آیین­ نامه اجرایی بند (ز) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

آیین­ نامه اجرایی بند (ز) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

شماره ۸۳۸۷۳/ت ۶۰۰۳۴هـ ۱۹/۵/۱۴۰۱

  • وزارت نفت
  • وزارت امور اقتصادی و دارایی
  • وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  • سازمان برنامه و بودجه کشور

هیأت وزیران در جلسه ۱۲/۵/۱۴۰۱ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه­های نفت، امور اقتصادی و دارایی، تعاون،کار و رفاه اجتماعی و سایر وزارتخانه­های ذی­ربط) و به استناد جزء (۲) بند (ز) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آیین­نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین­ نامه اجرایی بند (ز) تبصره (۱۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

ماده ۱ ـ در این آیین­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ قانون‌: قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور.

۲ـ دستگاه مشمول: صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی و دستگاه‌های اجرایی که عناوین آنها در قانون و پیوست‌های آن (از جمله تبصره‌ها، جداول و ردیف‌ها) و دارای اعتبار از محل مصارف عمومی دولت می­باشند.

۳ـ اشخاص: نهادهای مالی مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار که توسط دستگاه مشمول معرفی می‌شود.

۴ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

ماده۲ـ به منظور اجرای تکالیف قانون، دستگاه مشمول می­تواند درخواست تخصیص اعتبار از محل واگذاری سهام و سهم­الشرکه متعلق به دولت و شرکت­های دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری را همزمان با معرفی اشخاص به سازمان ارائه نماید.

تبصره ـ بررسی درخواست تخصیص دستگاه مشمول از سوی سازمان، منوط بر تعیین و ارسال تأیید مدارک مربوط به احراز شرایط اشخاص می‌باشد.

ماده۳ـ سازمان در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، اعتبار ردیف‌های متناظر را به دستگاه مشمول، از محل واگذاری سهام و سهم‌الشرکه متعلق به دولت و شرکت­های دولتی در بنگاه­های مشمول واگذاری تخصیص می‌دهد.

ماده۴ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق سازمان خصوصی‌سازی موظف است مطابق تخصیص سازمان، پیشنهاد تعیین میزان سهام قابل واگذاری به اشخاص معرفی­شده توسط دستگاه مشمول را حداکثر تا یک­ماه پس از تخصیص سازمان به هیأت وزیران ارائه و در صورت تصویب نسبت به واگذاری سهام اقدام نماید.

ماده۵ ـ قیمت نهایی سهام شرکت­های موضوع این آیین­نامه مطابق آیین‌نامه اجرایی شیوه‌های قیمت‌گذاری بنگاه­ها ـ مصوب ۱۳۸۷ـ شورای­عالی سیاست­ های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات مربوط با تصویب هیئت واگذاری تعیین می‌شود. سازمان خصوصی‌سازی موظف است حداکثر ظرف دو ماه پس از مهلت مقرر در ماده (۴) این آیین­نامه، قیمت و عنوان بنگاه و درصد سهام شرکت­های موضوع ماده (۴) را مطابق آیین‌نامه مذکور جهت تصویب به هیئت واگذاری ارائه نماید.

ماده۶ ـ چنانچه ارزش قطعی سهام بیشتر/کمتر از ارزش برآوردی باشند حسب مورد تعدیلات لازم با پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی و تصویب هیئت واگذاری اعمال خواهد شد.

ماده۷ـ واگذاری قطعی سهام پس از تعیین قیمت توسط هیئت واگذاری بر اساس قوانین و مقررات مربوط مطابق تخصیص سازمان از محل ردیف­های متناظر در قانون بودجه انجام می‌شود. خزانه‌داری کل کشور مطابق تخصیص‌های صادره، مبلغ واگذاری را با اعلام سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر واگذاری، به ترتیب در ردیف‌های درآمدی و اعتبار ردیف‌های متناظر در قانون، منظور، پرداخت و اعمال حساب می­نماید و اشخاص دریافت­کننده، سهام را به فروش رسانده و وجوه حاصل را به حساب­های ذی‌ربط نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می­نمایند.

ماده۸ ـ نقل و انتقال سهام موضوع این آیین­نامه در اجرای تبصره (۱) ماده (۱۹) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی از مالیات نقل و انتقال سهام معاف می‌باشد. سایر هزینه‌های مترتب بر واگذاری بر عهده انتقال گیرنده می‌باشد.

ماده۹ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است عملکرد این آیین‌نامه را در گزارش عملکرد بودجه عمومی، ثبت و ارائه نماید.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ محمد مخبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا