آیین نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب ۱۳۷۰

آیین نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب ۱۳۷۰

با آخرین الحاقات و اصلاحات تا ۱۴۰۰/۱۲/۴

ماده ۱- به منظور ترغیب و جذب جهانگردان خارجی در قالب گشت های سیاحتی به کشور،سفارتخانه ها و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور موظفند تسهیلات و خدمات صدور روادید سیاحتی برای اتباع کشورهای مختلف جهان که دارای مناسبات سیاسی با ایران هستند و به قصد بازدید و سیاحت و زیارت به ایران سفر می کنند را حداکثر ظرف ۱۰ روز فراهم کنند.

ماده ۲- کلیه ماموران ناظر بر ورود و خروج اتباع بیگانه شامل اداره گذرنامه- گمرک- فرودگاه- راه آهن- بنادر مستقر در مبادی ورود و خروجی مرزها و همچنین شهرها موظفند تسهیلات لازم را برای جهانگردان فراهم کنند.

ماده ۳- سازمان هواپیمایی کشوری ، راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، سازمان بنادر و کشتیرانی ، شهرداریها، سازمان پایانه ها و گمرک موظفند محل مناسبی را برای استقرار دفاتر اطلاعات جهانگردی در مبادی ورودی و خروجی و داخل شهرها در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قراردهند.

تبصره – دفاتر اطلاعات جهانگردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به لحاظ اینکه به اقتضای وظایف قانونی برای راهنمایی اتباع خارجی در ‌فرودگاهها مستقر شده اند، از پرداخت اجاره بهای محلهای موضوع ماده (۳) آیین‌نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی ‌معاف می‌باشند.

 

ماده ۴- علاوه بر کالاهای قابل ورود توسط مسافران و اعمال معافیت های گمرکی که براساس ضوابط مصوب تعیین شده است ، هر جهانگرد می تواند کالاهای مشروح زیر که جنبه تجاری نداشته و عرفأ می تواند همراه داشته باشد به کشو ر وارد کند و به هنگام خروج از کشور خارج نماید، فهرست مشخصات این وسایل در برگه کالای همراه جهانگرد در گمرک ثبت ، می شود.
۱- جواهرات شخصی
۲- یک عدد دوربین عکاسی
۳- یک عدد دوربین ویدئو یا فیلمبرداری غیرحرفه ای
۴- یک عدد دوربین چشمی
۵- یک دستگاه وسیله موسیقی قابل حمل
۶- یک دستگاه رادیوپخش وضبط قابل حمل
۷- یک دستگاه کامپیوتر شخصی قابل حمل
۸- جعبه وسایل کمکهای اولیه
۹- یک چادر اردویی با وسایل آن
۱۰- وسایل ورزشی از قبیل وسایل ماهیگیری ، قایق تفریحی کوچکتر از ۵/۵ متر ، وسایل اسکی معمولی و آبی ، راکت تنیس و وسایل مشابه

تبصره – ورود تفنگهای شکاری براساس آیین نامه ای خواهد بود که جداگانه تهیه و به هیات دولت ارائه می شود.

ماده ۵- مسافران خارجی و جهانگردان یا ایرانیان مقیم خارج از کشور که با خودروی شخصی خود وارد کشور می شوند هرگاه برای آن خودرو جواز عبور از کانونهای جهانگردی کشورهای ملحق به قرارداد گمرکی ورود موقت وسایط نقلیه شخصی سال ۱۹۵۴ منعقد در نیویورک دردست داشته باشند و به گمرک ورودی ارائه دهند می توانند تا سه ماه با توجه به مدت اعتبار جواز عبور بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا تادیه وجه الضمانی به گمرک از وسیله نقلیه خود در کشور استفاده کنند و یا در مدت مزبور چندین بار با وسیله خود از راههای مجاز وارد و خارج شوند.
اداره گمرک می تواند به درخواست متقاضی درصورت داشتن عذر موجه مدت استفاده از وسیله نقلیه در داخل کشور را حداکثر تا پایان مدت اعتبار جواز تمدید کند.

تبصره ۱ – استفاده از مزایای این ماده موکول به این است که جواز عبور دارای سه شرط باشد:
الف- جواز مزبور برای ورود وسیله نقلیه به ایران دارای اعتبارباشد.
ب- مندرجات و اوصاف مذکور در جوازعبور با مشخصات وسیله نقلیه وارده مطابق باشد.
ج- در هیچ یک از قسمتهای مختلف جواز مزبور آثار قلم خوردگی یا حک و اصلاح وجود نداشته باشد مگر اینکه کانون صادرکننده جواز ، اصلاحی را که به عمل آمده با مهر و امضای خود گواهی کرده باشد.

تبصره ۲ – ایرانیان مقیم خارج از کشور به شرطی می توانند از مقررات این ماده استفاده کنند که قبل از ورود به ایران شش ماه متوالی یا بیشتر در خارج اقامت داشته باشند.

ماده ۶- هر جهانگرد هنگام خروج از کشور، می تواند علاوه بر لوازم شخصی ، یک قالی یا دو قالیچه تا حداکثر ۱۲ متر مربع ، صنایع دستی ، آلات موسیقی ایرانی و سایر کالاهای ایرانی را در حدی که جنبه تجارتی نداشته باشد از کشور خارج کند.

تبصره ۱ – خروج اشیای عتیقه ، مسکوکات قدیمی ، آثار اصیل فرهنگی ، کتب خطی ، تابلوهای نقاشی عتیقه و مانند آنها مجاز نیست.

تبصره ۲ – خروج سه کیلو خاویار ممهور به مهر و یا پلمپ شرکت شیلات و قبض خرید فروشگاه شیلات فرودگاه بلامانع است.

ماده ۷- جهانگردانی که از ایران عبور می نمایند همچنان از تسهیلات گمرکی مذکور در تبصره ماده ۱۷۴ و ۱۸۰ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی برخوردار خواهند بود.

ماده ۸- گمرک ایران موظف است صندوقهایی را برای نگهداری کالاهای قابل ورود و یا غیرقابل ورود جهانگردان با اخذ هزینه انبارداری در انبار موقت مرزها تامین کند . حداکثر مدت نگهداری ۴ ماه است.مقررات و هزینه نگهداری کالاها و بیمه (در صورت تمایل جهانگردان) در پشت قبض رسید درج می شود.

ماده ۹- در مسیرهای عمده رفت و آمد جهانگردان خارجی اعم از جاده ها ، پایانه های مسافرتی هوایی ، زمینی ، دریایی داخل و خارج شهرها بازار و اماکن تاریخی و دیدنی ، تابلو و علایم راهنما به زبانهای فارسی و عنداللزوم زبانهای دیگر با رعایت معیارهای بین المللی و رایج به وسیله دستگاههای اجرایی و با نظارت و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و نصب می شود . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عناوین تابلوها و علایم مورد نیاز را به دستگاههای ذی ربط اعلام خواهد کرد. زمان بندی نصب علایم و تابلوها با توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاههای ذی ربط انجام خواهد گرفت.

ماده ۱۰- به منظور توسعه و گسترش هماهنگ مسافرت های دریایی ، سازمان بنادر و کشتیرانی موظف است علاوه بر ایجاد تسهیلات لازم برای پذیرش کشتی های مسافربری و قایق های تفریحی و ورزشی حامل جهانگردان و قایقرانان ، تعرفه های ترجیحی با تخفیف ویژه برای شناورهای مذکور فراهم کند.

ماده ۱۱- مرکز آموزش خدمات ایرانگردی و جهانگردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است برای کلیه افراد شاغل در بخش جهانگردی دفاتر خدمات مسافرتی و تاسیسات اقامتی و پذیرایی که در چارچوب آیین نامه درجه بندی تاسیسات اقامتی و پذیرایی و ضوابط و مقررات فعالیت می کنند ، خدمات آموزشی کاربردی فراهم کنند. همچنین کلیه مراکز جهانگردی موظفند بر اساس بخشنامه های معاونت سیاحتی و زیارتی نسبت به آموزش کارکنان خود اقدام و گواهینامه لازم را دریافت کنند.

ماده ۱۲-

الف – تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تاسیسات مشابه از جمله موسسات داخل تاسیسات جهانگردی از نظر پرداخت عوارض صدور پروانه ساختمانی مشمول تعرفه بخش صنایع می باشند و شهرداریها موظفند عوارض مقرر را فارغ از نوع پروانه و کاربری زمین براساس تعرفه بخش صنایع و با معافیت از عوارض عرصه غیر از عوارض نوسازی ، فقط در مورد ساختمان محاسبه و دریافت کنند.

تبصره – شهرداریها موظفند برای افزایش زیربنای تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی عوارض مقرر را بر اساس تعرفه بخش صنعت و با حداکثر تخفیف محاسبه و دریافت کنند.

ب – تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و دفاتر خدمات مسافرتی از نظر هزینه های سوخت ، آب ، برق و تلفن اعم از انشعاب و مصرف مشمول تعرفه های بخش صنایع است و دستگاههای ذی ربط موظفند هزینه های مربوط را فارغ از نوع پروانه ساخت ، کاربری محل و میزان مصرف بر اساس تعرفه بخش صنعت محاسبه و دریافت کنند.

ماده ۱۳ـ به ‎‎استناد ماده (۸) قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی – مصوب ۱۳۷۰ – کلیه تسهیلات و امتیازات قانونی مربوط به صدور خدمات و کالاهای غیرنفتی به‎درآمدهای ارزی صنعت گردشگری نیز تسری می‎یابد. دستورالعمل نحوه محاسبه و روش عمل دستگاههای مختلف به‎طور مشترک توسط وزارت بازرگانی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور تهیه و ابلاغ خواهد شد.

ماده۱۴ (اصلاحی ۱۴۰۰)ـ  دفاتر خدمات زیارتی و کلیه فعالیت‌ های مرتبط با امور حج و زیارت در زمینه ایجاد تاسیسات و ارایه خدمات به منظور برگزاری تور ها و سفر های زیارتی اعم از اعزام ایرانیان به اماکن زیارتی خارج از کشور و همچنین ورود زوار سایر کشور ها جهت زیارت اماکن زیارتی ایران نیز مشـمول تسهیلات پیـش ­بینی ­شده در قانون توسعه صـنعت ایرانگردی و جهانگردی ـ مصوب ۱۳۷۰ـ و این آیین نامه می ‌باشند. مرجع صدور مجوز کماکان طبق مصوبه‌ های هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار خواهد بود.

حسن حبیبی
معاون اول رییس جمهور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا