آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) الحاقی ماده (۲۲) قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

آیین‌نامه اجرایی تبصره (۲) الحاقی ماده (۲۲) قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

مصوب ۱۳۹۶/۴/۲۵

هیأت وزیران در جلسه ۲۵/۴/۱۳۹۶ به پیشنهاد شماره ۲۰۰۹۹/۲۱/۹۵ مورخ ۲۱/۶/۱۳۹۵ جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و به استناد تبصره (۲) الحاقی ماده (۲۲) قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۴ ـ آیین‌­نامه اجرایی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده۱ـ در این آیین‌­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­‌روند:

الف ـ جمعیت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران.

ب ـ دستگاه­‌های اجرایی: دستگاه­‌های موضوع (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری.

پ ـ کارکنان امدادگر و داوطلب: کلیه کارکنان دستگاه­‌های اجرایی شامل کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی و عناوین مشابه و کارگر مشمول قانون کار متقاضی شرکت در عملیات امدادی و بشر دوستانه که مطابق این آیین‌­نامه امدادگر و داوطلب شناخته می­‌شوند.

ت ـ داوطلب: شخصی که با پذیرش اساسنامه جمعیت و به طور داوطلبانه توانمندی و خدمات هدایتی، حمایتی، مشارکتی و مهارتی خود را به صورت مستمر و غیرمستمر در جهت اهداف جمعیت به کار گیرد.

ث ـ داوطلب فعال: داوطلبی که با تقاضای شخصی خود برای ارائه خدمت به هم نوع و بشریت بدون هیچ عوض و دستمزدی اعلام آمادگی می کند و با حضور مستمر خود در سازمان­‌ها و معاونت­‌های جمعیت به ارائه خدمات داوطلبانه امداد و نجات می­‌پردازد. 

ج ـ امدادگر: داوطلبی که دوره­‌های امداد و نجات را به تأیید مراجع مربوط در جمعیت گذرانده و به ارائه خدمات امداد و نجات می‌­پردازد.

چ ـ حوادث ملی، منطقه‌ای و استانی: حوادثی که بر اساس آیین‌­نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور موضوع تصویب­نامه شماره ۱۸۵۶۴۵/ت ۴۰۷۹۲ ک مورخ ۲۱/۹/۱۳۸۸ تعیین می­‌شود.

ماده۲ـ در صورت نیاز به حضور داوطلبان و امدادگران شاغل در دستگاه­‌های اجرایی به شرکت در برنامه­‌ها و عملیات امدادی و بشردوستانه، کارکنان امدادگر و داوطلب موظفند پس از اعلام فراخوان جمعیت، ضمن اخذ موافقت دستگاه مربوط نسبت به معرفی خود به جمعیت اقدام نمایند. دستگاه اجرایی مربوط مکلف است در صورت موافقت، حداکثر ظرف (۸) ساعت نسبت به صدور حکم مأموریت برای فرد مذکور اقدام و به جمعیت اعلام نماید. این مأموریت بدون پرداخت حق مأموریت است.

تبصره۱ـ فراخوان جمعیت از میان نیروهای آموزش‌دیده، سازماندهی شده یا دارای تخصص و مهارت موردنیاز صورت می‌­پذیرد.

تبصره۲ـ داوطلبانی که تمایل به مشارکت در انجام عملیات امدادی دارند باید با صدور حکم مأموریت جمعیت به عملیات اعزام شوند.

ماده۳ـ جمعیت می­‌تواند کمک هزینه ایاب و ذهاب، لباس و تجهیزات امدادگری و هزینه خوراک به کارکنان امدادگر و داوطلب را برابر ضوابط جمعیت تأمین و پرداخت نماید.

ماده۴ـ مدت مأموریت کارکنان امدادگر و داوطلب جهت امدادرسانی در حوادث ملی و منطقه­‌ای، حداکثر دو هفته و حوادث استانی حداکثر یک هفته است. در صورت نیاز به تداوم مأموریت، جمعیت مکلف است مجدداً موافقت دستگاه اجرایی مربوط را اخذ نماید.

تبصره ـ جمعیت موظف است پس از پایان مأموریت، آن را به دستگاه اعزام­‌کننده ابلاغ نماید.

ماده۵ ـ در صورت وقوع هر گونه حادثه اعم از آسیب‌­دیدگی، نقص عضو، ازکارافتادگی و یا فوت برای افراد مشمول این آیین‌­نامه، وضعیت آنان تابع قوانین و مقررات مربوط دستگاه متبوع می­‌باشد.

ماده۶ ـ خدمت در جمعیت افتخاری است و کلیه امدادگران و داوطلبانی که تمایل به انجام خدمات افتخاری و داوطلبانه دارند، باید برگه (فرم) عضویت و انجام خدمات داوطلبانه را تکمیل و امضا نمایند. برگه‌­های (فرم­‌های) مزبور توسط جمعیت تهیه و در اختیار داوطلبان و امدادگران قرار می­‌گیرد.

ماده۷ـ پرداخت هرگونه وجهی از قبیل کمک هزینه ایاب و ذهاب، پاداش، لباس و تجهیزات امدادگری و هزینه خوراک که حسب مورد جهت جلوگیری از تحمیل هزینه­‌های اضافی به داوطلبان و امدادگران صورت می­‌گیرد و یا در سنوات قبل از تصویب قانون الحاق یک تبصره به ماده (۲۲) قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۴ـ تحت عناوین فوق پرداخت‌شده، مشمول تبصره مذکور است و به منزله رابطه کارگری و کارفرمایی یا هرگونه رابطه استخدامی دیگر تلقی نمی­‌گردد.

تبصره ـ جمعیت موظف است داوطلبان غیر شاغل موضوع این آیین‌نامه را بیمه فوت و حوادث نماید تا در صورتی که افراد یادشده در حین انجام وظیفه دچار آسیب‌دیدگی ، نقص عضو یا فوت شوند مطابق ضوابط بیمه­ای مربوط خسارات وارده جبران شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

تبصره ۲ الحاقی ماده (۲۲) قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

حضور کارکنان دستگاه‌های اجرائی که با فراخوان جمعیت هلال احمر و موافقت دستگاه مربوطه در حوادث ملی، منطقه ای و استانی در امر امدادرسانی و مقابله با بلایا و حوادث طبیعی غیرمترقبه به عنوان امدادگر و داوطلب فعال شرکت می کنند، مأموریت اداری بدون دریافت حق مأموریت تلقی می‌شود. پرداخت هرگونه وجهی تحت هر عنوان به امدادگران و داوطلبانی که با اختیار خود و با تکمیل فرم خدمت داوطلبانه با جمعیت همکاری می نمایند، مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی نمی باشد و دعاوی آنان در هیأتهای حل اختلاف کارگر و کارفرما و دیوان عدالت اداری قابل طرح نیست. آیین نامه اجرائی این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط جمعیت هلال احمر تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا