اعتراض ۷۰ حقوقدان برجسته به عملکرد گشت ارشاد و بی‌توجهی به حکمرانی شایسته

پایگاه خبری اختبار- ۷۰ حقوقدان و استاد دانشگاه در نامه‌ای سرگشاده ضمن محکوم کردن عملکرد گشت ارشاد و مداخله‌های خودسرانه در حریم خصوصی افراد، به لزوم تشکیل کمیته‌ حقیقت‌یابی از پزشکان مستقل برای بررسی علت مرگ مهسا امینی تاکید کردند و لزوم تلاش زمامداران و نهادهای حکومتی برای اقناع وجدان عمومی در این رابطه را یادآور شدند.

در میان امضا‌کنندگان نامه، اسامی اساتید برجسته‌ای همچون دکتر محمدعلی اردبیلی، دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی، دکتر محمدعلی بهمئی، دکتر بهشید ارفع‌نیا، دکتر محمد راسخ، دکتر غلامعلی سیفی زیناب، دکتر مرتضی شهبازی‌نیا، دکتر محقق داماد، دکتر جعفر کوشا و… به چشم می‌خورد.

متن کامل این نامه به نقل از کانال تلگرامی دکتر محمد شریف‌شاهی و کانال تلگرامی دکتر مهدی هداوند به شرح زیر است:

خبر مرگ‌ پرسش‌برانگیز و جان‌گداز مهسا امینی، ایران‌دخت ۲۲ ساله، قلب ما را به درد آورد. نخستین بار نیست که مقامات و ماموران نیروی انتظامی به بهانه نقض قانون حجاب، سلامت روان و امنیت جان شهروندان را در معرض مخاطره قرار می‌دهند.

حادثه جانکاه مرگ مهسای مظلوم در ۲۲ سالگی و در هنگام بازداشت، نه تنها رنج دیدگان خشونت ناشی از قوانین نادرست و اعمال ناروا و نادرست قوانین را جانکاه تر نمایان ساخت که کاسه صبر ناظران منصفی را نیز سرریز کرد و جان انسانهای دغدغه‌مندی را آتش زد.

این بلیه و بلایای دیگری نظیر آن، همه و همه از مبنا قرار گرفتن ارزش‌داوری‌های شخصی به جای معیارهای عینی یا دست‌کم بین‌الاذهانی، فراموش‌کردن فلسفه وجودی دولت و کم‌توجهی به کرامت انسانی و حقوق انسان برمی‌خیزد.

بیشتر بخوانید:

زمامداری ناشایسته، محصول بی‌توجهی به آموزه‌هایی است که اساتید آزاده و مستقل دانشکده‌های علوم انسانی، سال‌هاست آن‌ها را به هزار زبان فریاد کرده‌اند. در این‌میان سهم دانشکده‌های حقوق از بی‌توجهی به فریادهای خیرخواهانه‌شان بسیار، و دل حقوقدانان ایرانی از این موضوع خون‌بار است.

فهم ناصحیح و نامتناسب با زمان و مکان از امر به معروف و نهی از منکر که اساسا به مثابه یک تعهد همگانی و مردمی است و نه حکومتی، و سپردن جان و مال و آبروی شهروندان به ارزش‌داوری‌های خودسرانه کسانی که درک درستی از حقوق شهروندی ندارند، موجب شده است که آنچه امروزه گشت ارشاد خوانده می‌شود، به مثابه نهادی برای نقض حقوق بنیادین انسان‌ها و هتک کرامت انسانی شهروندان ایرانی قلمداد شود.

ما اعضای جامعه حقوقی با صدایی بلند و رسا و به نیت اصلاح در امور کشور و خیرخواهی برای سرنوشت میهن عزیزمان ایران، اعلام می‌داریم، برچیدن گشت‌های ارشاد و پایان‌دادن به مداخله‌‌های خودسرانه و مبتنی بر آزمون و خطاهای گمانه‌پردازانه در حریم خصوصی شهروندان، بویژه در حوزه حجاب، ضرورتی فوری است.‌

هم‌زمان اعلام می‌داریم؛ کلیه صاحب‌منصبان مربوط مکلفند در بررسی چند و چون مرگ جانسوز خانم مهسا امینی با دقت و شفافیت کامل عمل نمایند و هشدار می‌دهیم که همگان از سپردن چند مامور رده پایین به دست قانون و رهاکردن آمران و اسباب اقوی از مباشر پرهیز کنند. در این زمینه، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب متشکل از حقوقدانان و پزشکان مستقل و تضمین آزادی عمل آنان ضروری است. زیرا تجربه گذشته نشان می دهد کمیته‌های تشکیل شده تحت اشراف نهادهای حکومتی نمی‌توانند اعتماد عمومی را جلب کنند.

بر مجلس شورای اسلامی فرض است که در پی وقوع این حادثه جانسوز و بر دل‌نشستن این داغ جان‌گداز، مقامات مسئول را مورد پرسش و توبیخ قرار داده و اقدامات فوری برای اصلاح قوانین مربوطه به عمل آورد.

‌وانگهی، پس از گذشت حدودا دو هفته از مرگ خانم مهسا امینی و آغاز اعتراضات مردمی، زمامداران و نهادهای حکومتی نه تنها رسما و صریحا پوزش‌خواهی نکرده‌ و جبران مافات نکردند، بلکه با لجاجت، و برچسب زنی و توهم توطئه به همان روش‌های سابق با اعتراض‌ها برخورد کرده و به جای تلاش برای اقناع وجدان عمومی به تهدید و الزام و اجبار متوسل شدند.

امضاها:

۱- آذربایجانی، علیرضا

۲- آل محمد، رضا

۳- احمدی، صالح

۴- احمدی، نعمت

۵- اردبیلی، محمدعلی

۶- ارفع نیا، بهشید

۷- استوار سنگری، کوروش

۸- اشرافی، داریوش

۹- انصاری، باقر

۱۰- برهانی، محسن

۱۱- بشیریه، تهمورث

۱۲- بهمئی، محمد علی

۱۳- بیات کمیتکی، مهناز

۱۴- پاسبان، محمدرضا

۱۵- پزشکی، علی

۱۶- جلالی، محمد

۱۷- جعفرزاده، میرقاسم

۱۸- حبیب زاده، محمدجعفر

۱۹- حبیبی، محمود

۲۰- حبیبی مجنده،

۲۱- حسینی پویا، محسن

۲۲- دشتی، علی

۲۳- راسخ، محمد

۲۴- رحمت اللهی، حسین

۲۵- رضایی، غلامحسین

۲۶- رنجبری، ابوالفضل

۲۷- رهگشا، امیرحسین

۲۸- زارعی، محمدحسین

۲۹- زمانی، قاسم

۳۰- سلطانی، ناصر

۳۱- سلیمی، صادق

۳۲- سواری، حسن

۳۳- سیفی زیناب، غلامعلی

۳۴- شجاعیان، خدیجه

۳۵- شریف‌شاهی، محمد

۳۶- شمس ناتری، محمد ابراهیم

۳۷- شهبازی‌نیا، مرتضی

۳۸- صادقی، محمود

۳۹- صفاری، علی

۴۰- صحراییان، ابولفضل

۴۱- ضیایی بیگدلی، محمدرضا

۴۲- ظریفکار، سید محسن

۴۳- عبداللهی، محسن

۴۴- عظیمی، محمدرضا

۴۵- علیزاده، عبدالرضا

۴۶- غمامی، مجید

۴۷- فرخی، زهره

۴۸- فرهمند صابر، بهرام

۴۹- قنبری جهرمی، محمد جعفر

۵۰- قنواتی، جلیل

۵۱- کشکولیان، اسماعیل

۵۲- کوچ نژاد، عباس

۵۳- کوشا، جعفر

۵۴- گرجی ازندریانی، علی اکبر

۵۵- گلدوست، رجبعلی

۵۶- ماندگار، مصطفی

۵۷- محقق داماد، مصطفی

۵۸- محمدی، پژمان

۵٩- محمودی، فیروز

۶٠- محمودی، هادی

۶١- مزارعی، غلامحسن

۶٢ – موسوی، عباس

۶٣- میرسیدی، منصور

۶۴ -نجفی اسفاد، مرتضی

۶۵- نجفی توانا، علی

۶۶- واعظی، مجتبی

۶٧- وکیلیان، حسن

۶٨- وحید فردوسی، هادی

۶٩- هداوند، مهدی

٧٠- هوشیار، مهدی

٧١- یاوری، اسدالله

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. باسلام واقعا بعضی جاها آدم بخاطر اینکه نمیتونه حقشوازمسئولین بگیره مثل یه عقده توگلوش میمونه.مثلاماچندتادختربیگناه تویکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری بودیم که تویه فیلم به کارگردانی آقای […] بازی کردیم وسرصحنه تصادف کردیم وناقص شدیم اماهیچ کجابازنشر داده نشدوحتی بعداز۱۴سال تاکنون کسی حال مارونپرسیده واین ناشی از بی کفایتی مسئولین بوده

  2. با این جنگ رسانه ای گسترده ای که علیه ایران راه انداختن

    افکار عمومی جهان رو قانع کردن که حکومت ایران مستبد و باید نابود بشه و مردم جهان الان پیش خودشون فکر میکنن مردم ایران با قل و زنجیر بستن

    و خیلی راحت میتونن متحد بشن و به ایران حمله نظامی کنن

    کاش کمی درک داشتید و به آسیاب دشمن آب نمیریختید

    الان موقع این نامه باری ها نیست

    باید مردم رو آگاه کنید

  3. درود بر اساتید گرامی. نرود میخ آهنین در سنگ چرا که ویژگی ماهوی ایدِولوژی در خود حق پنداری و دشنی با منطق و خرد انسانی ست. یا حق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا