آغاز فرایند بررسی طرح استفساریه قانون تسهیل صدور مجوزها در شورای نگهبان

پایگاه خبری اختبار- با وصول طرح استفساریه مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار به شورای نگهبان، فرایند بررسی طرح در این شورا آغاز شد و در اولین گام، مصوبه مجلس در مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اختبار، پس از حواشی متعددی که برگزاری آزمون موسوم به آزمون فوق‌العاده مرکز وکلای قوه قضاییه ایجاد کرد و به‌ویژه اخلاف‌نظرها درباره معیار محاسبه حد نصاب شناور قبولی داوطلبان، نهایتا طرح استفساریه و مواد ۳ ، ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به مجلس تقدیم و دو فوریت آن در جلسه علنی روز ۱ شهریور تصویب شد.

در روز چهارشنبه ۲ شهریورماه نیز گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در مورد طرح در صحن علنی مجلس بررسی شد و نهایتا با ۱۸۴ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع به تصویب رسید.

به این ترتیب، با مصوبه مجلس نمره تراز مبنای محاسبه نصاب شناور پذیرش داوطلبان آزمون‌های کارشناسی رسمی، سردفتری و وکالت تعیین شد، مصوبه‌ای که برای تبدیل‌شدن به قانون، به تایید شورای نگهبان نیز نیاز دارد.

طرح استفساریه مواد ۳ و ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار روز گذشته (یکشنبه) به شورای نگهبان رسیده و در همان روز در مجمع مشورتی حقوقی شورا بررسی شده است.

بر اساس آنچه از سوی روابط عمومی پژوهشکده شورای نگهبان اعلام شده، مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان روز یکشنبه ۶ شهریورماه در پژوهشکده شورای نگهبان برگزار شده و در این جلسه ابعاد حقوقی «طرح دوفوریتی استفساریه مواد (۳) ،(۴) و (۵) قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار» و «طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» توسط حاضرین مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

 گفتنی است پس از برگزاری جلسات مجمع مشورتی حقوقی، گزارش مکتوب نظرات اعضای جلسه، توسط پژوهشکده تدوین و در اختیار اعضای شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

به این ترتیب انتظار می‌رود این طرح در جلسه روز چهارشنبه ۹ شهریور اعضای شورای نگهبان، بررسی و تعیین تکلیف شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۸ دیدگاه ها

  1. دوستان عزیز معیار های وکالت نباید آزمون باشه و باید معیار های دیگه ای باشه فردی که لیسانس حقوق داره باید بتواند به امر وکالت بپرذازد اگه مدرک لازم نیست پس مدراس وکالت ایجاد کنید تا فرد از دبیرستان که اومد بیرون بره اونجا آموزش ببینه و بعد با مجوز وکالت بیاد بیرون
    در کشورهای بیشرفته بر اساس حکم قانون باید برای انجام امور خیلی ساده ام وکیل داشته باشی تا یک وقت ادارات دولتی گرفته نشه (چون باید کارمند وقت بزاره و موارد قانونی را به ارباب رجو یاد بده ) و کار ها سریع تر انجام بشه . مشاورین املاک معامله را جوش می دن کار های حقوقی خرید و فروش خانه با با وکیله خریدار و فروشنده اصلا همو نمی بینن .
    و خیلی از کار ها به این روال انجام می شه.
    به دانشجوی تازه فارغ التحصیل مجوز گرفتن پرونده های سنگین ندید قانون بزارید پله پله (بر حسب سال ) ارتقا جایگاه پیدا کنن وکلا وکلای ارتقا یافته را هم از انجام کار های وکلای مبتدی منع کنید و غیره

  2. دوستان و مسولین محترم‌. اگر واقعا متوجه بشیم داستان چیه، میفهمیم که اتفاق خاصی نیوفتاده. در هیچ زمانی، هیچ کانونی زیر ۴۰۰۰ هزارتا نگرفته! الان اقدام کانون مرکز وکلا تخلف هست که با بهانه نمره خام ۲۰۰۰ تا گرفته! اگه نسبت سالهای قبل حفظ بشه، مثل گذشته که از بین ۷۰ هزار نفر، ۷ هزارتا میگرفتن و هیچکسم نمیگفت وکیل بیسواد، الانم قراره از بین ۸۲ هزار نفر ۱۰ هزار نفر بگیرن. الان با کجاش مشکل دارید؟ حرفهای دوستان مخالف مجلس، مال زمانی است که سالی ۵۰ هزار تا بگیرن به مدت ۱۰ سال!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا