آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیر ایرانی

تصویبنامه شماره۲۱۹۴۳۷/ت۶۰۴۴۱هـ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ هیات وزیران

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت کشور ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزارت امور خارجه ـ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور

بنیاد ملی نخبگان ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه ۲۵/۱۰/۱۴۰۱ به پیشنهاد شماره ۹۰۱۲۹/۱۱ مورخ ۲/۷/۱۴۰۱ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌­بنیان رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌­نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌­نامه حمایت از نخبگان غیر ایرانی

ماده۱ـ به منظور بهره­‌مندی از دانش و تخصص نخبگان غیرایرانی که در راستای آرمان­ های نظام مقدس جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی، خدمات و اقدامات شایانی انجام داده یا می‌­دهند، در صورت دارا بودن شرایط نخبگی از امتیازات شهروندی جمهوری اسلامی ایران به استثنای تابعیت و تصدی مقامات مذکور در ماده (۹۸۲) قانون مدنی برخوردار می­‌شوند. ( الحاقی ۱۴۰۲/۳/۷)

ماده۲ـ شاخص‌­های نخبگان غیرایرانی موضوع این آیین‌­نامه و نحوه امتیازدهی به آن شاخص­ها در چهارچوب سند راهبردی کشور در امور نخبگان ـ مصوب ۱۳۹۱ـ شورای­عالی انقلاب فرهنگی مشتمل بر سوابق برجسته تحصیلی و آموزشی، فعالیت­های پژوهشی با تأکید بر فعالیت­های مسأله­‌محور، برگزیدگی در رویدادهای رقابتی معتبر، فعالیت­های فناورانه و نوآورانه، فعالیت­های برجسته فرهنگی، ادبی، هنری، مدیریتی و ورزشی همسو با ارزش­های ملی ایرانی، اسلامی و انقلابی و برخوردار از توصیه یا معرفی از نخبگان علم، فناوری، ادب، فرهنگ، هنر و غیره، توسط بنیاد ملی نخبگان و با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس­‌جمهور و سایر دستگاه­های اجرایی مرتبط، تهیه و به تصویب هیئت وزیران می­رسد.

ماده۳ـ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌­جمهور با همکاری بنیاد ملی نخبگان موظف است درخواست­‌های متقاضیان برخورداری از حمایت­های این آیین‌­نامه را بر اساس شاخص‌های ماده (۲) این آیین‌­نامه با کسب نظر از دستگاه‌­های تخصصی مربوط بررسی نموده و افراد واجد صلاحیت را ظرف دو هفته پس از تکمیل مدارک به کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور معرفی نماید.

ماده۴ـ کمیسیون موضوع ماده (۳) این آیین نامه موظف است پس از استعلام از مراجع امنیتی ظرف دو ماه نسبت به بررسی و تصمیم گیری در خصوص پرونده های ارسالی از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اقدام و در صورت تأیید، نسبت به ارسال آنها به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید. این فرماندهی موظف است ظرف دو هفته در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط درخصوص اعطای اقامت به متقاضیان مورد تأیید کمیسیون تصمیم گیری نماید (اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۷)

ماده۵ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه­ها و مراجع ذی­ربط مکلفند در خصوص درخواست­های صدور پروانه اشتغال یا جواز کسب برای دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین‌­نامه مشابه اتباع ایرانی اقدام نمایند.

ماده۶ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است سازوکار لازم برای بهره‌­مندی دارندگان دفترچه اقامت ویژه موضوع این آیین نامه از کلیه خدمات بانکی همانند اتباع ایرانی را ظرف یک­ ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌­نامه ایجاد نماید.

ماده۷ـ ادامه تحصیل دارندگان دفترچه اقامت ویژه در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌­عالی و پژوهشی کشور با رعایت ضوابط مشابه اتباع ایرانی انجام می­شود.

ماده۸ ـ کلیه دستگاه­های اجرایی موظفند در چهارچوب وظایف و اختیارات مربوط، نسبت به ارائه خدمات به دارندگان دفترچه اقامت ویژه اعم از صدور گواهینامه، صدورسیم کارت، خدمات بیمه، تأسیس شرکت و خروج و مراجعت مشابه اتباع ایرانی اقدام نمایند.

ماده۹ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است سازوکار لازم برای ارائه خدمات از طریق پنجره ملی­ خدمات دولت هوشمند به دارندگان دفترچه اقامت ویژه را بر اساس شناسه اقامت ویژه مشابه شناسه ملی اتباع ایرانی ظرف یک­ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌­نامه ایجاد نماید.

ماده۱۰ـ بند (۴) تصویب­نامه شماره ۱۰۷۴۵۰/ت۵۹۲۶۷هـ مورخ ۱۹/۶/۱۴۰۱ لغو می­‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا