آیین‌نامه اجرایی ماده (۶۶) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور

آیین‌نامه اجرایی ماده (۶۶) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور

مصوب ۱۳۹۷/۳/۱۳ هیات وزیران

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۳/۱۳ به پیشنهاد مشترک سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و انرژی اتمی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (۶۶) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور ـ مصوب۱۳۹۵ـ آیین‌­نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی ماده (۶۶) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور

ماده۱ـ در این آیین‌­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­‌روند:

الف ـ قانون: قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور ـ مصوب ۱۳۹۵ـ

ب ـ حساب اندوخته احتیاطی: حسابی که نزد خزانه­داری کشور و برای موضوع این آیین‌­نامه افتتاح می­‌شود.

پ ـ تأسیسات هسته‌ای: نیروگاه­های هسته‌­ای

ت ـ هزینه‌­های عملیات جاری: هزینه‌­هایی که برای موضوع این آیین­نامه مصرف و دارای منافع متصور آتی نبوده و هزینه از حساب اندوخته احتیاطی کسر می‌شود .

ث ـ هزینه­‌های عملیات سرمایه­ای: هزینه­‌های موضوع این آیین­نامه شامل موارد مذکور در قانون که دارای منافع (اصل سرمایه + ارزش افزوده) متصور آتی است .

ج ـ سرمایه‌گذاری: خرید اوراق مشارکت و صکوک اسلامی ریالی و ارزی منتشر شده در کشو ر

چ ـ سازمان: سازمان انرژی اتمی ایرا ن

ح ـ شرکت: شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران

ماده۲ـ شرکت مجاز است هر ساله تا چهار درصد (۴٪) از درآمد وصولی حاصل از فروش برق تأسیسات هسته‌ای را با موافقت رییس سازمان‌، مستقیماً به حساب تمرکز وجوه شرکت نزد خزانه­داری کل کشور به عنوان حساب اندوخته احتیاطی، منظور نماید و مبالغ یادشده بعد از واریز به حساب یادشده جزء درآمد شرکت محسوب نمی‌شود و هزینه‌های عملیات جاری از محل اندوخته مزبور کسر شود.

تبصره ـ سازمان (شرکت) و سازمان برنامه و بودجه کشور موظفند، منابع و مصارف سالانه حساب اندوخته احتیاطی را در بودجه پیشنهادی سالانه شرکت منظور نمایند.

ماده۳ـ شرکت می‌تواند معادل یا بخشی از منابع حساب اندوخته احتیاطی را سرمایه‌گذاری نماید. سود این سرمایه‌گذاری نیز مستقیماً به حساب اندوخته احتیاطی منظور می‌شود.

تبصره۱ـ مبالغ منظور شده به حساب اندوخته احتیاطی و سودهای حاصله از محل خرید و فروش اوراق مشارکت و صکوک اسلامی مشمول پرداخت مالیات بر درآمد، سود سهام یا سود سهم دولت نمی‌باشد.

تبصره۲ـ در مواردی که به تشخیص رییس سازمان از منابع حاصل از اندوخته احتیاطی برای انجام هزینه‌های عملیات سرمایه‌ای در راستای مقابله با حوادث اضطراری و مدیریت سوخت مصرف شده و مدیریت پسماندهای حاصل از فعالیت نیروگاه‌های اتمی، استفاده می‌شود، شرکت موظف است اصل و سود (معادل نرخ تسهیلات عقود مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار هر سال) منابع استفاده شده را طی مدت معینی که حداکثر از سه سال تجاوز نخواهد کرد و غیر قابل تمدید باشد به حساب اندوحته احتیاطی واریز نماید.

ماده۴ـ هزینه­‌های مربوط به مدیریت سوخت مصرف شده و پسماندهای حاصل از فعالیت، برچینش و مقابله با حوادث اضطراری در تأسیسات هسته­ای از محل حساب اندوخته احتیاطی به پیشنهاد شرکت و موافقت رییس سازمان و با رعایت قوانین و مقررات مربوط قابل انجام می‌باشد.

تبصره ـ تعیین سهم مخارج از اندوخته احتیاطی برعهده رییس سازمان می‌باشد به نحوی که سهم برچینش (از کاراندازی تاسیسات) کمتر از نود درصد (۹۰٪) نباشد.

ماده۵ـ سازمان (شرکت) موظف است گزارش عملکرد منابع و مصارف حساب اندوخته احتیاطی را به طور سالانه همزمان با پیشنهاد بودجه سال بعد به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نماید.

ماده۶ـ دستورالعمل حسابداری این آیین‌نامه با رعایت استانداردهای مربوط توسط سازمان حسابرسی تهیه و ابلاغ می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

ماده ۶۶ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور:

به‌منظور تأمین منابع لازم برای انجام هزینه‌های مدیریت سوخت مصرف‌شده و پسماندهای حاصل از فعالیت، برچینش و حوادث اضطراری در تأسیسات هسته‌ای به سازمان انرژی اتمی (شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران) اجازه داده می‌شود با موافقت رئیس این سازمان تا معادل چهاردرصد(۴٪) از درآمد حاصل از فروش برق نیروگاههای هسته‌ای کشور را مستقیماً به حساب شرکت نزد خزانه‌داری کل کشور تحت عنوان حساب «اندوخته احتیاطی» که در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود منظور دارد، استفاده موقت از منابع حساب اندوخته احتیاطی به نحوی که در بودجه سنواتی معین می‌گردد برای خرید اوراق مشارکت و صکوک اسلامی منتشرشده در کشور اعم از ریالی و ارزی بلامانع است و سود حاصل از خرید اوراق یادشده نیز مستقیماً‌ به حساب «اندوخته احتیاطی» موضوع این ماده منظور می‌شود. مبالغ منظورشده به حساب اندوخته یادشده مشمول پرداخت مالیات بردرآمد و سود سهام یا سود سهم دولت نمی‌باشد و استفاده از منابع اندوخته احتیاطی با موافقت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران منحصراً برای انجام هزینه‌های عملیات جاری و سرمایه‌ای پیش‌بینی‌شده در این ماده مجاز می‌باشد و معادل هزینه‌های عملیات جاری انجام‌شده از مانده حساب «اندوخته احتیاطی» کسر می‌شود.

آیین‌نامه اجرائی این ماده به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا