بخشنامه دادستانی کل کشور درباره «برخورد قاطعانه با کشف حجاب»

پایگاه خبری اختبار- معاون دادستان کل از صدور بخشنامه‌ای از سوی دادستانی کل کشور درباره «برخورد قاطعانه» پلیس و محاکم با کشف حجاب خبر داد.

به گزارش اختبار به نقل از مهر، عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل در امور نظارت بر دادسراها و ضابطین سراسر کشور طی یادداشتی نوشت:

 اخیراً طی بخشنامه‌ای از سوی دادستانی کل کشور به پلیس دستور داده شده است در سراسر کشور با قاطعیت با جرم کشف حجاب برخورد کند.

در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضائیه و دادستان محترم کل کشور به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور نیز اعلام شده است که در اجرای ماده ۳۲ قانون آئین دادرسی بر اقدامات ضابطان در زمینه برخورد با جرم کشف حجاب نظارت کرده و در اجرای ماده ۱۱ و بند (پ) ماده ۲۳۵ قانون مذکور از رؤسای دادگاه‌ها بخواهند علاوه بر جزای نقدی مرتکبان جرم کشف حجاب را به مجازات‌های تکمیلی و تبعی نیز محکوم کنند و به رؤسای کل دادگستری سراسر کشور نیز اعلام شده است به قید فوریت برنامه ریزی لازم را برای برخورد جدی و بازدارنده با جرم کشف حجاب به عمل آورند.

مجازات اصلی جرم کشف حجاب به موجب تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵، ده روز تا دو ماه حبس است. اما از آنجا که در اجرای سایر مقررات مجازات حبس کمتر از سه ماه الزاماً باید تبدیل به مجازات جایگزین حبس شود، با در نظر گرفتن مواد ۲۳، ۲۶، ۶۵ و ۸۷ قانون مجازات اسلامی دادگاه‌ها می‌توانند کسانی را که مرتکب جرم کشف حجاب می‌شوند علاوه بر پرداخت جزای نقدی به تحمل یک یا چند مورد از مجازات‌های تبعی و تکمیلی مانند تبعید، منع از اشتغال به حرفه یا کار معین، انفصال از خدمات دولتی و عمومی، منع از خروج از کشور، الزام به انجام خدمات عمومی رایگان، منع از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی، توقیف وسایل دخیل در ارتکاب جرم (مانند بستن محل کسب و توقیف وسیله نقلیه، توقیف رسانه)، الزام به یادگیری حرفه، شغل یا کار معین و… به مدت ۶ ماه محکوم کند.

مجازات جرم کشف حجاب از جمله مجازات‌های درجه ۸ است، بنابراین به موجب مواد ۳۴۰ و ۴۲۷ قانون آئین دادرسی کیفری به این جرم مستقیماً در دادگاه کیفری دو رسیدگی می‌شود و رأی دادگاه قطعی و غیر قابل تجدید نظر است.

مجازات جرم تشویق و ترغیب دیگران به کشف حجاب بسیار سنگین‌تر از جرم کشف حجاب است، چرا که تشویق و ترغیب به کشف حجاب یکی از مصادیق بارز تشویق به فساد محسوب می‌شود و مجازات تشویق به فساد به موجب بند (ب) ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی یک تا ده سال حبس است بنابراین دادگاه‌ها مکلفند کسانی را به هر طریق دیگران را ترغیب به کشف حجاب می‌نمایند به مجازات فوق الذکر محکوم کنند.

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. خداوکیلی موی باز چقدر برای این مملکت خطر داره اینقدر که به فکر موی باز هستید به فکر خدازدگی و جیب خالی ملت باشید

  2. ما در شریعت اوامر و نواهی داریم که برای آن ها مجازات تعیین شده و به آن ها حدود می گویند، به عبارتی حدود ماهیت عمومی و جرم دارند، در نتیجه بقیه اوامر و نواهی شرعی از جمله وجوب حجاب، جرم نیست و جنبه ی عمومی ندارد، بلکه یک گناه است که جنبه شخصی دارد. در صورتی که اگر ترک این واجب جنبه ی عمومی داشت و به نظم عمومی و اخلاق جامعه لطمه می زد (آنچنان که موافقان حجاب اجباری ادعا دارند)، خداوند متعال حتما بر مبنای حکمت و قاعده ی لطف مجازاتی برای این امر تعیین می کرد و یا معصومین (ع) که از زمان پیامبر (ص) تا آخرین امام حاضر(ع) حدودا ۲۶۰ سال می شود، برای این مساله مجازاتی تعیین می کردند. و منتظر نمی ماندند که حکومت بعد از انقلاب ما برای آن مجازات تعیین کند. از طرف دیگر وقتی در آیات و روایات گفته شده هدف از حجاب، محافظت فرد با حجاب می باشد، آیا مبین شخصی بودن آن نیست، پس چرا باید بر خلاف نص صریح بی حجابی را موجب ضرر برای جامعه بدانیم.
    وقتی که ما برای موضوع مذهبی که درشریعت برای آن حکمی تعیین نشده، حکم تعیین می کنیم،‌ به طور ضمنی این نکته را بیان می کنیم که دین ما کامل نیست و بر مبنای حکمت بنا نشده. و می دانیم که این رویکرد به اعتبار مذهب لطمه می زند.
    مواردی هم در احادیث وجود دارد که پیامبر (ص) رویشان را از زنی که کم حجاب بوده بر می گرداند و ما در روایات نداریم که پیامبر (ص) چنین زنی را مجبور به پوشاندن خود کند و مجازاتی معین کنند. و آنچه که از روایات بر می آید افراد مذهبی و مؤمن باید روی خود را برگردانند، نه این که بگوییم برای راحتی ما، شما باید خود را بپوشانید، اگر قرار است ایمان فرد با چنین موردی از بین برود، نشانه ضعف ایمان است و در رویکرد اجبار، فرد مذهبی به جای تقویت ایمان خود. ضعف خود را بروز می دهد و راه حل از دست نرفتن ایمان را اجبار طرف مقابل قرار می دهد، که صحنه ی جالبی نیست و به اعتبار مذهب لطمه می زند.

  3. ترو خدا فقط یکم زیاد نه فقط یکم حواستون به معیشت مردم هم باشه کم مونده تو سبزی فروشی هم تابلو قیمت بزارن عین طلافروشی ، حواستون باشه که فقر از هر دری اومد تو دین و ایمان از همون در میره بیرون

  4. قاطعیت !!!!!!!!!!

    کاری که در نزدیک نیم قرن با آموزش با پرورش با فرهنگ موفق به انجام دادنش نشدید با زور هم نمیتونید انجام بدید, قانون فیزیک میگه هر عملی عکس العملی داره با همان شدت در جهت معکوس نیروی وارد شده

    بسه دیگه, این کارها رو با ایمان مردم نکنید, بگزارید همین یک ذره ایمان باقیمانده باقی بماند.

  5. برو به مشکلات بزرگ برس ماشالله گدا و معتاد همه جارو برداشته سر هر چهار راه چن تا معتاد یا کودکان کار مشغولن چرا به اینا نمیرسین

  6. آیا دزد بودن الف مجوزی برای ب است که جور دیگر بی قانونی کند؟

    هرکس مسئول اعمال خود است و بابت آن جوابگو خواهد بود.

  7. دقیقا چی شرم آوره؟
    حجاب یا بی حجابی؟
    حفظ حجاب که شرعی و قانونی هست و بی حجابی طبق ماده ۶۳۸ق.م.ا جرم میباشد.
    خانمهای عزیز فکر میکنند با بیحجابی صاحب حق شده اند درصورتیکه بی حجابی فقط حقی به حقوق آقایان اضافه کرده.
    اگر یه آقا بیاد و از بی حجابی دفاع کنه شرم آوره اونم خیلی شرم آور

  8. اقای دادستان لطفا در مورد هزینه ای که مخابرات برای کار انجام نداده از مردم دزدی میکنه ورود کنید اول برادریتونو ثابت کنید بعد ادعای پیغمبری کنید متشکرم

  9. آقا ما که با حجاب اغتشاشات کاری نداریم باید چوب چیو بخوریم نه اینترنت هست نه حقوق درست ندیدن صاحب کارا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا