آیین نامه اجرایی نحوه تشکیل و نظارت بر شرکت‌های تعاونی سهامی عام

آیین نامه اجرایی نحوه تشکیل و نظارت بر شرکت‌های تعاونی سهامی عام

مصوب ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ با اصلاحات ۱۳۹۹/۱/۱۷

ماده۱- شرکت‌های تعاونی سهامی عام شرکت‌هایی هستند که با رعایت جزء (۹) ماده(۱) و در چارچوب محدودیت‌های مندرج در ماده (۱۲) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی که در این آیین‌نامه قانون نامیده می‌شود با اخذ مجوز از وزارت تعاون ایجاد می‌شوند.

تبصره- هرشرکت سهامی یا تعاونی می‌تواند با اصلاح اساسنامه در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و با رعایت مفاد این آیین نامه و با مجوز وزارت تعاون به شرکت تعاونی سهامی عام تبدیل شود.

ماده۲- وزارت تعاون مکلف است از طرق زیر بر فعالیت شرکت‌های تعاونی سهامی عام نظارت نماید:

۱- انطباق مفاد اساسنامه با شرایط ماده (۱۲) قانون.

۲- حضور نماینده وزارت تعاون در جلسات مجامع عمومی.

۳- انجام تشریفات بلوک‌بندی از جمله انجام انتخابات بلوک‌ها.

۴- اخذ گزارش‌های موردی و سالانه مجامع عمومی.

۵- دسترسی به دفتر نقل و انتقال یا معاملات سهام.

۶- ارایه مجوز ثبت هر‌گونه اوراق سهام یاتصمیمات شرکت‌های مذکور و هرگونه تغییر در سرمایه و اساسنامه، ادغام و انحلال آن‌ها.

تبصره۱ـ نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شرکتهای ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار، با هماهنگی سازمان یادشده خواهدبود.

تبصره۲ـ شرکت‌های تعاونی سهامی عام در صورت فعالیت در بازار پول و اعتبار (شامل بانک، مؤسسه اعتباری غیربانکی یا هر یک از مصادیق تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) باید مجوزهای لازم را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمینه تأسیس و فعالیت اخذ نمایند. فعالیت این شرکتها تحت نظارت بانک مرکزی بوده و هرگونه نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هماهنگی بانک مذکور انجام خواهدشد.

ماده۳ـ تغییر مواد اساسنامه شرکتهای تعاونی سهامی‌عام، با تصویب مجمع عمومی مطابق قانون تجارت و پس از تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حسب مورد با هماهنگی یا تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار برای انطباق با ماده (۱۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی صورت می‌گیرد و انحلال شرکت‌های تعاونی سهامی عام با تأیید مراجع ذی‌صلاح امکان‌پذیر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا