نامه معاون مرکز وکلای قوه قضاییه احراز شده است.

به گزارش اختبار، در ماه‌های اخیر و با توجه به تصویب بندی درباره ملزم شدن قضات به شرکت در آزمون وکالت، این موضوع به چالشی جدی برای نمایندگان مجلس و شورای نگهبان تبدیل شد و اعتراضات گسترده قضات و برخی مقامات بلندپایه قوه قضاییه را در پی داشت.

درحالی که این مصوبه در رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان قرار دارد، خبری درباره امکان دریافت «پروانه وکالت در حال اشتغال» در برخی کانال‌های تلگرامی مرتبط با قضات منتشر شد.

مدیران کانون‌های وکلای دادگستری به سرعت صدور چنین پروانه‌هایی از سوی کانون‌ها را رد کردند.

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) نیز با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن غیرقانونی دانستن چنین عملکردی، اعلام کرد: «حسب اطلاعات به دست آمده، این اقدام از سوی نهاد موازی (مرکز امور مشاوران قوه قضاییه) در حال انجام است».

بااینحال هیچ‌کدام از مقامات مسئول در مرکز وکلای قوه قضاییه و معاونت منابع انسانی قوه قضاییه به این موضوع واکنشی نشان ندادند تا اینکه روز گذشته تصویر نامه رامتین قانع، معاون مرکز وکلای قوه قضاییه، در خبرگزاری تسنیم منتشر شد و مهر تاییدی بر شنیده‌های غیررسمی زد.

آقای قانع در این نامه نوشته است که هیات نظارت مرکز وکلای قوه قضاییه، امکان صدور پروانه برای قضات شاغل مشروط به داشتن ۲۰ سال سنوات خدمتی که حداقل ۱۵ سال آن سابقه قضایی باشد فراهم است.

به این ترتیب این گروه از قضات می‌توانند با دریافت این پروانه‌ها،‌ اطمینان خاطر داشته باشند که پس از منفک شدن از دستگاه قضایی نیازی به شرکت در آزمون وکالت ندارند و می‌توانند به راحتی پروانه‌های تهیه‌شده را فعال کنند.

متن کامل این نامه را در ادامه می‌خوانید.

روسای محترم هیات مدیره های مراکز وکلای قوه قضائیه سراسر کشور

سلام علیکم

احتراما با توجه به مصوبه هیات محترم نظارت مرکز، امکان صدور پروانه (به صورت غیرفعال) برای قضات شاغل مشروط به داشتن ۲۰ سال سنوات خدمتی که حداقل ۱۵ سال آن سابقه قضایی باشد فراهم است.

شایسته است مراتب به استحضار روسای محترم دادگستری کل استانها برسد.

مدارک لازم:

۱ – تصویر کارت ملی

۲- تصویر شناسنامه

۳ – حکم کارگزینی (ریالی)

۴ – یک فقره فیش به مبلغ ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال واریز شده به حساب شماره ۸۹۱۰۰۰۳۰۰۶ نزد بانک ملت بنام مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه (به طور على الحساب)

۵ – تکمیل فرم درخواست

شایسته است اسکن خوانای مدارک (از جمله فیش واریزی) از طریق اتوماسیون اداری به معاونت وکلا ارسال گردد و متعاقبا اصل فیش های واریزی ازطریق پست یا اعزام نماینده تحویل معاونت وکلا گردد. (ذکر نام و محل دقیق خدمت بر روی فیش الزامی است)

تذکر: با توجه به مشکلات و اختلال سامانه از ثبت نام جدید از طریق سامانه خودداری شود. بدیهی است ثبت نام های صورت گرفته قبلی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

معاون وکلا مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه

پروانه وکالت قضات در حال اشتغال» در مرکز وکلای قوه قضاییه
پروانه وکالت قضات در حال اشتغال» در مرکز وکلای قوه قضاییه
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۴ دیدگاه ها

  1. متتاسفانه معلوم نیست برای چی باید قضات وکیل بشن؟!!
    خوب اگه وکالت دوست داشتن از همون اول این راه رو انتخاب می کردند!
    جالب اینکه همین آقایون قضات، زمانی که اونور میز هستن ، وکلا رو حرام خور و کلاهبردار و … می دونند و وقتی خودشون وکیل میشن همه این موارد حلال میشه و کیف به دست توسالن های دادگاه دنبال پرونده هستن و به موکل ها هم وعده و وعید رابطه و … میدن و حق الوکاله های آنچنانی می گیرن .
    خوب از طرفی دولت طرح تسهیل کسب و کار و …تصویب می کنه که وکالت انحصاری نباشه و جوانان همه بتونند شغلی داشته باشند و … و از طرفی قضاتی که ۲۰سال سابقه دارن و مسلما توان مالی نسبی رو به دست آوردند ، دوباره وارد این شغل می کنند و انتظار هم دارند که همون جوان اول راه ،در مقابل این ها توانی جهت عرض اندام داشته باشه!!!
    خلاصه که این کارها چیزی جز ضربه زدن به اعتبار قوه قضاییه و نابود کردن هزاران جوان فاررغ التحصیل و وکلای جوان نخواهد داشت و امیدوارم مسولین فکری در این رابطه بکنند.

  2. سلام. این اقدام مهر تاییدی است بر اینکه آزمون وکالت یک آزمون غیر استاندارد هست. و این فرار رو به جلو صرفآ بخاطر رفع نگرانی قضات معزز از عدم قبولی در آزمون هست. والا چه نیازی به این چنین اقدامات و بی عدالتی ها در جامعه هست. در حالی که هزاران هزار جوان تحصیلکرده در دام موسسات و کانالهای … گرفتارشده و به هر قیمت تلاش در تامیبن هزینه های گزاف موسسات مینمایند تا شاید معجزه ای در قبول شدن و تامیبن معاش هستند اقدامات این چنینی با هیچ منطقی سازگار نیست که ۳۰ سال حقوق و مزایا بگیری بعد هم مزایایی بازنشستگی .و این یکی هم بابت مشتلق نائل شدن به افتخار بازنشستگی….!!!
    بی شک بقول مخاطب عزیز( جناب محمدی) اینجا پروانه رایگان که هست. رانت و رابطه هم هست.بعد هوار میزنیم که nدرصد وکلا هزینه تمدید پروانه ندارند….. تا چه آورد باد.!!!
    یا حق

  3. اشتغال قاضی به حرفه وکالت به جهت؛ ایجاد رانت، نفوذ و اختلال در امر قضاوت موجب خدشه دار شدن عدالت قضائی و تضییع حقوق شهروندان در نظام دادرسی خواهد شد.

  4. آقای منتقد عزیز، بهتر است جنابعالی برید فلسفه و اعطای پروانه وکالت به قضات رو مطالعه کنید زیرا در زمان تصویب قانون وکالت جمعیت وکلای دادگستری بسیار اندک بود و به همین دلیل به قضات بازنشسته پروانه وکالت می‌دادند! و در حال حاضر فلسفه مذکور با وجود آزمون کارآموزی وکالت که هر سال برگزار می‌شود سالبه بانتفاء موضوع می‌باشد!
    کمی تفکرم آرزوست!

    موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا