اظهارات رئیس سازمان ثبت در مورد برگزاری آزمون سردفتری

اظهارات رئیس سازمان ثبت در مورد برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی

«برای برگزاری آزمون سردفتری اصلاح قانون را از مجلس خواسته ایم»

پایگاه خبری اختبار- رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه افتتاح ساختمان جدید اداره ثبت تهران با حضور در جمع خبرنگاران درباره برگزاری آزمون سردفتری سخن گفت.

به گززارش پایگاه خبری اختبار به نقل از خبرگزاری میزان، احمد تویسرکانی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ما در ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی تاکید داریم که در ازای هر ۱۵ هزار نفز از جمعیت یک دفترخانه ایجاد کنیم، در شرایط فعلی کشور از این تناسب برخوردار است و حدود ۷ هزار دفترخانه این تناسب را نشان می‌دهد لیکن ما نیاز داریم که این عدد افزایش یابد، لذا اصلاحات قانونی را از مجلس خواسته‌ایم تا بتوانیم آزمون سردفتری را برگزار کنیم.

وی افزود: با مشکل قانونی در این خصوص مواجه هستیم لیکن تفسیری کرده‌ایم که اگر در شهرستان‌هایی که دفتر اسناد رسمی نداریم یا جمعیت متناسب را ندارند آزمون را برای این مکانها برگزار کنیم. در این خصوص کمیسیونی شکل گرفته و نتیجه کار آن مشخص خواهد شد.

اشاره رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به «طرح اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران» است که در سال ۱۳۹۱، در مجلس شورای اسلامی به صورت عادی اعلام وصول شده است. فوریت این طرح در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۱/۰۹/۰۱ به تصویب نرسیده و در انتظار تعیین تکلیف از سوی مجلس است.

لازم به ذکر است که بر اساس قانون دفاتر اسناد رسمی که در ۲۵ تیرماه سال ۱۳۵۴ تصویب شده است، یک دفتر خانه با توجه به جمعیت هر شهر برای حداقل هر ۱۵ هزار نفر و حداکثر۲۰ هزار نفر با اشاره به آمار و درآمد حاصل از حق الثبات معاملات تأسیس می شود.

به دلیل اجرا نشدن این قانون از سال ۱۳۸۶ به بعد، تعداد دفاتر اسناد رسمی دو برابر شده که این امر موجب شده است که در سال های اخیر این آزمون برگزار نشود.

ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سر دفتران و دفتریاران (مصوب ۱۳۵۴)

پس از تصویب این قانون تأسیس دفترخانه با توجه به نیازمندیهای هر محل تابع ضابطه زیر خواهد بود. ‌در شهرها برای حداقل هر پانزده هزار نفر و حداکثر بیست هزار نفر با توجه به آمار و درآمد حاصل از حق ثبت معاملات یک دفترخانه. ‌شهرها و بخشهائی که جمعیت آنها کمتر از پانزده هزار نفر باشد یک دفترخانه خواهد داشت. ‌اجازه تجدید فعالیت دفترخانه‌ای که بعلت انفصال دائم سردفتر تعطیل شده در حکم تأسیس دفترخانه جدید خواهد بود. ‌همچنین است در مورد بازنشستگی و فوت سردفتر که پس از انقضای مدتهای مقرر در ماده ۶۹ این قانون در حال تعطیل باقی بماند‌.

تبصره- پس از تعیین تعداد دفاتر اسناد رسمی هر محل بشرح این ماده هر گاه با توجه بمیزان معاملات و درآمد دفاتر اسناد رسمی موجود و‌مقتضیات محلی افزایش تعداد دفاتر زائد بر حد نصاب مذکور ضروری تشخیص شود به پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تصویب وزارت‌دادگستری حداکثر تا دو دفترخانه میتوان بدفاتر موجود در هر حوزه ثبتی با رعایت مقررات این قانون اضافه نمود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۸ دیدگاه ها

  1. باسلام خدمت دوستان این به ارث رسیدن امتیاز خیلی ناعادلانه است اگه اینم نباشد امتیازو میفروشند مثلا درکرمانشاه هفتصد میلیون تومان معامله شده

  2. سلام . 

    از تاریخ ۱۳۹۱/۹/۱تا الان مجلس محترم ما وقت نداره در این خصوص تصمیم بگیره ؟

    چرا دولت فعلی هیچ اقدامی نمیکنه .

     

  3. ینی چی آخه!چرا انقد این سال اون سال میکنین؟! ما چه گناهی کردیم…اومدیم درس خوندیم آخرش هممون بیکار.  

  4. سال آینده میخوان بگیرند ولی برای بعضی شهرهای کوچیک که یا دفتر نداره یا دفترش به علت بی درامدی منتقل شده مثلا استانی مثل کرمانشاه ۳ الی ۴ نفر بیشتر جا ندارد حتی شاید کمتر تغییر قانون هم  باخداست کی بشود آیا بشود چگونه باشد

  5. می دونید با چه امیدی اومدیم رشته حقوق حالا با موج بیکاری و کنسلی آزمونها و کاهش ظرفیت ها مواجه شدیم خوب حالا تکلیف چیه؟چرا دولت حساب شده کار نمی کنه که این همه صندلی خالی برای دانشجوها گذاشتن و راحت دانشجو حقوق می گیرن دیگه دانشجو حقوق قرب نداره

     

  6. باسلام خدمت یکایک شماعزیزان ودوستان حاضردراین گفتگوی نظرها.اینروزهاازاینکه رشته حقوق تادکتری راادامه دادم خیلی ناراحت وپشیمانم.ازاینکه چه بلایی داره بسرمان میاد،ازوضع قانون گرفته تاخودوضع کنندگان،دوستان دگرسخن کم رواداریم که هرچه بگیم ازسرپیازتاته آن هم  فاصله هاافتد.دراین رشته پرازکارشناس وفوق آن،دگردل به کدامیک از آزمونهاواموروواحدحقوقی این رشته و بندببندم.سپاس

    1. منم همین طور تصمیم دارم دیگه به وعده وعیدها اعتماد نکنم میخام کنکور آینده یه رشته جدید شرکت کنم خسته شدم از این جنگیدن بی ثمر…

      عمر بر باد رفته رو باید کجا پس گرفت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  7. دوستان عزیز سلام

    از گفته های اقای تویسرکانی دو مطلب قابل استنباط است اولا رویه عادی ومعمولی ازمون سردفتری که تا سال۸۶ ادامه داشت و معمولا با توجه به رشد جمعیتی و یا در امد یک دفتر خانه تعداد موردنیاز مشخص می شد را  با توجه به تناسب موجود فعلا نیازی به سردفتر اسناد رسمی متصور نیست. دوما با توجه به ایجاد شهرها و بخش های جدید و یا … کمسیونی تشکیل شده تا نیازهای ثبتی را بررسی و در صورت نیاز و محدود نسبت به جذب سر دفتر طبق ضوابط اقدام گردد .

    ولی سوالی که در ذهن همگی ماست که چه قانونی به مدیران وقت قبل ۸۶ این توان را داده است که انقدر سردفتر جذب کردنند که پس از گذشت ۱۰ سال هنوزاشباح وچود دارد از دوستان اگر اطلاعات مفیدی دارند لطفا مرقوم نمایند ممنون

    1. دوست خوبم شما اشباع را نوشتید اشباح پس قطعا سردفتر خوبی نخواهید بود . دنبال شغل دیگری باشید.

  8. چرا کسی حرفی از ریشه مشکل نمیزنه ؟!

    سردفتری به ارث میرسه !!!  نمیدونم تو کدوم دفتر عدالتی چنین چیزی نوشته شده

     

     

    1. سر دفتران دوست ندارن کسی بجز خانواده خودشون به جمعشون اضافه بشه . آزمون باید برگزار بشه و اون هم انتخاب سر دفتر در تمامی شهر ها بخصوص کلانشهر ها . والا الانم درآمد اکثر دفاتر اسناد رسمی ۶۰ تا ۱۰۰ میلون تومان هست در تهران خب اجازه بدن رقابت ایجاد بشه و درآمد عادلانه تقسیم بشه

    1. دوست عزیز این آزمون که فعلاً برگزار نمی شود تا بتوان راجع به شرایط شرکت در آن مشخصاً نظری داد

    2. برادر گرامی اگر می شد بدون کارت معافیت من و تمام همکلاس های پسر لیسانس به دست پشت در آزمون سردفتری سال ۸۶ نمی موندیم تا همه همکلاسهای دختر مون الان سر دفتر باشند. 

  9. خبرخیلی خوبی بود!!ازمون وکالت هم که کم کم داره با کاهش شدید ظرفیت روبرو میشه وانشاالله چندسال دیگه هم این ازمو ن و کنسل میشه!!!خدا اخرو عاقبت دانشجویان حقوق و بخیر کنه!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا