آیین‌نامه اجرایی بند (ج) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور

آیین‌نامه اجرایی بند (ج) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور

مصوب ۱۳۹۷/۰۷/۱۱ هیات وزیران

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۷/۱۱ به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد بند (ج) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، آیین‌­نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌­نامه اجرایی بند (ج) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور

ماده۱ـدر این آیین‌­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌­روند:

الف ـ کمک معیشت: مبلغی معادل حداقل حقوق کارکنان شاغل دولت موضوع ماده (۷۶) قانون مدیریت خدمات کشوری

ب ـ بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران

پ ـ معسر: جانباز و آزاده غیرحالت اشتغال که فاقد درآمد و شغل باشد و هیچگونه خدمات و تسهیلاتی بابت اشتغال از دستگاه­ها و نهادهای دولتی و عمومی غیردولتی دریافت نکرده باشد.

تبصره۱ـ در صورتی که جانباز و آزاده دارای اموال قابل بهره‌­برداری برای اشتغال و یا کسب درآمد باشند، با تشخیص بنیاد مشمول این آیین­ نامه نمی ‌باشند.

تبصره۲ـ جانبازان یا آزادگانی که از صندوق‌­های بیمه و بازنشستگی یا مستمری استفاده می­ کنند و یا جانبازان و آزادگان اناثی که از همسر خود نفقه دریافت می­ کنند مشمول این آیین‌­نامه نمی­‌باشند.

ماده۲ـ مشمولین این آیین­‌نامه برای برخورداری از کمک معیشت موظفند مدارک زیر را به بنیاد محل پرونده خود ارایه نمایند:

الف ـ اصل تقاضانامه مربوط

ب ـ اقرارنامه محضری مبنی بر فاقد شغل و درآمد بودن

ماده۳ـ بنیاد موظف است به منظور برقراری کمک معیشت، اقدامات زیر را به عمل آورد:

الف ـ استعلام از مراجع مربوط شامل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق­ های بیمه و بازنشستگی، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حسب مورد به تشخیص بنیاد.

ب ـپایش اطلاعات مشمولین این آیین­‌نامه از حیث اشتغال یا درآمد یا تغییرات ایجاد شده در وضعیت آنان هر شش ماه یکبار.

پ -بررسی و اقدام لازم در خصوص درخواست­های دریافتی.

تبصره ـ دستگاه­‌های مذکور در بند (الف) این ماده موظفند برای احراز عدم ­وجود درآمد مشمولین این آیین­ نامه استعلام­‌های بنیاد را ظرف یک ماه پاسخ دهند.

ماده۴ـ بنیاد موظف است نسبت به اتخاذ تصمیم درباره کمک معیشت مشمولین این آیین­‌نامه براساس اولویت درصد جانبازی، شرایط سنی، بیماری صعب­العلاج و معلولین دارای محدودیت جسمی حرکتی و ضایعات غیرجانبازی که با تأیید کمیسیون پزشکی قادر به کار نمی­ باشند، ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌­الاجرا شدن این آیین ­نامه اقدام نماید.

ماده۵ـ برقراری و پرداخت کمک معیشت به مشمولین در چهارچوب ضوابط اجرایی بودجه سال ۱۳۹۷ و در سقف اعتبارات تخصیص‌­یافته از ابتدای سال ۱۳۹۷ امکان­‌پذیر است.

ماده۶ـ نظارت بر حسن اجرای این آیین‌­نامه برعهده بنیاد است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

بند (ج) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور

ج – بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است از محل اعتبارات موضوع ردیف ۱۳۱۶۰۰ جدول شماره (۷)‌ این قانون به جانبازان و آزادگان غیرحالت اشتغال معسر فاقد درآمد که بر اساس قوانین نیروهای مسلح مشمول دریافت حقوق وظیفه نمی‌باشند، تا زمانی که فاقد شغل و درآمد باشند، ماهانه کمک معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان دولت پرداخت کند. آیین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا