دکتر افتخار جهرمی از حذف ماده ی ۲۵ لایحه وکالت رسمی خبر داد

آقای دکتر افتخار جهرمی رییس کانون وکلای مرکز در مراسم تحلیف ۲۴۰ کارآموز وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز اعلام کردند در جلسه کمیسیون فرعی هیات دولت که ایشان هم حضور داشته اند ماده ی ۲۵ لایحه ی وکالت رسمی حذف شده است، ماده ی ۲۵ در مورد تشکیل “هیات نظارت” بود که ذیل مبحث سوم لایحه وکالت رسمی و ” به منظور بررسی و اظهار نظر در مورد تصمیمات شورای عالی وکالت و سازمانهای استانی وکلا از جهت رعایت شرع ، قانون، مصالح عمومی و حقوق مکتسبه افراد و همچنین جهت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان اخذ پروانه وکالت و عضویت در هیات مدیره شورای عالی وکالت ” بنا بود تشکیل بشود و هر هفت عضو این هیات توسط رییس قوه ی قضائیه منصوب می شدند.

ایشان همچنین توضیحاتی درمورد شکایت اخیر از کانون وکلای مرکز ارائه دادند و اتهامات مطرح شده را وارد نداستند.

در همین مراسم قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران در سخنانی بر تعامل و گفتگوی سازنده ی قضات و وکلا تاکید کردند.

متن خبر به نقل از خبرگزاری ایسنا:

 

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز از حذف ماده ۲۵ لایحه وکالت که در حقیقت استقلال این کانون را زیر سوال می‌برد، خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افتخار جهرمی در مراسم تحلیف ۲۴۰ کارآموز کانون وکلای دادگستری، اظهار کرد: وکیل متعهد به صداقت و راستگویی نسبت به موکل و مراجع قضایی بوده و موظف است میزان پیشرفت کار خود را به موکل شرح دهد. وی باید در تنظیم مدارک،‌ رعایت صداقت را نماید.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد:‌ وکیل باید به نحوی عمل کند که قاضی به سمت واقعیت‌ها سوق داده شود، به قوانین و نظامات احترام بگذارد و مراقبت‌های لازم را در جریان دادرسی به عمل آورد. وی همواره باید بر دانش خود بیافزاید و موظف است اسرار موکل خود را حفظ کند.

افتخار جهرمی با اشاره به مطالبی که اخیرا پیرامون کانون وکلا و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا مطرح شده، اظهار کرد: یکی از افرادی که دواطلب کارآموزی بود، در آزمون مردود شد. وی به مراجع مختلف از جمله شعبه ۲۵ دادگاه عمومی شکایت کرد. این شعبه به طور اشتباهی بعضی از اوراق را که مربوط به کانون وکلا نبود به این کانون ارسال کرد. بعد از امضاء نامه‌ای برای عودت این اوراق در دبیرخانه کانون، اشتباهی در درج تاریخ صورت گرفت که این فرد نسبت به این امر شکایت کرد در حالی که مشخص بود اشتباه تایپی صورت گرفته است.

ولی این شخص طرح شکایتی می‌کند مبنی بر اینکه اتحادیه بدون مجوز از وزارت کشور فعالیت می‌کند در حالی که اتحادیه در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده و شخصیت حقوقی دارد و اگر لازم بود که وزارت کشور در این رابطه اجازه دهد، وظیفه ثبت شرکت‌ها بود که این موضوع را بیان کند. بنابراین از این جهت این شکایت غیر وارد بود.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در مورد لایحه ارسالی از قوه قضاییه در امر وکالت، گفت: ماده ۲۵ لایحه، استقلال کانون وکلا را به کلی از بین می‌برد. در حال حاضر این موضوع در کمیسیون فرعی هیات دولت مطرح است و مژده می‌دهم در جلسه‌ای که بنده حضور داشتم ماده ۲۵ به طور کلی حذف شد.

افتخار جهرمی اطمینان داد که کانون وکلا کلیه تلاش خود را در کمیسیون حقوقی مجلس خواهد کرد که چنین قانونی هرگز تصویب نشود و گفت:‌ نباید استقلال کانون وکلا را که نتیجه همکاران ما در آن زمان است از دست بدهیم.

 

قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران خطاب به قضات و وکلا گفت که تخریب یکدیگر نتیجه‌ای در بر ندارد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مراسم تحلیف ۲۴۰ کارآموز کانون وکلای دادگستری مرکز، درخشان‌نیا اظهار کرد: در جمع حاضر جمعی از بزرگواران حضور دارند که یا پیش از این استاد بنده بودند یا اکنون استاد بنده هستند. این اساتید در پی سالیان طولانی صداقت و امانت را در حوزه وکالت نشان داده و ما باید آنها را الگوی خود بدانیم.

درخشان‌نیا با تاکید بر این‌که «اعتبار و اعتماد مقوله‌هایی هستند که در طول زمان ایجاد می‌شوند» گفت: افرادی که سال‌ها قضاوت یا وکالت می‌کنند اعتباری را به دست‌ می‌آورند که ممکن است با یک کار ناشایست زیر سوال رود.

وی با بیان این‌که «قضات و وکلا باید به یکدیگر احترام بگذارند» گفت: ‌فکر نمی‌کنم نیاز باشد که ما منتظر باشیم تا نهاد یا مسوولی اعتماد قضاوت و وکالت را بازگرداند، خود ما باید به یکدیگر احترام بگذاریم.

قائم مقام رییس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: بهترین راه این است که انتقادات میان وکلا و قضات به‌گونه‌ای مطرح شود که به حل مسائل کمک کند، زیرا تخریب یکدیگر نتیجه‌ای دربر ندارد.

درخشان‌نیا با اشاره به این‌که «احتمال خطا در هر حرفه‌ای وجود دارد» خاطرنشان کرد:‌ اکنون کمیته‌ای در دادگستری تهران تشکیل شده است و ما براساس آن آرای ضعیف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بر اساس این گزارش در مراسم تحلیف ۲۴۰ کار آموز کانون وکلای دادگستری مرکز، هیات مدیره این کانون و اساتید برجسته حقوق حضور داشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا