اولین پرونده خبرساز ۱۴۰۰: مرگ آزاده نامداری

پایگاه خبری اختبار- شامگاه روز هفتم فروردین خبر کشف جسد آزاده نامداری، مجری و فعال رسانه‌ای سرشناس منتشر شد، خبری که با توجه به سوابق زندگی حرفه‌ای و خصوصی این شخصیت و مرگ غیرمنتظره‌اش به یکی از پر بیننده‌ترین اخبار رسانه‌های فارسی‌زبان تبدیل شد.

گستردگی واکنش‌ افکار عمومی و ابهامات و پرسش‌های متعددی که در این میان مطرح شد، بی شباهت به فضای ایجاد شده در ساعات اولیه پس از انتشار خبر قتل میترا استاد و سپس دستگیری محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران، به اتهام قتل وی نبود.

هرچند شیوه مرگ این دو زن و حاشیه‌های مرتبط با آن بسیار متفاوت است، اما هر دو ماجرا افکار عمومی را در سطح وسیعی تحت تاثیر قرار داد و منجر به طرح سوالات فراوانی شد.

در این میان برخی رسانه‌ها و افراد مطلع و غیرمطلع نیز با طرح شایعات و ادعاهایی، بر ابهام ماجرا افزودند و فرضیه‌های متعددی، از خودکشی تا قتل، و انگیزه‌های احتمالی هریک مطرح شد.

نکته جالب توجه اما نحوه بررسی و اطلاع‌رسانی  درباره این پرونده خاص بود که در تفاوت معناداری با مورد قتل میترا استاد، بدون حضور مستقیم خبرنگاران رسانه‌ها صورت گرفت و تا جایی که در اخبار منتشره قابل ملاحظه است، تنها خبرنگار خبرگزاری قوه قضاییه (میزان) امکان همراهی مقامات قضایی در بازدید از محل کشف جسد (منزل مرحوم نامداری) را یافته است.

در عکس‌های معدودی که از سوی این خبرگزاری انتشار یافته، توجه عکاس به قرص‌های موجود در منزل و نیز تصویر مقامات قضایی در حال مطالعه یک دفترچه یادداشت، فرضیه خودکشی را به ذهن بیننده متبادر می‌کرد.

صداوسیما نیز که در ماجرای پرونده محمدعلی نجفی، خبرنگارش با نشان دادن آلت قتل (اسلحه) و بررسی آن مقابل دوربین خبری و نیز تصاویر حضور شهردار سابق تهران در کلانتری، حاشیه‌های فراوانی را باعث شده بود،‌ در پوشش اختصاصی و بی واسطه اخبار واقعه اخیر غایب بود.

برخی خبرنگاران نیز که در ساعات اولیه اعلام خبر کشف جسد در شهرک غرب حاضر شده بودند از دستور مقامات قضایی برای جلوگیری از ورود به این منطقه خبر دادند و به این ترتیب از این شب پر ماجرا تنها تصاویری از نمای برج محل سکونت خانواده نامداری و خودروهای پلیس و اورژانس منتشر شد.

نکته جالب توجه دیگر در شیوه مدیریت و پیش‌رفت این پرونده، پاسخگویی سریع و دقیق به ابهامات مطرح‌شده نزد افکار عمومی بود، به شکلی که صبح امروز مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از انجام کالبدشکافی جسد آزاده نامداری خبر داد و ادعاهای مطرح‌شده درباره بارداری وی را رد کرد.

مهدی فروزش در گفت‌وگویی که با خبرگزرای میزان داشت اعلام کرد که بر اساس معاینه ظاهری و کالبدگشایی صورت گرفته توسط متخصصان پزشکی قانونی، هیچگونه آثاری از بارداری یافت نشد.

پیش از او حبیب‌الله صادقی بازپرس کشیک قتل دادسرای جنایی تهران نیز ادعای بارداری را رد کرده بود.

همچنین بعدازظهر امروز ۸ فروردین، محمد شهریاری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران در گفت‌وگو با میزان فرضیه وقوع قتل را منتفی دانست و اظهار داشت:

«با بررسی‌های همه جانبه انجام شده از صحنه فوت خانم آزاده نامداری که تا ساعت یک بامداد ادامه داشت و معاینه جسد توسط پزشکی قانونی در محل فوت، با توجه به اینکه هیچ گونه آثار ضرب و جرح که دلالت بر وقوع قتل یا دگرکشی داشته باشد، به دست نیامد؛ لذا وقوع قتل یا دگرکشی کاملا منتفی است.

سرپرست دادسرای جنایی تهران با اشاره به بررسی دوربین‌های مداربسته ساختمان خاطرنشان کرد: در بررسی‌های تکمیلی انجام شده و به ویژه بررسی تلفن همراه متوفی و همچنین دست‌نوشته‌های مکشوفه متعلق به متوفی که خطاب آن به دخترش بوده و نوعی وصیت و خداحافظی با دخترش بوده و دارو‌های موجود در صحنه که مورد استفاده مرحوم بوده، بررسی اولیه پزشکی قانونی در روز جاری که مبین وجود داروی قوی ضدافسردگی در آزمایش سم شناسی متوفی است؛ لذا موضوع خودکشی از طریق مصرف دارو‌های اعصاب و روان مطرح است که البته قطعیت این موضوع منوط به نظر تکمیلی پزشکی قانونی در خصوص نتایج آزمایش آسیب شناسی است.»

نهایتاً نیز با خبر تحویل پیکر این مجری فقید به خانواده‌اش و اعلام جزییات تشییع جنازه، به نظر می‌رسد بخش مهم روند رسیدگی به این ماجرا طی شده است. هرچند آنگونه که مسئولان اعلام داشته‌اند، تحقیقات تکمیلی در خصوص این موضوع تحت نظر مقام قضایی در حال انجام است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. چرا جزئیات پرونده مرگ آزاده نامداری برای مردم افشا نمیشه؟!
    آیا قابل باور هست که یک زن با داشتن فرزند کوچیک و صرفا برای مشهور شدن یا اینکه در قاب رسانه دیده نشده و ممنوع التصویر و ممنوع الکار شده، خودکشی بکنه؟!
    اصلا قابل باور نیست، چرا اون رو تنها گذاشتن خونه بمونه ؟!مطمئنا خبرهائیه، دستهایی در کاره …

  2. سلام خیلی ها با وجود تحریم کارشان را که از دست می دهند کار دیگری نمی تونند پیدا کنند افسره می شوند سرانجامش می شود خودکشی البته مرگ خانم نامداری شاید به این دلیل باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا