اثری شاخص از نویسنده‌ای نامدار

قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی

قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی

در این قسمت از معرفی کتاب به سراغ کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی اثر وزین و گرانقدر استاد فقید امیرناصر کاتوزیان یکی از برترین کتابهای حقوقی از یکی از بزرگترین اساتید علم حقوق میرویم که قطعا مورد نیاز هر فرد علاقه مند به علم حقوق میباشد.

در توضیح این اثر پربار و بی نظیر باید گفت، قانون مدنی هر کشور محور اصلی نظام حقوقی آن کشور است که اساسی ترین قواعد قانونی حاکم بر ارتباطات اشخاص با یکدیگر را در جامعه بیان می کند. وظیفه اصلی این قانون تنظیم روابط قراردادی و خارج از قرارداد اشخاص جامعه است. مجموعه ی کهنی را که امروز قانون مدنی می نامیم تنها محدود به ۱۳۳۵ ماده ی اصلی نیست؛ بلکه در گذر دوره های مختلف قانون گذاری، دارای متفرعات و شاخه و برگ بسیاری شده است، که از این درخت تنومند، قانون مدنی، تنها ریشه آن را دربرگرفته است.

کتاب قانون مدنی در نظم حقوق کنونی، که بدون تردید یکی از برجسته ترین و ماندگارترین آثار زنده یاد پرفسور ناصر کاتوزیان قلمداد می شود، با هدف در دسترس قراردادن مجموعه ای منظم و منسجم از قوانین مدنی تحریر یافته است. در این اثر گران مایه، که به جرأت می توان گفت اغلب حقوقدانان آن را تورّق و مطالعه نموده اند، جهت فهم صحیح متن قانون از شیوه ی تفسیر ماده به ماده استفاده شده است. قلم استاد، در عین ایجاز و اختصار از جامعیت لازم برخوردار بوده، به گونه ای که هر مخاطبی با اندکی تدقیق می تواند جان مطلب و جوهره ی کلام را دریابد. ارائه نظریات و اندیشه های بی بدیل نسبت به مسائل مستحدثه و موضوعاتی که قانون گذار در آن خصوص سکوت نموده است و همچنین استدلال های حقوقی و منطقی در حل تعارض قوانین، ارزش این کتاب را دو چندان نموده است.

از ویژگی های این کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهترین کتاب شرح مختصر قانون مدنی؛
  • منبعی مناسب برای مطالعه دانشجویان، محققّان، داوطلبین آزمون های حقوقی، وکلا، قضات، سردفتران و سایر اشخاص؛
  • استفاده از شیوه تفسیر ماده به ماده، جهت فهم صحیح متن قانون؛
  • بیان مطالب مهم حقوقی مرتبط با هر ماده، به صورت نکته وار در ذیل آن؛
  • ذکر عنوان موضوعی هر ماده، در حاشیه کنار آن؛
  • جامعیت مطالب در عین ایجاز و اختصار؛
  • بیان نظریات مستدل و مدلل، نسبت به مسائل مستحدثه و موضوعاتی که در آن خصوص قانون گذار حکمی را بیان ننموده است؛
  • تبیین و تشریح ابهامات قانونی؛
  • بیان تعارض قوانین و ارائه راه حل آن ها؛
  • بیان نظرات و دیدگاه های سایر حقوقدانان با ذکر منبع به تناسب موضوعات؛
  • بیان کامل متن قوانین خاص مرتبط؛
  • بیان آرای وحدت رویه قضایی و نظریات مشورتی به تناسب موضوعات؛
  • ارائه رفرنس جهت رجوع به منابع تکمیلی و مفصّل

باید اذعان داشت این روش نگارش کتاب یک یادگاری بسیار با ارزش و پربها است که از این استاد فرهیخته به جا مانده است و به عنوان یک سبک نوین و کارآمد در توضیح و حاشیه نویسی و تفسیر دقیق قوانین متعدد مورد استفاده قرارگرفته است. پس از استاد کاتوزیان شاگردان بلافصل و با واسطه ایشان نیز به تأسی و تاثیر گرفته از ایشان هرکدام در مورد قانونی خاص و در حیطه تخصصی خود روش و سبک ایشان را مورد استفاده قرار داده اند که نمونه های برتر و مفید آن در لیست زیر آورده شده است (ایشان با ذکر عنوان "در نظم حقوقی کنونی" به تقلید از سبک استاد خویش اذعان داشته اند و الّا کتابهای شبیه به این سبک با عناوین دیگر در بازار کتاب حقوقی فراوان است):

زندگی نامه دکتر کاتوزیان

در انتها لازم می آید مختصری از بیوگرافی استاد امیرناصر کاتوزیان معروف به پدر علم حقوق نوین ذکر گردد:

امیرناصر کاتوزیان (زادهٔ ۲ اردیبهشت ۱۳۱۰ در تهران – درگذشتهٔ ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ در تهران) حقوقدان،استاد ممتاز دانشکدهٔ حقوق دانشگاه تهران، وکیل دادگستری، قاضی دادگستری و از نویسندگان و تدوین کنندگان پیش نویس اولیهٔ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود. بیشتر کتاب های وی از منابع اصلی درسِ حقوق مدنی دانشجویان حقوق به شمار می رود. در ۱۴ بهمن ۱۳۸۳ محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت ایران، نشان درجه یک فرهنگ و هنر و دانش را به وی اهدا کرد. پدر وی ابوالفضل کاتوزیان و عمویش وکیل دادگستری و حقوقدان بودند.

در سال ۱۳۳۱ از پایان نامه خود با عنوان «عقد ضمان» دفاع کرد و موفق به اخذ کارشناسی با درجه بسیار خوب گردید. وی در سال ۱۳۳۹ با دفاع از رسالهٔ دکترای خود با عنوان «وصیت درحقوق مدنی ایران» و نظریهٔ ابتکاری خویش با نام «شخصیت حقوقی ترکه»؛ موفق به اخذ عنوان دکترای حقوق گردید. کاتوزیان نخستین دانشجوی ایرانی است که موفق به اخذ مدرک دکترای حقوق در ایران و دانشگاه تهران است.

سال ۱۳۵۱ از دانشگاه تهران به مرتبه استاد تمام با پایه یک استادی نایل شد. سال ۱۳۵۸ وی به سمت سرپرست دانشکده حقوق و علوم سیاسی منصوب شد؛ سرانجام در جریان انقلاب فرهنگی و اعلام تعطیل شدن دانشگاه تهران از سمت خود در سرپرستی دانشکده حقوق استعفا داد. وی با شروع انقلاب فرهنگی ۱۱ سال از استادی دانشگاه تهران برکنار شد تا آنکه مجدداً از وی دعوت به همکاری به عمل آمد. او ۵۷ جلد کتاب تألیف کرده است و در تمام مدت زندگی خویش حق استادی را به جا آورده و همواره راهنما و معلم دانشجویان و رهپویان علم حقوق بوده و جامعه حقوقی کشور همیشه مرهون و مدیون علم و کمک های بی شائبه این استاد عالی مرتبه خواهد بود.

امیرناصر کاتوزیان، صبح سه شنبه یازدهم شهریور ۱۳۹۳ در تهران در سن ۸۳ سالگی درگذشت و در قطعه نام آوران بهشت زهرا (۲۵۵) ردیف ۳۱ شماره ۳ دفن گردید.

قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی

همچنین در نظر داشته باشید که برای تهیه این کتاب میتوانید به سایت "هوالوکیل" از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی کتاب (به شکل تخصصی فقط کتاب های حقوقی) مراجعه و خرید خود را درب منزل تحویل بگیرید.

ارسال سریع به سراسر کشور

۱ روزه در تهران (پیک موتوری)

۳ روزه به سراسر کشور (پست پیشتاز)

https://www.hovalvakil.com

تلفن تماس : ۰۲۱۹۵۱۱۱۸۰۰

نویسنده:مصطفی مصلح تهرانی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. با سلام و احترام

    واقعا این کتب یکی از یکی بینظیرتر هستند …..تنها من با شرح جامع فانون آیین دادرسی کیفری که استاد سحر صالح احمدی با همکاری برادر گرامی خود تالیف نموده اند نتوانستم ارتباط برقرار کنم ……

    قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در نظم حقوقی کنونی – مولف: این کتاب را هم اگر اعلام نمایید ممنون می شوم

    1. کتاب خانم سحر صالح‌احمدی، از نظر علمی، اثر فوق‌العاده منظم و باکیفیتی است چون دربردارنده برجسته ترین تفاسیر دیگر استادان حقوق با ذکر دقیق منبع نیز است. آقای صالح‌احمدی، مشارکت علمی در این کتاب نداشته اند و صرفا برای چاپ اول، مقدمه ای بری معرفی اثر نوشتند

  2. قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی جزء مهمترین آثار استاد فقید جناب آقای دکتر امیرناصر کاتوزیان می باشد، کتابی که هر دانشجوی کارشناسی رشته حقوق باید آن را از ترم اول داشته باشد. کتابی که درصد ١٠٠ درس حقوق مدنی آزمون وکالت را مدیون آن می باشم البته با توضیحات بهترین شاگرد استاد (آقای دکتر محمد حسین شهبازی). کتابی موجز و مختصر و عالی برای آزمون های حقوقی. روحش شاد و راهش پر رهرو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا