از اعلام نتایج تا کارآموزی وکالت ۹۸

داوطلبان آزمون وکالت ۹۸ پس از اعلام نتایج، باید منتظر اعلام کانون های مربوطه باشند

پایگاه خبری اختبار- با اعلام نتایج اولیه آزمون وکالت ۹۸ داوطلبان منتظر گام های بعدی برای ورود به حرفه وکالت هستند، در این نوشتار به تشریح فرایند ورود به کارآموزی وکالت پرداخته شده است.

آزمون وکالت چگونه برگزار می شود؟

بر اساس قانون هر یک از کانون های ۲۵ گانه وکلای دادگستری کشور کاملا مستقل هستند و تبعا به صورت مستقل کارآموز وکالت پذیرش می کنند، با این حال همه کانون های وکلای دادگستری کشور برای ایجاد هماهنگی بیشتر صرفا برای برگزاری آزمون وکالت به اسکودا (اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران) نمایندگی می دهند و این اتحادیه هر سال با عقد قرارداد با سازمان سنجش آموزش کشور که در امر برگزاری آزمون های سراسری دارای تجربه و امکانات کافی است، اقدام به برگزاری آزمون وکالت می کند.

اسکودا پس از اعلام نتایج چه می کند؟

پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج در قالب کارنامه که از طریق سایت سنجش به داوطلبان اعلام می شود، اسکودا نتایج مربوط به هر یک از کانون های وکلای دادگستری را به همان کانون اعلام می کند.

کانون ها پس از وصول نتایج چه می کنند؟

هر کانون پس از دریافت نتایج، بر اساس ظرفیت هایی که قبلا تعیین و اعلام شده است، به ترتیب از میان داوطلبان افرادی را جهت پذیرش به عنوان کارآموز دعوت می کند، دعوت شدگان باید واجد شرایط قانونی اخذ پروانه وکالت باشند به همین جهت ضمن مطالبه مدارک لازم در مورد هر داوطلب سه استعلام نیز انجام می شود.

استعلامات سه گانه چیست ؟

استعلام اول از اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی جهت بررسی پیشینه کیفری احتمالی داوطلبان است، استعلام دوم از سازمان پزشکی قانونی جهت بررسی احتمال اعتیاد داوطلبان به مواد مخدر و سومین استعلام از اداره اطلاعات محل زندگی داوطلب جهت بررسی موارد احتمالی مربوطه است.

داوطلبان باید واجد چه شرایطی باشند؟

پس از وصول نتایج استعلامات و با احراز سایر الزامات قانونی از جمله دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی رشته حقوق، داشتن شرط سنی، عدم رابطه شغلی با سازمان های دولتی و … پرونده داوطلب در هیات مدیره کانون متبوعش طرح و بررسی می شود و با تصویب هیات مدیره به عنوان کارآموز وکالت پذیرفته و مشغول انجام تکالیف کارآموزی خواهد شد.

داوطلبان از چه زمانی کارآموز وکالت می شوند؟

بنا بر این نتایج اعلام شده در قالب کارنامه، تا پیش از طی سیر پذیرش و بررسی و تصویب در هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مربوطه و صدور پروانه کارآموزی برای داوطلب، به تنهایی موجد اثر نیستند.

در این مرحله داوطلبان چه کار باید بکنند؟

داوطلبانی که رتبه آنها کمتر از ظرفیت اعلام شده کانون وکلایی است که در آزمون آن کانون شرکت کرده اند، باید منتظر باشند تا کانون مذکور اسامی آنان را برای مراجعه و انجام فرایند پذیرش اعلام کند.

کانون های وکلا به صورت جداگانه و در حال حاضر معمولا از طریق وبسایت هایشان از حدود یک هفته دیگر شروع به دعوت از داوطلبان می کنند.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴۳ دیدگاه ها

  1. با سلام
    واقعا خیلی ظلم هست که یک نفر در آزمون قبول شود و بعد در مصاحبه و…. قبول شود و پیام قبولی دریافت کند و بعد از شش ماه بگویند بخاطر حوزه انتخابی که همه جای ایران هم زده قبول نشه کسی که ۱۵،سال در دادگستری و شوراها کار کرده و خبره باشه. تا کسی که فقط بخاطر سهمیه قبولی بگیرد. این فقط در یک کشور اسلامی اتفاق می افتد؟
    پس عدالت کجاست؟

  2. سلام .بنده جانباز هستم امسال در آزمون کانون رشت رتبه۱۹ آوردم. خیلی نگران و مسترب هستم .خواهشمندم اگه امکان داره جوابم را فورا عنایت بفرمائید که آیا من قبول شدم یا نه؟ ظرفیت .۶۳ نفر آزاد-۲۷ نفر سهمیه دار . ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا