آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران

مصوبه شماره۱۱۳۴۲۳/ت۵۸۳۰۳هـ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۷ هیات وزیران با آخرین اصلاحات تا ۱۳۹۹/۱۲/۱۰

وزارت امور خارجه ـ وزارت نفت

وزارت امور  اقتصادی و دارایی

وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

وزارت دادگستری ـ سازمان انرژی اتمی ایران

سازمان برنامه و بودجه کشور 

معاونت حقوقی رییس‌جمهور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیأت وزیران در جلسه ۳۰/۹/۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونت حقوقی رییس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور تأمین اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم­ها و صیانت از منافع ملت ایران ـ مصوب ۱۳۹۹ ـ آیین نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

و صیانت از منافع ملت ایران

ماده۱ـ در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ قانون: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم­ها و صیانت از منافع ملت ایران ـ مصوب ۱۳۹۹ ـ

۲ـ قانون اقدام: قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام ـ مصوب ۱۳۹۴ـ

۳ـ سازمان: سازمان انرژی اتمی ایران

۴ـ هدف: صیانت از منافع ملت ایران با رفع موثر تحریم‌ها و اجرای کامل برجام.

۵ ـ شاخص برگشت­ پذیری: اجرای اقدامات فنی مرتبط با قانون به­گونه­ای که بازگشت به وضع قبل با کمترین هزینه و زمان و حفظ کیفیت فنی امکان­پذیر باشد.

ماده۲ـ سازمان در اجرای ماده (۱) قانون گزارش جامعی از وضعیت موجود و نیز موارد نیاز به اورانیوم با غنای بیست درصد و پیش­نیازهای فنی و مالی آنها و دیگر ابعاد مربوط را تهیه و ظرف دو ماه از تاریخ لازم ­الاجرا شدن قانون به دولت ارایه می­دهد. با تأمین اعتبار و پیش­نیازهای فنی، سازمان اقدامات لازم را جهت غنی­‌سازی به منظور استفاده صلح‌­آمیز به عمل می‌­آورد به نحوی که ظرف یک سال، حداقل یکصد و بیست کیلوگرم مواد مقرر در ماده (۱) قانون، ذخیره­‌سازی شود. ارایه گزارش باعث تأخیر اجرای قانون نخواهد بود.

ماده۳ـ در اجرای مواد (۲) و (۳) قانون و شروط نه گانه مقام معظم رهبری و با رعایت قانون اقدام و مصوبات شورای­عالی امنیت ملی، سازمان به منظور تحقق ایجاد ظرفیت تولید ماهیانه (۵۰۰) کیلوگرم اورانیوم غنی­ شده ( LEU ) ضمن تأمین اعتبار نسبت به نصب و راه‌­اندازی یک هزار ماشین آی ـ آر ـ تو ـ ام ( IR۲M ) و یک هزار ماشین آی ـ آر ـ سیکس (۶ ـ IR ) به ترتیب در بازه ­های زمانی سه ماه‌ه و یک­ساله اقدام خواهد کرد.

ماده۴ـ در اجرای تبصره ماده (۳) قانون، سازمان از سازمان پدافند غیرعامل استانداردهای انتخاب و تعیین مکان نصب و استقرار ماشین ­های ذکرشده در ماده (۳) قانون را اخذ می‌­نماید. چنانچه اعمال استانداردهای مذکور موجب شرایط و هزینه­ های اضافی شود، سازمان موظف است گزارش آثار اعمال استانداردهای اخذشده از سازمان پدافند غیرعامل را با پیشنهاد لازم به دولت ارایه نماید.

ماده۵ ـ سازمان با رعایت شاخص برگشت­ پذیری و اهداف قانون، در اجرای ماده (۴) قانون نسبت به تکمیل فرآیند راه ­اندازی کارخانه تولید اورانیوم فلزی اصفهان اقدام می‌­نماید به گونه ­ای که در پایان مدت مذکور، کارخانه، به بهره ­برداری برسد. سازمان برای تحقق تکلیف موضوع این ماده شیوه ­نامه لازم را تدوین و پس از ارایه آن به دولت طبق ترتیبات مقرر در شیوه ­نامه اقدام می­کند.

ماده۶ ـ در اجرای ماده (۵) قانون، سازمان موظف است گزارش اقدامات انجام ­شده و اقدامات باقی مانده و نیز اقلام و منابع مورد نیاز تا مرحله بهره­ برداری از راکتور خنداب و روند بهینه ­سازی آن را به تفکیک به دولت ارایه و جدول زمان­بندی موضوع ماده (۵) قانون را جهت ارایه به مجلس شورای اسلامی به دولت ارایه نماید.

ماده۷ـ در اجرای موضوع ماده (۶) قانون توسط دستگاه­های ذی­ربط (وزارتخانه ‌های نفت، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت حقوقی رییس جمهور با محوریت وزارت امورخارجه)، گزارش­های مربوط درخصوص اجرای تعهدات کشورهای طرف برجام و رفع موانع مذکور در این ماده را تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۹ ارایه خواهند کرد. گزارش­های مذکور با لحاظ مصوبات شورای ­عالی امنیت ملی توسط وزارت امورخارجه تجمیع و جهت تصمیم­گیری به دولت ارایه می‌شود.

ماده۸ ـ وزارتخانه‌های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دادگستری، نفت، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت حقوقی رییس‌جمهور در اجرای ماده (۷) قانون و قانون اقدام روند تحولات در زمینه پایبندی کشورهای طرف برجام در زمینه رفع موثر تحریم­ها و برخورداری جمهوری اسلامی ایران از حقوق و منافع اقتصادی و سیاسی را در بازه­ های زمانی مناسب از تاریخ لازم­ الاجرا شدن قانون به دولت، برای اقدام لازم گزارش می­ نمایند.

ماده۹ـ سازمان در اجرای این آیین نامه، مصوبات شورای­ عالی امنیت ملی و مقررات و ملاحظات پادمانی را رعایت می‌­نماید.

ماده۱۰ـ سازمان برنامه و بودجه کشور منابع موردنیاز اجرای قانون را در لوایح بودجه سنواتی پیش­‌بینی خواهد کرد.

ماده۱۱ـ در اجرای ماده (۹) قانون، مستنکف فردی است که اقدام لازم را علی­رغم فراهم بودن همه شرایط، به عمد انجام نمی­دهد و یا آن را به عمد به تأخیر می­اندازد.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ اسحاق جهانگیری

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا