بیانیه هیات عمومی اسکودا و درخواست مداخله رئیس قوه قضاییه برای برون‌رفت از وضعیت فعلی

پایگاه خبری اختبار- مدیران کانونهای وکلای دادگستری، با تاکید بر اینکه هیچ قانون، آئین نامه یا مقرره ای نمی تواند اصل استقلال نهاد وکالت رانسخ کند، و با اشاره به چالش‌های اخیر ایجاد شده بین نهاد وکالت و معاونت حقوقی قوه قضاییه، از رئیس قوه قضاییه درخواست کردند دستور مقتضی را برای برون رفت از وضعیت موجود صادر کند.

به گزارش اختبار، اعضای هیات عمومی اتحادیه‌ سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران روز گذشته (۱۰ بهمن ۱۴۰۰) در جلسه ای فوق العاده در خصوص بحران مشکلات نهاد وکالت، به ویژه‌ چالش‌های مرتبط با آیین‌نامه جدید لایحه استقلال، گفت‌‌وگو کردند.

در بیانیه پایانی این نشست که، امروز دوشنبه، منتشر شد، هیات عمومی کانون‌ها ضمن اشاره به مشکلات پیش‌آمده در مسیر آزمون ۱۴۰۰ و وضعیت کارآموزان قبولی آزمون ۹۹، از رئیس قوه قضاییه درخواست کرده‌اند برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، مداخله کند.

کانون‌وهای وکلا همچنین با اشاره به فرایند اصلاح و تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار و بندی از این طرح که به قوه قضاییه اجاره مداخله در برگزاری آزمون وکالت را می‌دهد،‌ از شورای نگهبان خواستند این طرح را به دلیل مغایرت با قانون اساسی تصویب نکند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بیانیه هیات عمومی اتحادیه‌ سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران

به‌صورت فوق‌العاده – یکشنبه ۱۰ / ۱۱ / ۱۴۰۰

نشست هیات عمومی اتحادیه‌ سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران به صورت فوق العاده در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ به میزبانی کانون وکلای دادگستری مرکز به منظور بررسی مسائل روز و اتخاذ تصمیم نسبت به چالش های پیش روی کانونها، به صورت حضوری و برخط تشکیل شد و بیانیه ی حاضر که متضمن دیدگاه ها و مواضع کانونها است صادر گردید:

۱- تحقق بخشیدن به عدالت در جامعه و پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی مردم چنانکه در اصول ۱۵۶ و ۱۵۸ قانون اساسی مورد تاکید قرارگرفته است، جزء وظایف ذاتی قوه محترم قضائیه است و ایفای این وظایف جز در پرتوی استقلال وکیل که آنهم ملهم از استقلال کانونهای وکلای دادگستری است، محقق نمی گردد.

استقلال نهاد وکالت زمینه ساز ارتقای اعتبار و منزلت دستگاه قضایی در عرصه های بین المللی نیز می باشد و اساساً دادرسی عادلانه منصفانه که فلسفه وجودی دستگاه قضایی است، تنها با حضور وکیل مستقل عینیت پیدا می کند. استقلال نهاد وکالت نه تنها برگرفته از اصول مصرح قانون اساسی و ملهم از روح این قانون است، بلکه مبتنی بر احکام و آموزه های دین مبین اسلام، نصوص قرآنی و منابع معتبر فقهی است. بر همین اساس، هیچ قانون، آئین نامه یا مقرره ای نمی تواند این اصل را نسخ کند و به همین دلیل بر همگان واجب است که در مقام وضع قانون یا آئین نامه نویسی یا اجرای قوانین و مقررات این اصل را محترم شمرده از هرگونه تخطی به آن خودداری کنند.

افزون بر این باید توجه داشت؛ این تصور که بدون مشارکت و ابتکار عمل وکلای مستقل، برای نهاد وکالت و استقلال آن در قالب تدوین و تصویب طرح یا لایحه یا آیین نامه می توان تصمیم گیری کرد؛ بی گمان اشتباهی راهبردی است و به جز آنکه به مشروعیت حاکمیت ملی و قوه قضائیه در عرصه های داخلی و بین المللی لطمه وارد کند، نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

۲- آزمون ورودی وکالت دادگستری مظهر و مطلع استقلال نهاد وکالت است. هرگونه دخالت خارجی در این آزمون تحت عنوان نظارت آن هم از نوع نظارت خودنوشته پیشینی و استصوابی، ناقض استقلال کانونهای وکلا و زمینه ساز ایجاد سرگردانی برای هزاران داوطلبی است که استقلال نهاد وکالت اصلی ترین دلیل و انگیزه آنها برای شرکت در این آزمون است.

از ریاست محترم قوه قضائیه درخواست می شود ضمن تاکید بر رعایت قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت به عنوان قانون حاکم بر آزمون، از هرگونه دخالت فرا قانونی در این خصوص ممانعت بعمل آورد.

۳- فرایند تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوز های کسب وکنار که با شعار اشتغال زایی برای جوانان و حذف امضا های طلایی در مجلس کلید خورد، عملاً منجر به ابقا که حتی گسترش همه مواردی شد که طراحان طرح آن را «رانت» قلمداد می کردند! آنچه امروز از این طرح باقی مانده و شوربختانه به تصویب مجلس رسیده، تنها تضعیف نهاد وکالت و خدشه به استقلال این نهاد از طریق دخالت دادن قوه قضائیه در برگزاری آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری است که آشکارا خارج از وظایف ذاتی مصرح قوه قضائیه در قانون به شمار می رود و از این حیث مغایر قانون اساسی است، لذا از شورای محترم نگهبان انتظار می رود در بررسی این مصوبه به این مغایرت توجه و از تایید چنین طرح مخرب و پیامد های خطرناک آن که دیر یا زود منجر به اضمحلال و فروپاشی نظام حقوقی کشور و مخدوش شدن اصل رسیدگی عادلانه خواهد شد، ممانعت بعمل آورد.

۴- رویکرد کانونهای وکلای دادگستری سراسر کشور درباره ی پذیرفته شدگان آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری سال ۱۳۹۹ مبتنی بر این واقعیت است که شرایط اعلام شده در آگهی منتشره حین نام نویسی داوطلبان مناط اعتبار بوده و مقررات حاکم در زمان انتشار آگهی و ثبت نام در خصوص آنان معتبر می باشد. با این وصف انتظار می رود ریاست محترم قوه قضائیه با ورود به مسئله، در راستای مراعات حقوق قانونی پذیرفته شدگان یاد شده، دستورات لازم را صادر فرمایند.

۵- علی رغم درپیش گرفتن رویکرد مذاکره با قوه ی محترم قضاییه از سوی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری جهت مرتفع ساختن ایرادات وارده بر آیین نامه ی اخیرالتصویب به ویژه حذف و اصلاح موارد خلاف قانون و ناقض استقلال کانونها و با وجود قول های مساعد مسئولان محترم قوه قضائیه برای رفع این ایرادات قانونی، متاسفانه هنوز هیچ گونه اقدام عملی و متناسبی به انجام نرسیده و مشکلات مذکور که به تفصیل برای رئیس محترم قوه ارسال گردیده، همچنان باقی است.

لذا مدیران کانونهای وکلا ضمن ابراز گله مندی از رویکرد یادشده، از رئیس محترم قوه قضاییه درخواست می نمایند دستور مقتضی را برای برون رفت از وضعیت موجود صادر فرمایند. کانونهای وکلا البته همچنان معتقدند که در بستر مفاهمه و مذاکرات سازنده، با هدف رعایت قانون و حذف مواد و موارد حفظ خلاف قانون، امکان حصول نتیجه ی مطلوب و حفظ همه ی اصول، مقدور خواهد بود.

منبع: روابط عمومی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

  1. دوستان…. دوستان….
    آنقدر از این مسائل پیش روی شما می گذارند تا آرزوها و رویاهایتان یادتان برود… این “شما” هستید که باید مراقب فکر و ذهن و آرزوها و رویاهای خود باشید…
    نکته دیگه این که با اضافه شدن دو منبع جدید به آزمون باید حداقل سه ماه به تعویق بیافته…

  2. خود کانونه که باعث ایجاد دور و تسلسل باطل میشه،معاونت حقوقی قوه قضائیه زیرنظر خود رییس قوه قضائیس که بدون تایید وامضای ایشون حتی یه نامه ساده درخواست دوتاقلم وسایل واسه اداره‌هم ردوبدل نمیشه.
    خود کانون پیشنهاد این آئین نامه رو داده،الان به چی چی خوری افتاده،خودش علیه خودش اقدام کرده،نتایجشم باید تحمل کنه،نمیتونه بگه نمیدونسته قراره اینجوری باشه،،،باید میدونست،کارش همینه…
    من نه طرفدار کانونم نه طرفدار مرکز چون تعصب و غیرت کورکورانه زیاد، بی تعصبی و بی تفاوتی میاره، کانون اقتداری نداره بخوام طرفدارش باشم،مرکز اعتباری نداره حرفش…
    داوطلبا گول نخورین،میخواین بخورین بخورین من کاری ندارم،ولی همینه که هس،هیشکی به فکر من و شمای چه شخصی یا چه نوعی نیس،آدم انتظار نداشته باشه راحتتره، فقط بشینید بخونید ول کنید این حرفارو بذارین هر …ی میخوان بکنن بکنن.نه کوشا میاد کامنت من و شمارو بخونه نه ر ق ق، بشینید بخونید فقط.

  3. سلام
    آقایان در مسایل کلان کشور چگونه تصمیم می گیرند، البته به نظر من آقایان تصمیم نمی گیرن بلکه در مسایل کلان تصمیم سازان لابی گری هستند که تصمیم را گرفته این حضرات فقط تایید می کنند و . . .
    حیف جوانی ما
    بیچاره اعتماد و اعتقاد ما

  4. آقایان حقوقدان !مجلس قانونی را خود تصویب کرده یک تبصره به آن اضافه یا از آن کم میکنه تفسیر آن هم بر عهده خودش هست تفسیر کلمه استقلال و حدود آن هم درصلاحیت کسانی هست که آن قانون راتصویب کردند حالا کجای این خلاف قانون اساسی هست مگر اینکه قانون وکالت را میثاق ملی و برابر با قانون اساسی بدانیم که دست بردن درآن خلاف صلاحیت عام مجلس است یقینا این تبصره تایید می شود .

  5. دست های پشت پرده در اسکودا و کانون
    چرا باید پروانه کاراموزی ۹۹ دیرتر از موعد قانونی صادر شود !!!
    تصور کنید اگر پروانه ۲ یا ۳ ماه پیش صادر شده بود
    دیگر قوه چگونه میتوانست این کاراموزان را شامل ایین نامه خلاف قانون بداند
    مسلما کسانی در ظاهر به اسم وکلا در منصب اند لکن در واقع هیزم این اتشی که به پا شده را فراهم میکنند ….
    و ما همچنان می سوزیم و
    نیست فریاد رسی
    نیست کسی که عدالت را بداند و بخواهد .
    کاراموزی بدون کسب درامد با هزینه های فراوان ان
    میخواهید کار اموزان وکالت دزدی کنند تا معاش بگذرانند ،
    هزینه های اجاره خانه ، خوراک ، پوشاک ، درمانی و هزینه صدور پروانه ، حق عضویت ، سالانه قوه قضاییه ، واریز بیمه حامی وکیل ، رفت و امد به دادگاه و کلاس های icdl و و و و و
    کاراموزان قوه قضاییه حقوق میگیرند ، شما که کاراموزی رایگان را برای وکلا میپسندی ایا برای خود هم میپسندی … !!!!
    کدام انسان عادل و عاقلی چنین میکند….
    لطفا کمی بیندیشید
    یا لااقل اگر بلد نیستید ! مشورت کنید
    پیرو ولایت باشید
    قانون اساسی را محترم بشمارید

  6. گیریم پس فردا رئیس قوه قضائیه اومد و گفت کانون جان شما حرفت حقه ..حالا سنجش واقعا می خواد ظرف یک ماه هم آگهی بده و ثبت نام کنه و بیست روز بعد از اتمام آخرین روز مهلت ثبت نام،آزمون بگیره؟؟

  7. ۲ کلام حرف حساب
    قوه قضاییه و مجلس کار را تا بجایی پیش بردند که حالا کانون ها و اسکودا باید تصمیم سرنوشت سازی بگیرند .
    پر واضح است که با در خواست به ریئس محترم قضاییه هیچ تغییری رخ نخواهد داد و حتی بسیار ساده لوحانه بنظر می رسد
    حال وقت یک تصمیم قاطع است
    اینجاست که تفاوت شعار با واقعیت مشخص میشود
    اینکه وکالت کسب و کار است یا یک منصب مقدس
    و این مقامات اسکودا و کانونها هستند که ثابت میکنند به دنبال حفظ مقام و کسب و کار خود خواهند بود یا اینکه استقلال کانون را بر منافع خود مقدم شمرده و تاریخ ساز خواهند شد ، صرف نظر از هر انچه در آخر رقم خواهد خورد
    البته هستند عده ای که با بهانه های واهی خود را گول بزنند اما فرهیختگان و ایندگان بر انچه امروز رخ خواهد داد اگاه خواهند شد .
    استقلال کانون های وکلا امروز هزینه خواهد داشت
    و ما قدر دان کسانی خواهیم بود که با از خود گذشتگی در مقابل فشار های نا عادلانه مقاومت کرده و پرچم دار استقلال نهاد وکالت باشند .

    با ارزوی موفقیت برای تصمیم گیرندگان
    و استقلال کانون های وکلای دادگستری

  8. اگر واقعا به فکر داوطلبان آزمون۴۰۰ هستید اول از همه با افزایش ۲ درس باید مخالفت کنید بعد با تغییر زمان این آزمون آخه ۲۰ اسفند چه اصراری دارید به برگزاری
    در این بیانیه که همش به فکر کارآموزان پارسال بودید یعنی خونشون رنگین تره از بقیه؟

  9. روسا معرفت به خرج بدین داوطلبان ۱۴۰۰ رو به خاطر برگزاری یک آزمون ، ظاهر سازی و منافع کارآموزان ۹۹ وجه المصالحه مذاکره با قوه قرار ندید. این آئین نامه برای قبولی های سالهای بعد هم جز ضرر چیزی نداره گزینشی عمل کردن و تبعیض درست نیست اگه خوب نیست برای همه خوب نیست نه فقط کارآموزان ۹۹

    1. ۹۹ ها با طرح تسهیل نیومدن که …
      راستی کانون فقط اون قسمتی که ناقض استقلال هستش و برخلاف قانون نمیپذیره وگرنه کلیات این آیین نامه نیازه …

      1. کل این آیین نامه خلاف قانونه بهتره بر اساس منافع خودتون تفسیرش نکید این رفتار منفعت طلبانه باعث شده کانون به این روزبیفته و حامی نداشته باشه طرح تسهیل هم حالا چون امثال شما باهاش مخالف هستین خیلی هم عالیه

  10. درد قبول شدگان ۹۹ همین ۴ خط نیست جنابان آقایان روئسا !
    چرا ۱۴ ماه انتظار و حالا خطر ۸ ماه بی کاریه اضافه بر سازمان! را نمیگویید. شرمندگی ما برای تامین معاش زن و بچه مان ، خسته شدم آنقدر به پسر کوچکم با شرمندگی گفتم باشه ماه دیگه برایت میخرم! در ثبت نام قبولی ها نوشته بودید مبادا جای دیگری کار کنید ها ما شمارا آنوقت رد میکنیم! حالا می گویند ۱-۲ ماه دعوا میکنیم بعد عید کوتاه می آییم و ۸ ماه می روید نخود سیاه جمع کنید و مجدد عید است و سال بعدش اگر داستان دیگری نباشد تاااااازه همچنان کار آموزید و بعدش ببینیم چه پیش می آید! شما هم انسانید لطفا درک کنید! من با آگاهی از اینهمه تاخیر نیامدم برای وکالت تلاش کنم که حالا بگویید بسوز و بساز !
    از شما که چیزی به ما نرسید که مثلا روند صدور را لااقل ۱-۲ ماه جلو بیاندازید! لاقل نگذارید بدتر از این شود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا