قانون اساسی بر اساس استقلال کانون وکلا نوشته شده است

دکتر سید محمود کاشانی فرزند برومند مرحوم آیت الله کاشانی
در آیین گشایش بیست و دومین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در مشهد:

قانون اساسی بر اساس استقلال کانون وکلا نوشته شده است

پیش نویس قانون وکالت باید در اختیار کانونهای وکلا باشد

دکتر سید محمود کاشانی در مراسم افتتاحیه بیست و دومین همایش اسکودا در مشهد گفت: در قانونگذاری اصولا باید اصول قانون اساسی رعایت شود و بخش اعظم قانون اساسی حقوق ملت است. در تصویب قانون وکالت وکلای دادگستری باید از حقوقی که قانون اساسی به آنها داده برخوردار باشند و عملا قانون اساسی نادیده گرفته شده است و وکلای دادگستری دارای موقعیتی هستند که از اصول دفاع کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی افزود: اگر در قانون وکالت ابراز نگرانی می‌کنیم به معنای رویارویی با قوه قضاییه نیست بلکه نکته این است که قانون اساسی در اصل ۲۶ تصریح به آزادی انجمن‌ها دارد. قانون استقلال کانون وکلا در سال ۱۳۳۳ تصویب شد که ۶۰ سال از آن گذشته و قانون اساسی بر اساس استقلال کانون وکلا نوشته شده است.

این حقوقدان با بیان این که در قانون اساسی کوچکترین صلاحیتی برای قوه قضاییه جهت دخالت در امور کانون‌های وکلا گنجانده نشده است، گفت: اصل ۱۵۸ قانون اساسی اختیارات رییس قوه قضائیه را پیش بینی کرده که اختصاص به خود قوه قضاییه دارد. دولت هم حق ندارد در امور حرفه ای وکالت دخالت کند. بنابراین پیش نویس قانون وکالت باید در اختیار کانونهای وکلا باشد.

کاشانی یادآور شد: از حدود شش سال پیش کمیسیون تدوین قوانین کانون وکلای دادگستری مرکز با حضور بنده و اساتید برجسته تلاش های زیادی کردیم و از پیشرفته ترین قوانین فرانسه و آمریکا استفاده کردیم؛ بنابراین مسئله کانونهای وکلا صرفا استقلال نیست بلکه باید با پیشرفت‌های جهانی آشنا بشویم و قانون باید از ادبیات پیشرفته بهره مند باشد. اگر پیش نویس را ملاحظه کنید متوجه می‌شوید که این کار در کانون وکلا صورت گرفته است.

وی افزود: در شرایطی که ۲۴ کانون وکلا داریم دستگاه قضایی باید به‌طور مناسب با کانون‌ها برخورد داشته باشند؛ زیرا این کانون‌ها و وکلا توانایی دفاع از استقلال و اصول قانون اساسی را دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا