آزمون سردفتری ۱۴۰۱ و ابهام در نحوه جذب پذیرفته‌شدگان آزمون کتبی

پایگاه خبری اختبار- در پی تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و کار و ملزم شدن سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به برگزاری سالانه آزمون سردفتری اسناد رسمی، بالاخره پس از وقفه‌ای چند ساله این آزمون روز جمعه ۲۵ آذر برگزار شد.

در آزمون سردفتری ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۲ هزار داوطلب در ۳۱ استان کشور به رقابت پرداختند و بر اساس آنچه معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور گفته است، نتایج اولیه آن در اواخر دی‌ماه منتشر خواهد شد.

با این وجود نحوه جذب قبول‌شدگان مرحله کتبی همچنان مبهم است.

مطابق ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، «داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند».

با توجه به این ماده، داوطلبان آزمون معتقدند صرف کسب نصاب نمره مذکور، می‌بایست به عنوان قبول‌شده نهایی در نظر گرفته شوند، اما آنچه از سخنان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نیز رئیس کانون سردفتران و دفتریاران برمی‌آید این است که با این دیدگاه موافق نیستند.

در همین راستا رئیس سازمان ثبت بارها بر لزوم اعمال معیارهایی مانند «نیازسنجی» و «صلاحیت‌های علمی و عملی» برای سردفتران جدید تاکید کرده است.

او چندی پیش در نشست مشترک سازمان ثبت با کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درباره آزمون سردفتری گفت: آزمون سردفتری مثل آزمون وکالت و آزمون‌های دیگر نیست و قابل مقایسه با آن‌ها نیست. آیا قضاوت را می‌شود متناسب با قانون تسهیل برگزار کرد و گفت هر کس نمره علمی آورد قاضی می‌شود؟ در حالی که معتقدم بحث سردفتری به مراتب حساس‌تر از قضاوت است.

حسن بابایی با بیان اینکه «اگر بخواهیم قانون تسهیل را اجرا کنیم که هر کی نمره علمی آورد با یک اختبار ساده سردفتر کنیم شاهد یک بی نظمی شدید و جعل گسترده‌ در دفاتر اسناد رسمی خواهیم بود» افزود: خواسته ما این است که کمیسیون اصل ۹۰ در بحث جذب و به کار گیری و اختیار سردفتران سازوکاری را بیندیشد که هم قانون رعایت شود و هم این ملاحظاتی که در بحث جذب و به کارگیری سردفتران است در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید:

سازمان ثبت: برای قبولی در آزمون سردفتری ۱۴۰۱ باید در مصاحبه شفاهی هم پذیرفته شوید

رئیس کانون سردفتران اصفهان: در آستانه یک فاجعه در حوزه اسناد رسمی هستیم

علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران نیز در مصاحبه‌های مختلف دیدگاه‌های مشابهی را ابراز کرده که در آخرین مورد روز گذشته و در حاشیه بازدید از جلسه آزمون سردفتری ۱۴۰۱ به خبرنگار مهر گفت: الزاماتی که در حوزه سردفتری وجود دارد قطعاً با حوزه‌های دیگر متفاوت است و حتماً هم همین طور است؛ بنابراین مسئولین قوه قضائیه باید برای این الزامات راهکاری را بیاندیشند تا در جذب افراد دقت‌های لازم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: افرادی که وارد حوزه سردفتری می‌شوند با مال و قراردادهای مردم که در حال حاضر اهمیت زیادی هم پیدا کرده، سرو کار دارند و این قراردادها را سرو سامان می‌دهند. بنابراین اینکه هر فردی با هر شرایطی وارد حوزه سردفتری شود حتماً مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

خندانی همچنین از سازمان ثبت خواست تا معیارها و مواردی که قبلاً در بحث حوزه سردفتری و به ویژه در گزینش داشته‌اند، ملاک عمل قرار دهند تا افرادی وارد این حوزه می‌شوند که شایستگی لازم را داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. واقعا مسخرس هیچ احترامی برای داوطلبا قائل نیستن خیلی وقته گذشته و اینا هیچ خبری ازشون نیست اول گفتن اواخر دی بعد شد ۵ بهمن حالام تا اواخر بهمن داوطلب باید زجر کش بشه

  2. به صرف قبول شدن و دفتر زدن نیست
    منطقا سردفتری و وکالت باید محدود بشه
    چون افراد جدید با حجم زیاد قابل پیش بینی ، هدفشون فقط سردفتر شدن نیست هدف کسب درآمدی مطمئن و پایداره که هدف کسب و کار چیزی جز این نیست
    اما با توجه به سابقه کاری در حوزه های مختلف
    پایانی جز سرخوردگی برای عزیزان پیش رو نمی بینم
    هزینه راه اندازی یک دفتر اسناد و کارمندان و اجاره و بیمه و مسیولیتهای سردفتری در این بازه زمانی بسیار زیاد شده
    که هم جیب پر از پول میخواد وهم علم و هم دل شیر
    و تجربیاتی که به این آسانی بدست نمی آیند.
    و اگر قرار باشد هر ساله این تعداد دفتر اسناد رسمی فعال بشه هیچ درآمد پایداری نه برای عزیزان تازه وارد و نه برای سردفتران قدیم وجود نخواهد داشت
    به امید موفقیت همه عزیزان

  3. مرکز وکلا و کانون وکلا دارن قانون رو دور میزنن…
    برگزار شدن ازمون مرکز وکلا در اردیبهشت قبل از لازم الاجرا شدن قانون تسهیل بوده و بعلاوه قانون نگفته حداکثر سالی یکبار باید ازمون گرفت. اقای عبدلیان در حضور آقای مصدق مجوز برگزاری دو آزمون در سال را گرفت حالا خودش زده زیر حرفش. هیچ وقت یه مرد زیر حرفش نمیزنه. یا حرف نزن یا به حرفت عمل کن.
    خیلی از داوطلبا بخاطر اینکه مسئولین گفتند دو تا ازمون برگزار میکنیم توی آزمون فوق العاده شرکت نکردن …
    از دیوان عدالت الزام برگزاری آزمون دوم مشاوران را درخواست خواهیم کرد

  4. سلام خسته نباشین خانم زنده دل.
    سوالات و کلید آزمون سردفتری ۱۴۰۱را کی تو سایتتون میذارین؟

  5. بالاتر از جان انسان وادمی چیزی نیست چطور پزشک ها براحتی بعد از پایان تحصیل مشغول طبابت میشوند در صورتیکه با جان انسان سروکار دارند.اما دانش اموخته حقوق باید برای وکالت و سردفتری که خیلی از نظر مخاطره امیز بودن با پزشکی فاصله دارد باید از هفت خوان بگذرند؟؟مگر جز این است که مافیای قدرت و انحصار طلبی نمیگذارد؟؟

  6. کاش این مثنوی آزمون سردفتری دیگه تموم میشد، طرف پزشکی میخونه آخر کار راحت پزشک میشه و میره مطب میزنه، طرف حقوق میخونه لیسانسش رو از دانشگاه دولتی با بدبختی می گیره تازه آزمونهاش شروع میشن از ازمون سردفتری تا ازمون استخدامی و آزمون وکالت و آزمون قضاوت و کلی آزمون دیگه، والله این عدالت نیس، ظرفیت پذیرش دانشجو تو دانشگاه ها رو آزاد کردن و از این طرف کلی آزمون گذاشتن که کلی پول بدیم.

  7. اگه بر خلاف قانون عمل کنه از طریق دیوان قابل پیگیری هست
    این مساله دیگه قانون شده و اون مسئول در حدی نیست که باهاش مخالفت کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا