آخرین وضعیت طرح پذیرش و آموزش وکالت

یک نماینده مجلس:

 امیدواریم تا ۱ ماه آینده طرح به مرحله بررسی در کمیسیون برسد

قرار نیست هرکس حقوق خوانده است وکیل شود

پایگاه خبری اختبار- یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از آغاز بررسی طرح پذیرش و آموزش وکالت در کارگروه ویژه کمیسیون حقوقی و قضایی خبر داد.

محمدعلی پور مختار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کارگروهی در کمیسیون حقوقی و قضایی در حال بررسی طرح جامع وکالت است که موارد اختلافی بسیاری در آن وجود دارد، تلاش شده تا در جلسات مکرر این موارد اختلافی رفع شود، لذا امیدواریم که تا یک ماه آینده کار جمع بندی این طرح نهایی شده و وارد مرحله بررسی در کمیسیون شود.

وی با یاد آوری این که در حال‌ حاضر کارگروهی در کمیسیون حقوقی مشغول بررسی طرح جامع وکالت است، خاطرنشان کرد: این طرح بیش از ۲۰ ماده دارد که تلاش شده است در بررسی آن دیدگاه های مختلف لحاظ شود.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: قرار نیست که هر کسی که رشته حقوق می خواند وکیل شود. سالانه ۵۰۰ هزار نفر فارغ التحصیل حقوق وجود دارد اما طبیعتا امکانی وجود ندارد که سالانه ۵۰۰ هزار وکیل داشته باشیم. از سوی دیگر انتخاب هم باید بر اساس مباحث علمی باشد که در این طرح تمامی این موارد لحاظ شده است.

به گزارش اختبار محمدعلی پورمختار، پیش‌تر در اوایل شهریورماه سال جاری نیز اعلام کرده بود کار بررسی این طرح در کمیسیون تا ۲ ماه دیگر (اوایل آبان) به پایان خواهد رسید.

همچنین یک ماه و نیم پیش حسن نوروزی، سخنگوی این کمیسیون، در برنامه‌ای تلویزیونی به طرفداران طرح قول داده بود ظرف دو ماه این طرح در کمیسیون نهایی شده و به صحن مجلس برسد که با توجه به سخنان پورمختار به‌نظر نمی‌رسد این وعده در دو هفته آتی محقق شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. سلام
    طرح آموزش و پذیرش وکالت طرح جامعى است و شایسته است میدان کار براى فارغ التحصیلان حقوق از طریق ممکن فراهم شود تا موجبات فرار حقوقدان بسوى کشورهاى همسایه و بسیارى مسائل دیگر اسفبار فراهم نگرد. .
    با این طرح موافقم

  2. با تصویب این طرح وکالت هم از بین خواهد رفت
    واقعا اگه اینجوریه خب برن رشته پزشکی هم از انحصار در بیارن

  3. اگر دانشجویان حقوق از دانشگاه های معتبر و دولتی فارغ التحصیل میشدن این طرح جای بحث و مذاکره داشت نه اینکه هر دانشگاهی برای خودش رشته حقوق داشته باشه و بدون کنکور دانشجو بگیره.
    همین الانم وضعیت کار و درآمد برای وکلا سخت شده چه برسه به وقتی که هر فارغ التحصیلی از هر دانشگاهی وکیل بشه.
    حتی اگر همه وکیل بشن این به معنای داشتن درآمد نیس چون پرونده به تعداد این همه وکیل وجود مداره از طرفیم همه مردم به وکیل مراجعه نمی کنن و خیلیا خودشون کارشون رو پیش می برن.
    اگر همه وکیل بشن عرصه وکالت رقابتی میشه اونوقت وکلا مجبورن واسه وکالت یک پرونده حق الوکاله رو پایین ببرن تا بتونن اون پرونده رو داشته باشن.
    با وجود دانشگاه های غیرانتفاعی و ازاد و پیام نور به اندازه کافی شأن و منزلت رشته حقوق پایین اومده،این کارو با وکالت نکنین!

  4. با چه امیدی اومدیم رشته حقوق حالا یه عده نماینده ژ میخوان وکالتم خراب کنن خوب برید پزشکی رو ازاد کنید همه بتونن برن پزشکی و دندون بخونن

  5. وکلای عزیزفقط یک پرسش دارم چرامدام بااین طرح مخالفت می کنیدبنده بااطمینان کامل ازخودم ودیگردوستان حقوقی عرض می کنم اگرازمون بصورت شفاهی یاهمان بصورت مصاحبه گرفته می شدبدون شک ماپیروز این میدان می شدیم وقرارنیست کسی نان دیگری رااجرکند.مردم ماانقدرفهیم هستندکه بدانندکدام وکیل توانایی وکالت برای پرونده انهارادارد.اجازه دهیم دراین بحران اقتصادی همه ی جوانان مشغول به کارشوندودرکشوری که سوادوفرهنگ واشتغال زایی بیشتروبیشترباشدکشوررو به توسعه وپیشرفت وابادانی سوق داده میشود.دوستان عزیز دنیازودگذروفانی است بهتراین است قانع وبه فکریکدیگرباشیم تاخداوندبزگ هم ازماراضی وخشنودباشدوبه زندگی همه ی مابرکت بدهد.باارزوی سلامتی برای همه ی بچه های حقوق.

  6. وقتی در دیگر شاخه های حقوق نمی توانید بستری مناسب جایگزین کنید همه به سمت وکالت روی می اورند!!!!!!!!! دقیقا مثل ۱۱ سال برگزار نکردن آزمون سردفتری ……………..حیف از آن همه ذوق و اشتیاقی که برای تحصیل در این رشته خرج کردم ولی همه چیز بی فایده بود………….

  7. واقعا طرح خوبیه(البته پس از رفع نواقص جزئی که در مفاد آن وجود داره. ) برای زایل نشدن حق آندسته از داوطلبانیکه با اختلاف ۱ یا ۲ تست در آزمون پذیرفته نمیشن و یک سال عمر و جوونیشونو باید دوباره سر این آزمون غیراستارد هدر بدن.به محضر دوستانیکه بدون هیچگونه مطالعه ای راجع به این طرح ،متعصبانه با آن مخالفت می کنند عرض کنم ،که در این طرح همه چیز طبق روال گذشته ست .از آزمون گرفته تا منابع امتحان…تنها تفاوت آن ،پذیرش براساس حدنصابی است که هرسال باتوجه به نمره یک درصدیکه بالاترین نمره را کسب کردند ،تعیین میشه و براساس آن هرکسیکه حدنصاب مذکور را کسب کنه ،قبول اعلام میشه.همچنین حق انتخاب ۵ کانون برای هر داوطلب به انتخاب خودش ،در هنگام ثبت نام وجود داره که درصورتیکه نمره اش به هریک از کانونها رسید ،در آن پذیرفته خواهد شد.و این امر به این معنا نیست که همه پذیرفته خواهند شد،بلکه در این طرح هم فردی پذیرفته می شود که از نظر علمی ،طبیعتا سطح نسبتا بالایی داشته باشد.که در مقایسه با آمار و نحوه قبولی دهه ۸۰ که هر فارغ التحصیل حقوق می توانست با دو الی سه ماه خواندن متن قانون به راحتی در این آزمون پذیرفته بشه،بسیار سخت تر و منطقی تر خواهد بود.
    امیدوارم که نمایندگان مجلس اینبار به داد جوانانی برسند که علیرغم تلاش و زحمتی که کشیدند ،از نتیجه منطقی و معقول بی نصیب شدند.و آرزو میکنم یاس و ناامیدی از همه جوانان میهنم دور باشه

    1. سلام

      فعلا در کارگروه حقوق عمومی کمیسیون قضایی مجلس در حال بررسیه
      با توجه به حجم بالای لایحه و جلسات محدود کارگروه فکر نمی کنم به این زودی به نتیجه ای برسه

       

  8. نماینده عزیز با این طرح همه وکیل نمیشن مطمن باشید !
    فقط تقسیم کار بین وکلا میشه وکیل پایه یک/ دو/ سه در جامعه داریم وفقط پرونده ها دست یه قشر نخواهد بود همه یه نونی میبرن
    یه مقدار منصف باشیم همه موارد این طرح بد نیست .بادید مثبت نگاه کنید به این طرح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا