بخشنامه رییس کل دادگستری فارس مبنی بر ارجاع اجباری همه دعاوی مطالبه وجه از طریق سامانه داوری

سرپرست اداره کل خدمات الکترونیک قضایی: از عمل به این‌ قبیل دستورها خودداری شود

پایگاه خبری اختبار- رییس کل دادگستری استان فارس بخشنامه‌ای مبنی بر ارجاع اجباری همه دعاوی مطالبه وجه به مؤسسات داوری صادر کرد که با واکنش سرپرست اداره کل خدمات الکترونیک قضایی روبه‌رو شد.

به گزارش اختبار، رییس کل دادگستری استان فارس در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۴ بخشنامه‌ای به شرح زیر خطاب به روسای حوزه‌های قضایی استان فارس صادر کرد:

نظر به اینکه سامانه ارجاع و مدیریت پرونده‌های داوری توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس تهیه گردیده و جهت تسهیل در فرآیند داوری از تاریخ ۹۷/۱۰/۱۵ کلیه دعاوی مطالبه وجه اعم از اسناد تجاری و عادی قبل از ثبت پرونده توسط دفاتر خدمات قضایی و دفاتر ثبت کل حوزه‌های قضایی که فاقد دفاتر خدمات قضایی می‌باشند، از طریق سامانه مدیریت پرونده داوری جهت جذب پرونده و جلب نظر اصحاب دعوا و کسب موافقتنامه داوری ظرف مهلت ۱۰ روز اداری به موسسات داوری ارجاع و درصورت عدم کسب موفقیت در جذب پرونده پس از اتمام مهلت تعیین شده به دفاتر خدمات قضایی سا دفاتر ثبت کل عودت و متعاقبا جهت طی فرآیند ثبت و ارسال به مراجع قضایی اقدام نمایید. درصوت هرگونه ابهام یا سوال درخصوص نحوه ارجاع و دسترسی به سامانه مدیریت پرونده از طریق معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان پیگیری نمایید به پیوست لیست مراکز داوری مجاز جهت ملاحظه ابلاغ می‌گردد.

این بخشنامه واکنش‌هایی را در بین جامعه حقوقی استان در پی داشت. النهایه روز ۱۵ دی‌ماه، یعنی تاریخ تعیین شده برای اجرای این دستور، سرپرست اداره کل خدمات الکترونیک قضایی خطاب به معاونین آمار و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان‌ها اعلام کرد از عمل به چنین دستورالعمل‌هایی خودداری شود.

در متن این نامه آمده است:

حسب اطلاع اخیرا درمورد استفاده از سامانه‌ای تحت عنوان ارجاع و مدیریت پرونده داوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، هدایت مراجعان به مراکز داوری و خودداری از قبول دادخواست‌های مطالبه وجه تکالیفی وضع شده است که فارغ از مباحث حقوقی آن، نطر به اینکه دفاتر خدمات مجاز به استفاده از این نوع سامانه‌ها نبوده و موظف به پذیرش و ارائه خدمات در حدود مقررات می باشند انجام آن توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ممکن نیست و موجب اختلال در امور و سرگردانی مدیران دفاتر و مراجعان می‌گردد. مجددا تاکید می‌شود از این‌گونه اقدامات خودداری شود بدیهی است مدیران محترم دفاتر خدمات الکترونیک قضایی موظفند قرارداد به مستندات ابراز از سوی مراجعان،شرط داوری شده باشد به این مهم توجه داشته و درصورتی مبادرت به ثبت دادخواست در اصل دعوا نمایند که موضوع داوری به جهات قانونی منتفی شده باشد.

گفتنی‌ست «سامانه هوشمند داوری الکترونیکی» روز ۱۳ دی‌ماه در شیراز رونمایی شده است. محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در آیین رونمایی از این سامانه اعلام کرده بود: ما این سامانه را تایید و از آن حمایت و مسیر را هموار می‌کنیم، اما به این شرط که از آن استفاده شود.

گفتنی‌ست درباره داورانی که از طریق این سیسنم پرونده‌ها به آن‌ها ارجاع می‌شود اطلاع‌رسانی روشنی صورت نگرفته است.

بررسی‌های میدانی اختبار حاکی از آن است که در حال حاضر دعاوی مطالبه وجه به شیوه سابق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان فارس ثبت شده می‌شود و مفاد بخشنامه رئیس کل دادگستری استان فارس از سوی این دفاتر اجرا نمی‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا