گزارشی درباره لایحه جامع وکالت

آزمونی بزرگ برای دولت تدبیر و امید

گزارشی درباره لایحه جامع وکالت

دکتر جلیل مالکی، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز

منبع: وکلای ملت ۴

متعاقب گزارش قبلی درخصوص اقدامات انجام شده درباره لایحه جامع وکالت به استحضار می رساند پس از نگرانی به وجود آمده مبنی بر لحاظ حداقلی نقطه نظرات اعلامی کانون های وکلای دادگستری در کمیسیون تدوین لوایح دولت به شرحی که در گزارش قبل گفته شد‌‍، اقدامات همه جانبه ای به منظور پیش گیری از ارسال هر لایحه ای که متضمن حتی نقض جزیی استقلال کانون باشد بعمل آمد.

جلسات متعددی با وزرا ، معاونین رییس جمهور ، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و تقریبا تمام اشخاص موثر در امر تصویب لوایح در دولت گذاشته شد. همایشی در سطح ملی با حضور مقامات عالی رتبه قوای سه گانه برگزار و بی پرده و شفاف معایب تصویب لایحه پیشنهادی قوه قضاییه برای کشور ، مردم ، جامعه وکالت و دستگاه قضایی تشریح شد و اعلام گردید که کانون های وکلای دادگستری حتی از یک مورد نقض استقلال خود نخواهند گذشت. و از همه مقامات و مراجع موثر در دولت درخواست شد تا از تصویب لایحه ای که متضمن ایرادات اساسی و نقض استقلال شصت ساله نهاد وکالت باشد جلوگیری نمایند. علاوه بر موارد مذکور از طرق مختلف ضمن ارتباط با رییس جمهور محترم ، ایشان را در جریان معضلات لایحه و مخاطراتی که تصویب بدون اصلاح کامل آن در عرصه های داخلی و بین المللی برای کشور بوجود خواهد آورد گذاشتیم و موکدا درخواست کردیم که هیچ لایحه ای بدون در نظر گرفتن نقطه نظرات اصلاحی کانون و جامعه وکالت در دولت تصویب نشود .

متعاقب اقدامات انجام شده رییس محترم جمهور طی دستوری به معاونت حقوقی خود ابلاغ فرمودند که نظرات اصلاحی کانون وکلا طی برگزاری جلساتی در معاونت حقوقی لحاظ و سپس لایحه به دولت ارسال شود. با وصول دستور فوق بلافاصله جلسات فشرده ای در معاونت حقوقی رییس جمهور گذاشته شد و طی ساعات متمادی با انجام کار تطبیقی بر روی قوانین و مقررات موجود و لوایح پیشنهادی گذشته تمامی موارد نقض استقلال و سایر اشکالات فنی موجود در لایحه اصلاح و به انضمام دلایل توجیهی هر مورد گزارشی در ۱۷۶ صفحه تقدیم دبیرخانه هیات دولت گردید که نسخه ای از آن جهت استحضار همکاران محترم در پایگاه اطلاع رسانی کانون وکلای دادگستری مرکز قابل مشاهده است.

حسب اطلاعات واصله و البته غیررسمی از هیات دولت تا این تاریخ بخش عمده ای از اصلاحات انجام و در نسخه نهایی مصوب هیات دولت لحاظ شده است و لیکن هنوز گزارش رسمی در این خصوص منتشر نشده که به محض وصول به اطلاع همکاران گرامی خواهد رسید.

در خاتمه ضمن تقدیر و تشکر از زحمات کلیه همکاران بالاخص همکار محترم جناب آقای ثابت قدم که در کلیه مراحل اصلاح لایحه حضور فعال داشته است لازم به ذکر است که عرصه تصویب لایحه جامع وکالت در دولت تدبیر و امید عرصه آزمون بزرگ این دولت در صیانت از حق دفاع مردم بعنوان یکی از ارکان اصلی دادرسی منصفانه بود که با توجه به ارائه نقطه نظرات اصلاحی جامع کانون های وکلای دادگستری امیدواریم با بیرون آمدن نسخه رسمی مصوب لایحه از این آزمون سرافراز بیرون آمده باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا