اسکودا: مانع تراشی برای برگزاری آزمون وکالت، عرصه مناسبی برای تقابل نیست

پایگاه خبری اختبار- اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در واکنش به اظهارات اخیر معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه درباره نقش آفرینی اسکودا در تغییرات شرایط آزمون و کارآموزی وکالت، تسری اختلافات به آزمون وکالت را، بازی با سرنوشت بیش از هشتاد هزار جوان این کشور دانست.

اسکودا با انتشار اطلاعیه ای استفاده از موضوع آزمون وکالت را به عنوان ابزاری برای تثبیت و تحمیل مواضع قوه قضاییه امری ناپسند بر شمرد و اعلام کرد: اختلاف نظرهای موجود بر سر آیین نامه اجرایی (مصوب ۱۴۰۰) را در فضایی مستقل از بحث آزمون قابل رسیدگی است.

متن اطلاعیه اسکودا در ادامه آمده است:

اطلاعیه روابط‌ عمومی اسکودا درباره برخی مطالب مطرح‌شده درباره نهاد وکالت

 در پی اظهارات اخیر معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه که حاوی مطالبی در خصوص آیین نامه اجرایی (مصوب ۱۴۰۰)، نقش آفرینی اسکودا در امور وکالت دادگستری و آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری سال ۱۴۰۰ است، روابط عمومی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران اطلاعیه ای را به شرح زیر صادر می کند:

نخست

اسکودا ابتکار کانونهای وکلای دادگستری ایران برای اتحاد، همدلی، همبستگی و مدیریت مسائل نهاد وکالت است. نقش آفرینی اسکودا در برگزاری آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری، همه ساله پس از تفویض نمایندگی هریک از کانونهای وکلای دادگستری به آن انجام می شود و هیچ خدشه ای ازنظر قانونی بر این فرایند وارد نیست.

ضمنا این روند دست کم در سالیان متمادی پی گرفته شده و طرح برخی تعریضات در مقطع زمانی کنونی تعجب برانگیز است؛ مگر اسکودا امسال به وجود آمده است که درباره آن چنین ایراداتی مطرح می شود؟

اسکودا به همت کانونهای وکلای دادگستری سراسر کشور و عزم و اراده آنها به نقش آفرینی مسئولانه و فعالانه خود در حوزه وکالت ادامه خواهد داد؛ رؤیای انشقاق و تشتت در نهاد وکالت تعبیرناشدنی است.

دوم

دستورالعمل پرسش برانگیزی در روزهای گذشته درباره پذیرفته شدگان آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری سال ۱۳۹۹ مطرح شده است که اثرات آیین نامه اجرایی (مصوب ۱۴۰۰) را به سال قبل از آن تسری می دهد. طرح موضوعاتی از این قبیل که برخی مفاد آیین نامه اجرایی (مصوب ۱۴۰۰)، پیشنهاد چه شخصی بوده بحثی ثانویه و انحرافی است.

البته در این زمینه نیز حاضریم در مجالی مناسب، پیش نویس تنظیمی نهاد وکالت را با متن ابلاغی معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در پیش چشم عموم بسنجیم و در خصوص افتراقات اساسی که برخلاف «قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری» (مصوب ۱۳۷۶) و همچنین «لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» (مصوب ۱۳۳۳) است صحبت کنیم؛

اما امروز عطف به ماسبق شدن یک آیین نامه که فتح بابی عجیب در علم حقوق به شمار می رود! محل بحث داوطلبان و وکلای دادگستری است بدیهی است که اذهان عمومی با طرح مطالبی از این دست، مبنی بر اینکه کجای آیین نامه را چه کسی پیشنهاد کرده است، منحرف نخواهد شد.

در ضمن، کانونهای وکلای دادگستری مستنداً به ماده ۲۲ «لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» (مصوب ۱۳۳۳) مرجع تنظیم کننده هستند، نه پیشنهاددهنده.

سوم

 امروز منشأ مشکلات موجود در مسیر برگزاری آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری روشن است و مکاتبات و مستندات مربوطه و در پیش چشم همگان ازجمله بیش از هشتاد هزار داوطلب عزیز این آزمون قرار دارد.

پیش از این، بارها و بارها در جلسات مشترک با مراجعی که در برگزاری آزمون مانع تراشی میکنند عنوان شده است ازآنجاکه آزمون با سرنوشت و آینده شغلی هزاران نفر از فرزندان این مرزوبوم مرتبط است، عرصه مناسبی برای تقابل نیست.

نهاد وکالت معتقد است که اختلاف نظرهای موجود بر سر آیین نامه اجرایی (مصوب ۱۴۰۰) در فضایی مستقل از بحث آزمون قابل رسیدگی است و نباید ثمره ماهها تلاش و مطالعه شبانه روزی داوطلبان، متأثر از این اختلافات پایمال شود. استفاده از موضوع آزمون به مثابه ابزاری برای تثبیت و تحمیل مواضع، صحیح و پذیرفتنی نیست.

چهارم

 از سال ۱۳۳۳ تاکنون هیچگاه سابقه نداشته است که در امور داخلی کانونهای وکلای دادگستری دخالت شود، اما با اقدامات متعدد اخیر معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه به استناد آیین نامه ای که در تعارض با قانون است، دخالتهایی صورت گرفته که از مصادیق آن می توان به تعیین تکلیف کارآموزان پذیرفته شده در آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری سال ۱۳۹۹، نحوه برگزاری آزمون و شیوهٔ برگزاری انتخابات در کانونهای وکلای دادگستری اشاره کرد.

این اقدامات که برای نخستین بار انجام شده اند بسیار خطرناک و در تعارض با دادرسی عادلانه و حقوق ملت هستند. مدیران کانونهای وکلای دادگستری در سراسر کشور چنین اقدامات مداخله گرایانه ای را برنمی تابند.

پنجم

مشکلات موجود بر سر برگزاری آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری، با اظهارات تحریک آمیز و رویکرد تقابلی هیچیک از طرفین برطرف نخواهد شد. راهکار اصلی غلبه بر موانع، گفت وگو و مفاهمه است که کانونهای وکلای دادگستری تاکنون به آن پایبند بوده اند.

حساسیت اعلامی معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه بر حقوق داوطلبان را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این حساسیت واقعاً به رفع موانع و سهل انگاری ها در مسیر برگزاری آزمون که همه می دانیم در کجا ریشه دارد. بینجآمد.

نهاد وکالت همچنان قایل به چهارچوب تفاهم سه جانبه با حضور نمایندگان اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران، سازمان سنجش آموزش کشور و معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در جلسه مورخ ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ است و اعلام آمادگی می کند که مقدمات برگزاری آزمون را در همان چهارچوب فراهم کند، به شرطی که طرف های دیگر نیز از مواضع خود در آن جلسه و چهارچوب مورد توافق عدول نکنند.

ششم

تکرار می کنیم که آزمون پذیرش کارآموز وکالت دادگستری به حقوق هزاران فرزند جوان این کشور و سرنوشت شغلی آنها گره خورده است و روا نیست که هیچ اختلاف نظری در هیچ مسئله ای به این جوانان که امروز به دلیل ابهام بر سر برگزاری آزمون در معرض شدیدترین اضطراب و فشار روانی قرار دارند، لطمه وارد کند.

برای تعیین تکلیف آزمون و در راستای کمک به داوطلبان، باز هم اعلام آمادگی می کنیم که با گفت وگو و تشریک مساعی با معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در چهارچوب قوانین موضوعه و توافق جلسه مورخ ۲۳ دیماه ۱۴۰۰، هرچه سریع تر مقدمات برگزاری آزمون را فراهم و بیش از هشتاد هزار داوطلب این آزمون را از نگرانی و اضطراب برهانیم.

چنان که اشاره شد، اختلافات در خصوص آیین نامه اجرایی (مصوب ۱۴۰۰) در زمان و بستر دیگری قابل رسیدگی و گفت وگوست و نیازی نیست که تبعات آن بر حقوق و سرنوشت داوطلبان آزمون سایه بیفکند.

منبع: روابط عمومی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۹ دیدگاه ها

  1. دوستان یکی توضیح بده مبنای جذب در طرح تسهیل با این ۶۰ درصد چیه و کدوم اجرایی میشه و چه فرقی باهم دارند…ممنون

    1. در تسهیل مجوز هرکسد۷۰درصد یک درصد برترو کسب کنه موفق به اخذ پروانه میشود و پذیرش راحتر میشود ولی در ائین نامه ۶۰درصد کل رو باید پاسخ داد برای قبولی در ازمون و تعداد کمتری نسبت به سالهای قبل پذیرفته میشود

  2. چه فشار همه جانبه ای میارن به اسکودا ! قوه ی قضاییه اصلن نباید قانونگذاری بکنه و ار حدود خودش خارج بشه

  3. با سلام؛
    بنده خودم ۸ ساله وکیل کانونم.
    عزیزان در کانونهای وکلا حق خوری زیاد اتفاق افتاده الآنم ادامه داره…
    در نقل و انتقالها، در اختیار گرفتن ها و …
    همین عطف بماسبق نشدن رو که کانونها ادعا میکنند به والله قسم در مورد بنده رعایت نکردن و با لطایف الحیلی محل اشتغال بنده رو تغییر دادن.
    قوه اینها رو دید. دید که چه خبره.
    مدیران کانونها با ایجاد رانت و کشیدن حصاری به دور هیات‌های مدیره از طریق قضات و … سالهاست که دارند می دارند.
    حالا قوه چی میگه مگه حرف حسابش چیه؟
    میگه مدیران کانونها شما که در دوره کارآموزی شهرام بهرام می کنید شما که در انتقال‌ها انصاف نمی دارید شما که در اختبار ها بعضی رو قبول و با بعضی از سر عناد برخورد می کنید(برای نمونه یک وکیل در پرونده ای که مقابلش کارآموز بود پس از دفاع جانانه کارآموز بهش گفته بود اختیار دادنی باید بیای پیش من، حالتو اونجا می پرسم)
    #تک تک این مطالب واقعی است و اگر مدیران کانونها اینو بخوانند متوجه میشن چی میگم!#
    پس
    من هم مجبورم نظارت کنم
    این از بین بردن استقلال نیست!
    اتفاقا این جمع کردن بساط قدیمی ریشه دوانده مدیران کانونها ست!
    بعضی وکلا واقعا درآمد پایینی دارند!
    در راس هرم کانونها افرادی نشستند که هرگز به قاعده هرم پاسخگو نیستند!
    با ارعاب و تطمیع و … رای جمع می کنند و همواره در راس هرمند!
    من از اتفاق بوجود آمده استقبال می کنم و قول میدم که اوضاع بهتر میشه و هیچ آسیبی به استقلال وکلا وارد نمیشه هرگز.

    1. احسنت امیدوارم دوستانی که جو کانون وکلا و شعار استقلال گرفتتشون متوجه فرمایشات شما بشن. بعضی دوستان هنوز متوجه نشدن مشکل اسکودا استقلال نیست بلکه انحصاره نمیخواد انحصاری که برای خودش ایجاد کرده رو از دست بده .هممون میدونیم که چه تخلفاتی در کانونها صورت میگیره البته مثل خیلی نهاد های دیگه ولی نکته جالبت تامل اینه که عده ای داوطلب انچنان استقلال استقلال میکنن که فکر میکن اعضاء کانون بج این دوستان رو اماده کردن تا به یقه کت شلواری که تازه خریدن بزنن😄😄😄😄

        1. خیر یاس عزیز نیستم البته وکیل چه کانون و چه مرکز مشاوران باشه دارای شأن و منزلته ولی ای کاش این اسم رسم نام نیک رو که شما میگی هم قائم به شخصه نه مرجع صدور پروانه .اگر درست و بدون جبهه گیری مطلبمو خونده بودین متوجه میشدین که ایراد بنده فقط به کانون نیست .از این بی دقتی و مطالعه سرسری شما هم کاملا مشخصه که اصلا حقوق خوان نیستید.

  4. با سلام
    نکاتی خدمت دوستان عرض کنم
    نخست اینکه جای تاسف است که هم قوه که مرجع پذیرش دعاوی و هم اسکودا که مدافع حقوق متدایعین است خود کمپانی تولید دعاوی شدند پس چه موقع شما وقت میکنید به این این امور که برشمردم رسیدگی کنید
    دوم اینکه دعوای قوه و نهاد وکالت هیچ ربطی به ما داوطلبان نداره کما اینکه اصن نمیتوانیم برای خوانواده های نگران این موضوع رو تبیین کتیم
    سوم اینکه پیشنهاد این است که رفراندوم تعویق ازمون برگزار کنید اگر اراده تعویق ندارید و سست عنصر هستید
    تا مطمعن شوید که بالای ۹۰ درصد موافق تعویق هستند

  5. فقط اونایی که درس نخوندن دنبال تعویق هستن در حالی که از آبان که موعد قبلی ازمون بوده چندماهه که گذشته اینهمه ماه وقت اضافی بهتون داده شده بازم نخوندید!!!!بازم تعویق!!!!

  6. اسکودابرایِ اولین بارهست که دلسوزی میکنه واسه ماداوطلبا..اونقدرعجیبه که بایدیه دریااشک ریخت 😭☹

  7. اوفّ! مظلوم نمایی اسکودا اونجا که تسرّی اختلافات به آزمون وکالت را ، بازی با سرنوشت بیش از هشتاد هزار جوان این کشور میدانند!!!
    چه بازی هایی خدایا…

  8. با توجه با افزایش ۲ درس_حد نصاب۶۰درصد_افزایش شرایط سنی به ۲۴ سال_سخت شدن کارآموزی و عدم درآمد کارآموز در این مدت خواهان تعویق در آزمون و عوض شدن تاریخ آن هستیم باید به زمانی مناسب بعد از رفع این اشکالات موکول شود. افراد موافق برگزاری در این تایم خیالی ۲۰ اسفند ظاهرا از تله ای در برای آنها گسترده شده بی خبر هستند با این وضع خواب قبولی را هم نخواهید دید

  9. چه معاونت حقوقی قوه قضائیه با کانون به تفاهم برسد و چه نرسد آزمون به علت اضافه شدن دو درس جدید باید حداقل سه ماه به تعویق بیافتد…
    اینجا مساله بارکشی اضافی از داوطلبان آزمون است که اگر مهلت کافی بین اعلام قطعی و رسمی منابع آزمون و روز برگزاری آزمون رعایت نشود این سوال ایجاد می شود که سوالات آن دو درس را چه کسانی قرار است پاسخ دهند؟ آیا عده ای از این وضع از پیش مطلع بوده اند؟ آیا سوالات آن دو درس قرار است فروخته شود؟ و در فرض منتفی بودن هر دو مورد فوق در صورتی که این دو منبع جدید در آزمون بماند در ایم مدت اندک نتایج آزمون را تابع بخت و اقبال می کند…
    پس ولو *در فرض سلامت کامل آزمون* باز هم اضافه نمودن دو منبع جدید به آزمون خلاف است و باعث افزایش عامل بخت و اقبال می شود.

  10. انشالله که خیر باشه به هر حال کانون وکلا سوای همه این هاست ما با جون دل پاش وایمیسیم
    گوهر خود را مزن بر هر سنگ ناقابلی بگذار پیدا شود گوهر شناس قابلی 😀

  11. قابل توجه اسکودا و کانون های وکلا

    نکته حائز اهمیت که نباید از ان غافل شد و بسیار بسیار در روند اتفاقات پیش امده مهم است و علی الخصوص در انچه که در اینده رخ خواهد داد ، تاثیر گذار است
    لزوم فوری اگهی ثبت نام و متعاقبا برگزاری ازمون خواهد بود
    فلذا هر یک از قوه ولو به طور غیر قانونی و اسکودا که زودتر مبادرت به انتشار اگهی ثبت نام نمایید در این مورد ابتکار عمل را بدست خواهد گرفت ، لذا اقدام فوری و تدبیر عاقلانه از سوی اسکودا لازم است .
    ضمنا شایسته است ازمون به تاریخ مناسب موکول
    و هزینه های مربوطه جهت رفاه داوطلبان کاسته شود
    با آرزوی حفظ استقلال برای کانون های وکلا

  12. توروخدا یفکری‌ کنید اگه فعلا حل شدنی نیس تکلیف معلوم کنید.درسته اینده فقط در وکالت نیس هم یکی دوسال عمرمون گذشتیم برای ازمون و خانواده حسابی شاکی هستن و درکی از این درگیری کانون و قوه ندارن. چطر باید توضیح داد که دو نهاد قادر به حل مشکل ندارن وقتی خودشان محل ارجاع دعاوی و حل مشکلات مردم هستن.مهمترین مسله خودتون نمیتونید حل کنید.

  13. نه تنها کارآموزان و داوطلبان بلکه تمام مردم دنیا دیگه فهمیدن این آیین نامه پیشنهاد خودتون بوده برای سختگیری بیشتر پس لطفا فرافکنی نکنید
    اگر واقعا دلسوز داوطلبین هستید با تغییر زمان آزمون و تغییر آیین نامه نشون بدید

  14. به حرف و بیانیه نیست در عمل مشخصه کی به فکر داوطلبه او میکرون کشورو تسخیر کرده از آئین نامه هم بدتره لطف بفرمایید اگر نگران حال شرکت کنندگان هستید این آزمون ماجراجویانه رو تعویق کنید به چه زبونی بگیم زمانش مناسب نیست انقدر اصرار به برگزاری نکنید ما نمیخوایم با این شرایط سخت آزمون شرکت کنیم اصلا نظرخواهی بذارید اختبار
    جان شما بهشون بگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا