«استقلال نهاد وکالت» و «معیشت وکلا» خط قرمز اسکوداست

نایب‌رئیس اسکودا طرح افزایش ۱۰ درصدی تعداد وکلا در هر سال را تذکیب کرد

گفت‌وگوی اختصاصی پایگاه خبری اختبار و محمدعلی رضائی آهنگران، نایب‌رئیس اسکودا

سلام و سپاس از فرصتی که در اختیار پایگاه خبری ما قرار دادید

سلام. قبل از هرچیز باید ضایعه درگذشت استاد بهمن کشاورز را تسلیت بگویم. در سپهر اندیشه ایران ستاره‌های درخشان کم نبوده است، همچنان که در عرصه وکالت نیز وکلای نامدار فراوانی داشته‌ایم، اما کم بودند وکلایی همچون ایشان که در عرصه اندیشه‌های اجتماعی نیز حضوری عزتمندانه و مؤثر داشتند و هر زمان مشاهده می‌کردند اصلی از قانون اساسی مغفول مانده سریع و نجیبانه واکنش نشان می‌دادند.

بعد از آن لازم می‌بینم از کانون وکلای دادگستری یزد و هیأت برگزاری سی‌ودومین نشست اسکودا بابت حسن برگزاری این مراسم تشکر کنم.

جناب آهنگرانی درباره مصوبات این نشست به ما بگویید. طبق آنچه منتشر شده، آیین‌نامه شرح وظایف کارآموزان وکالت تغییراتی داشته است، این تغییرات شامل چه مواردی است؟

این اصلاحات ابتدا در کارگروه مربوطه تهیه و تصویب شد و نهایتاً از سوی هیأت عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران نیز به تصویب رسید.

یکی از موارد اصلاحی، افزایش سقف صلاحیت کارآموزان در پرونده‌های مالی به مبلغ ۳ میلیارد ریال (۳۰۰میلیون تومان) است.

درمورد نحوه انتخاب شهر محل اشتغال نیز چنین تصمیم‌گیری شد که در انتخاب شهر، علاوه بر نمره آزمون ورودی کارآموزی، نمره مرحله اختبار نیز در نظر گرفته شود و کارآموزان با توجه به جمیع این موارد شهر مورد نظر خود را انتخاب کنند.

همچنین مقرر شد کارآموزانی که شئونات این حرفه را رعایت نکنند به تشخیص کیسیون کارآموزی و تصویب هیأت مدیره، انتفای کارآموزی آن‌ها اعلام شود. دو مرحله‌ای بودن رسیدگی به این مسئله نیز باعث می‌شود تا حقی از کارآموزان زائل نشود.

نکته بعدی، افزایش نظارت به فعالیت‌های کارآموزان به‌ویژه از سوی وکلای سرپرست بود.

به مسائل آموزشی و پرورش کارآموزان نیز توجه بیشتری شده است تا کارآموزان به شکل عینی‌تر با مسائل مرتبط با این شغل آشنا شوند.

اتفاق جدیدی که در این نشست رخ داد، تشکیل دبیرخانه جایزه اخلاق حرفه‌ای به نام و نشان استاد بهمن کشاورز بود. سازوکار انتخاب برندگان این نشان چطور خواهد بود؟

این اتفاق، برجسته‌ترین نتیجه نشست سی‌ودوم بود که با پیشنهاد کانون وکلای یزد و با رأی اعضای هیات عمومی در دستور قرار گرفت و کلیت آن تصویب شد و مقرر گردید شرایط و جزییات اجرای آن توسط شورای اجرایی تهیه و تدوین شود.

اجمالاً کانون‌های سراسر کشور وکلایی را که در حیطه اخلاقی سرآمد تشخیص می‌دهند به اتحادیه معرفی می‌کنند و به تشخیص اتحادیه، «وکیل اخلاق سال» انتخاب می‌شود.

نکته جالب توجه دیگر متحدالشکل شدن وکالت‌نامه‌ها، قراردادها، پروانه وکالت، پروانه کارآموزی، کارت شناسایی وکلا و همچنین تابلوی دفتر وکلا در تمامی کانون‌ها بود.

در این مورد نیز توضیح بفرمایید.

پیشنهاد اوراق متحدالشکل شدن اوراق را من طرح کردم که در نهایت به تصویب رسید و معتقدم این اقدام وجاهت و وزانت بیشتری به قراردادهای وکالت خواهد داد.

اما قرارداد الحاقی که وکلا با موکلان خود منعقد می‌کنند تابع قوانین خاص و مرتبط موجود است و اتحادیه قاعدتاً امکان وضع قانون در این‌خصوص را ندارد.

جناب آهنگرانی بحث دیگری که این روزها در فضای مجازی باعث ایجاد حواشی و نگرانی‌هایی شده، متنی است که به‌عنوان طرح نهایی اسکودا برای اصلاح قوانین مرتبط با وکالت انتشار یافته است. برای مثال در یکی از تبصره‌های این طرح آمده که نحوه تعیین ظرفیت در ۵ سال اول اجرای این قانون به‌نحوی خواهد بود که هر سال ۱۰ درصد به تعداد وکلای موجود اضافه شود. تداوم اعطای پروانه وکالت به بازنشستگان نیز از مواردی است که باعث نارضایتی شده است. شما صحت این طرح و محتویات آن را تأیید می‌کنید؟

متأسفانه در سطح فضای مجازی و با برخی جهت‌گیری‌های هدایت شده، نسبت به نهاد وکالت بی‌مهری‌هایی می‌شود.

شما ایمان داشته باشید که چنین متنی نه پیشنهاد اسکوداست و نه پیشنهاد کانون‌های وکلا، من به ضرس قاطع چنین عبارتی را تکذیب می‌کنم.

مهم‌ترین معضلی که امروز دامن‌گیر وکلا شده است، مشکل معیشت به‌خصوص برای وکلای جوان است و اگر درصد نامتعارفی به جمعیت وکلا اضافه شود، افزایش تعداد وکلای بیکاری به معضلی برای نظام هم تبدیل خواهد شد.

افزایش تعداد وکلا باید برگرفته از نیاز روز جامعه باشد، نه این که به‌جای تأمین نیاز جامعه، به حرکت‌های عامه‌پسند و ایجاد خوراک تبلیغاتی برای انتخابات دست بزنیم. نگاه ما برای تربیت وکیل، نگاه کیفی است و نه کمی.

قوانین سابق درباره ارائه پروانه وکالت به قضات بازنشسته و… نیز در شرایط متفاوتی تصویب شده بود و هرگز در طرح پیشنهادی اسکودا چنین امری پیش‌بینی نشده است. نگاه مجلس و قوه قضاییه نیز درباره ارائه پروانه به بازنشستگان، رویکردی منفی است.

همکاران ما اطمینان داشته باشند که نمایندگان آنها در اسکودا از همه سازوکارهای قانونی خود استفاده می‌کنند تا دغدغه‌های وکلای دادگستری حفظ شود و در این راه تلاش شبانه‌روز انجام می‌دهند.

اعتقاد ما بر این است که درمورد قوانین وکالت، به تغییرات بنیادی نیاز نیست و با اصلاح و بازنگری برخی موارد، منافع جامعه تأمین می‌شود.

آنچه برای اسکودا غیرقابل مذاکره و خط قرمز است، استقلال کانون وکلا و نهاد وکالت است و در کنار آن وضعیت معیشت وکلای دادگستری.

البته هر قانونی که از سوی مراجع قانونگذاری به تصویب برسد، مورد تمکین کانون‌های وکلا خواهد بود اما چنانچه در قانون‌های مصوب، ذره‌ای از استقلال نهاد وکالت مخدوش شود حق اعتراض جمعی برای وکلا محفوظ است.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. درد دل من نوعی در جایگاه انواع فارغ التحصیلان و بسیار عامیانه ـ
    ازمون برای ورود به دوره کاروزی نیازه برقرار باشه چرا که پروانه بی دانش مثل گواهینامه رانندگی و ماشینی می مونه در حالیکه رانندگی بلد نیستی ـ یا حرکت نمی کنی یا می زنی صد چیز را هم از بین می بری
    من ایرانی معمول اینگونه ام که باید تحت فشار باشم تا تلاشی کنم ـ یادمه استاد سختگیر دانشگاه که تنها درسهای اونو بلدو و الان دعاش می کنم ؟
    خیلی هامون شب امتحانی بودیم و هستیم و هیچی یادمون نیست
    هر چه باعث تلاش بیشترم بشه سختمه ؛ اما خوبه و لازم و ضروریمه
    خوشبحالم که با عشق خوندم ، راحت خوندم و راحت هم از پس ازمون بر می یام ، پس ضرری نکردم و یه پله از دیگران جلوام
    ـ دکتری حقوق دارم پس بیشتر بلدم قطعا پیروز گوی رقابت من هستم باز هم ضرر نکردم
    ـ سابقه کار در ادارات حقوقی دستگاهها رو دارم و تجربی کار کردم پس ازمون رو راحت تر پس می دم ، معلومه از علاقه به کار رشته امه که هنوز هم پیگیر فعالیت در اونم و از قانونش استفاده می کنم که بازهم ادامه دهم اما برای من هم ازمون پروانه کاراموزی رو در نظر بگیر ببینم چقدر یادمه و به روزم ، همینجوری ازمون ورود به دوره کارورزی مرا حذف و کم نکن ، یه دوره کوتاهتر برای من بذارو ازمون بگیر اگه از پسش برامدم پروانه رو می گیرم و کارم رو ادامه می دم ، یادت باشه ممکنه من فقط عنوان شغلی ام حقوق و کار در دفتر اداره حقوقی باشه ، اما واحد اداری کار کردم یکبار هم دادگاه نرفته باشم بی ازمون و سنجش پروانه بهم نده که باعث ضرر خود م و دیگران و وجه وکلای دیگه هم می شم ، گذراندن دوره کاروزی برای همه ضروریه حتی اگه قاضی ام و نظرم عوض شده که به جای قضاوت وکالت کنم ، مسخره به نظر می یاد ، مسلمه که قاضی نمره ازمون رو عالی بدست می یاره ، اما برای اینه که تبعیضی قائل نشی و نارضایتی بوجود نیاد ، ایرادش چیه که قاضی که تمایل به کار وکالت داره هم ازمون رو پشت سر بگذاره مگه ازمون چیز بدیه
    برای تشکر از ایثارگران هم کمک های دیگری قائل شو مثلا هزینه تحصیلشون رایگان یا هزینه کتاب و جزوه و شرکت در موسسات و ازمونهای ازمایشی دلخواهشون ؛ در کل کمک اقتصادی و معیشتی کن تا امتیاز و کمک فکری و علمی ، مبادا با این سهمیه فعلی ضعف علمی شان را بپوشانی و یا حتی اینطوری غیر مستقیم باعث بشی که انها هم به بهانه سهمیه تلاش بیشتری برای افزایش دانش خودشان نکنند و تازه نارضایتی اکثریت رو به بار بیاری و دلخور شن و نادیده بگیرند رشادتهای انها را بخاطر این تبعیض
    بیا به جای حذف یا ظرفیت محدود الان ، ظرفیت پذیرش ابتدایی رو بالا ببر ، اکثر دانشگاهها حتی تا مقطع ارشد و دکتری فقط تئوری رو بسط دادن ، ممکن است من که به خیال خودم در برگه و کتاب جزا را انتخاب کردم و معدلم هم عالی ، اما اکنون در کاروزی به این نتیجه برسم که اصلا روحیاتم با جلسات جزایی سازگار نیست
    سختگیری رو بعد از قبولی مرحله اول بگذار برای اختبار که هر واردی خودش رو شناخته و متوجه واقعیت و جو شغل و دادگاه شده .
    طی کاراموزی مشخص کن فرد برای وکالت ساخته شده یا نه ، چرا که دانشگاه منو برای دادگاه پرورش نداد ، مقصر من دانشجو نیستم که مسئولینم و بزرگم منو نشناختن و روحیات و عرف را مدنظر نداشتن که من خودکار نیستیم و شعار اینکه دانشگاه فقط محل بحث و رفع اشکال است در کشور من معنا یی ندا رد چرا که استاد در اخر نمره می دهد و ذات انسان راحت طلب است و عاقلانه نمی بیند و حتی نیاز نمی بیند زحمت و تلاش اضافی را ، قبلا هم بهم نگفتن فقط دانشجویان دانشگاههای خاص اجازه وکالت و قضاوت دارند که منم این دانشگاه رو انتخاب نکنم
    پس باید از من خواسته می شد ، به دادگاه اعزام می شدم و امتحانم را انجا هم به خودم و هم به استادم پس می دادم
    در حال حاضر توقع من بر اساس قانون و عرف فعلی بالا رفته وقت گذاشتم و هزینه کرده ام و قانون زمان هم پشتیبان من است
    نباید مانعم شد و حقی را که به من تعلق گرفته در میانه راه و ترم اخر کارشناسی از من دریغ کرد ، شاید من فرصتی و انتخابی دیگر نداشته باشم ، جبران این بی برنامگی های این چندین سال باید جبران شود و به پایان برسد آن جایی نیست جز دوره کارورزی ام جون مرا برگشتی به سوی دانشگاه نیست
    لطفا در میانه راه امنیت روانی ام از بین نبر و نگو نه تو اجازه شرکت در ازمون و رقابت نداری
    چون بازنشسته و این قانون عوض شد ، اخه خودت اجازه دادی و گفتی تا ۵۰ سالگی می تونی بیای پروانه بگیری ، من به اعتما د و تکیه بر این قانون بود که خودم را پیش از موعد با حقوق ناچیزی بازنشسته کردم که به علاقه ای که از جوانی داشتم و به علت نبود رشته حقوق در محل زندگی ام ، اکمون که موقعیت فراهم شد انرا انتخاب کردم و درس کارشناسی ام رو به پایان رساندم و یکسال وقت گذاشتم و برای ازمون خودم را مهیا کنم منصافانه و عادلانه نیست ، حالا چند ماه مانده به ازمون امنیت روانی ام بهم بریزی که نه دیگر نمی توانی در ازمون شرکت کنی و پروانه بگیری ، بگو به چه قانونی اتکا کنم که دو روز دیگر تغییرش ندهی ، لطفا باعث بی اعتمادی او به اعتبار قوانین نشو
    حق مکتسبه مرا که بر اساس قانون فعلی راه خود را انتخاب کردم از بین نبر
    همچنان که درب انواع دانشگاه را باز کردی و نگفتی فقط به فارغ التحصیل و فلان مقطع اجازه شرکت ئر ازمون را می دهم ، مرا برای کاراموزی بپذیر و در دوره کاروزی ،کاستی دوران تحصیلم را جبران کن و انجا را بیشتر پرورش بده و امتحان کن ، شاید من به اراده خودم انصراف دادم و دیدم مرد میدان وکالت دادگاه نیستم
    لطفا اکنون که بر اساس تجربیات می بینی که قانون جدید لازم است ، لازم می بینی که مقطع پذیرش در مرحله اول و زمان پروانه کاراموزی دادن بالا ببری یا فقط فارغ التحصیلان دانشگاه خاصی را بپذیری برای دانش اموزانی که امسال و سال اینده قصد انتخاب رشته حقوق رو انتخاب کنند تصویب کن که بدانند این رشته ای که انتخاب می کنند اگر به هدف وکالت و قضاوت است باید تا فلان مقطع را در فلان دانشگاه بگذراند و باز می گویم حق مکتسبه مرا از بین نبر و بگذار من هم در این رقابت و ازمون شرکت کنم ، مرا با عطف به ما سبق کردن قانون ناراضی نکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا