ایرادات شورای نگهبان “طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران”

شورای نگهبان "طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران" را با ۴ ایراد و یک تذکر به مجلس اعاده کرد

پایگاه خبری اختبار – شورای نگهبان نظر خود را در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران اعلام کرد.

شورای نگهبان این طرح را با ۴ ایراد و یک تذکر به مجلس شورای اسلامی اعاده کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب جلسه مورخ هفدهم آذرماه یکهزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۳۹۴/۱۰/۲۳ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱- همانطور که در نظریه شماره ۸۱/۳۰/۱۸۲۰ مورخ ۱۳۸۱/۸/۱۵ این شورا آمده است، اختیارات و وظایف مذکور در تبصره ۴ ماده ۷۱ قانون موضوع ماده ۲، و همچنین فراز اخیر ماده ۷۳ قانون موضوع ماده ۳ ، مبنی بر برکناری شهردار از سوی شورای شهر و نیز تبصره یک و دو این ماده زائد بر وظایف و اختیارات نظارتی شوراهای اسلامی موضوع اصل یکصدم قانون اساسی می‌باشد لذا موارد مزبور، مغایر این اصل شناخته شدند.

۲- در تبصره‌های ۴ و ۵ ماده ۸۰ موضوع ماده ۷، انتخاب قاضی از سوی رئیس دادگستری استان و شهرستان، مغایر بند ۳ اصل ۱۵۸ قانون اساسی است. همچنین عضویت یک نفر به انتخاب نماینده یا نمایندگان شهرستان، مغایر وظایف نمایندگی می‌باشد.

۳- در ماده الحاقی ۲، نظر به اینکه در قانون اساسی چنین وظیفه‌ای برای نمایندگان مجلس پیش‌بینی نگردیده است بنابراین ماده مذکور اشکال دارد.

۴- در این مصوبه باید قید گردد، که رسیدگی این هیأت‌ها مانع مراجعه ذی‌نفع به مرجع صالح قضایی نمی‌باشد. همچنین باید تصریح شود این اقدامات نافی اختیارات فقهای معظم شورای نگهبان مذکور در اصل ۴ قانون اساسی نیست و الاّ اشکال دارد.

تذکر :

– در بندهای (ب)، (ج)، (د) و (هـ) ماده ۷ قانون موضوع ماده یک، بعد از واژه «جمعیت» عبارت «بیش از» اضافه شود.

متن "طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران" مصوب ۱۳۹۴/۹/۱۷ مجلس را از اینجا دانلود کنید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا