بیست و دومین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران به میزبانی کانون وکلای دادگستری خراسان طی روزهای ۳۱ اردیبهشت و اول خرداد ماه جاری در مشهد برگزار می‌شود

آقای مهدی عامری رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان در نشست خبری اعلام کردند:

بیست و دومین همایش سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران به میزبانی کانون وکلای دادگستری خراسان طی روزهای ۳۱ اردیبهشت و اول خرداد ماه جاری در مشهد برگزار می‌شود

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان از برگزاری همایش "اسکودا" به میزبانی کانون وکلای دادگستری خراسان خبر داد و گفت: این همایش طی روزهای ۳۱ اردیبهشت و اول خرداده ماه جاری در مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر از مشهد، آقای مهدی عامری، ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشتند: بیست و دومین همایش اسکودا به میزبانی کانون وکلای دادگستری خراسان طی روزهای ۳۱ اردیبهشت و اول خرداده ماه جاری در مشهد برگزار می‌شود.

ایشان با اشاره به مهمانان این همایش دو روزه بیان کرد: ۱۵۰ نفر از روسا و اعضای هیئت مدیره کانون های وکلای دادگستری، نمایندگان شورای اجرایی هر کانون، اساتید و وکلای برجسته، دادستان مشهد، سخنگوی کمیسیون قضایی، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی و روسای مجتمع های قضایی مشهد از میهمانان این همایش هستند.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان افزودند: کانون وکلای دادگستری خراسان در سال ۱۳۷۷ با ۱۲۰ نفر وکیل و ۲۸ کارآموز وکالت تاسیس شد و از آن زمان تاکنون طبق آزمون ورودی که همه ساله از طریق سازمان سنجش برگزار می شود تعدادی کارآموز وکالت از طریق این آزمون جذب می شوند و تعداد مورد نیاز کارآموزان وکالت هر سال به وسیله هیئتی مرکب از ریاست دادگستری، ریاست دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلا تعیین می شود.

آقای عامری یادآور شدند: در حال حاضر ۱۳۶۰ وکیل پایه یک و ۳۴۸ نفر کارآموز وکالت در کانون وکلای خراسان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۰۱۸ نفر وکیل مرد و ۳۴۲ نفر زن هستند.

ایشان تصریح کردند: همه روزه ۱۰ نفر وکیل پایه یک این کانون به صورت رایگان به شهروندان مشاوره می‌دهند و در شرایطی که فردی استطاعت مالی برای در اختیار گرفتن وکیل نداشته باشد موظفیم جدای از وکالت تسخیری که در دادگاه وجود دارد، ۳ وکالت رایگان در سال را بپذیریم.  

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان با اعلام این که اکنون در کشور ۲۳ کانون وکلا وجود دارد، تاکید کردند: اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) به منظور عملکرد و موضع گیری واحد در سال ۸۲ به ثبت رسیده است.

آقای عامری ادامه دادند: روزهای ۳۱ اردیبهشت و اول خردادماه جاری بیست و دومین همایش اسکودا برای بررسی مسائل کانون ها برگزار می شود.

ایشان افزودند: این همایش حول محور چند مسئله مهم اجرایی می شود که یکی از این موارد در رابطه با ثبت موسسات حقوقی است که متاسفانه به استناد بخش نامه ای که مبنای قانونی ندارد بدون این که وکیل دادگستری عضو آن باشد این موسسات به ثبت می‌رسند، در حالی که برای به ثبت رسیدن موسسه حقوقی باید از کانون‌ها استعلام شده و سه وکیل پایه یک موسس این گونه موسسات باشند.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان تصریح کردند: این موسسات با دریافت مبالغی هنگفت و اختصاص مبلغی مختصری به وکیل، مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده اند لذا تلاش شده تا بخش نامه ثبت این موسسات لغو شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده بنابراین این موضوع در همایش اسکودا مورد بررسی قرار می گیرد تا از طریق دیوان عدالت اداری اقدامات لازم انجام شود.

ایشان با اشاره به مدارک کاردانی غیرمرتبط با رشته حقوق عنوان کردند: ظرف چند سال اخیر برخی افراد از مراکز علمی و کاربردی فوق دیپلم می گیرند و در آزمون کارشناسی ناپیوسته حقوق شرکت می کنند، اما این افراد از سوی کانون وکلا پذیرفته نخواهند شد زیرا این گونه مدارک مصداق لیسانس حقوق نیست و فرد باید ۱۴۰ واحد مباحث حقوقی را گذرانده باشد. این مسئله نیز یکی دیگر از محورهای این همایش است که به آن پرداخته می‌شود.

لایحه جامع وکالت با استقلال کانون وکلا هماهنگی ندارد

آقای عامری در خصوص لایحه جامع وکالت رسمی بیان کردند: از میان ۱۴۶ ماده، ۱۸ ماده این لایحه دارای مطالبی است که استقلال کانون های وکلا و وکالت را خدشه دار می کند و بر این اساس متنی را که این موارد در آن اصلاح شده تنظیم و به دولت و نمایندگان قوه قضائیه ارسال می کنیم.

ایشان با اعلام این که لایحه جامع وکالت یکی دیگر از دستور کارهای همایش اسکودا است، تاکید کردند: در خصوص لایحه جامع وکالت از کانون ها هیچ نظرخواهی صورت نگرفته و این لایحه با استقلال کانون وکلا هماهنگی ندارد.

کانون وکلا برای دفاع از حقوق مردم بر بحث استقلال تاکید دارند

ایشان اظهار داشتند:  کانون وکلا برای حمایت و دفاع از حقوق مردم بر بحث استقلال خود تاکید دارند و ما اعتقاد داریم که وکیل دادگستری باید مستقل باشد، همان طور که یک قاضی استقلال دارد زیرا وابستگی وکیل به دولت با میثاق های بین المللی برای دادرسی عادلانه منافات دارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان عنوان کردند: امیدواریم با توجه به این که در راس قوه مجریه یک حقوق دان و وکیل دادگستری قرار دارد، اصلاحات لازم در این لایحه انجام شود.

آقای عامری اظهار کردند: حدود یک سال پیش لایحه ای تحت همین عنوان با موارد و مواد بیشتری به دولت سابق داده شد و در آن جا با استناد به این مسئله که دولت حق مداخله در لوایح قضایی را ندارد و این لایحه قضایی نیست، رئیس جمهور آن را مورد بررسی قرار داد و مواردی که در آن منافی استقلال وکلا بود اصلاح گردید اما در روزهای انتهایی به قوه مقننه ارسال نشد و با روی کارآمدن دولت یازدهم این لایحه مجددا جهت اظهار نظر به قوه قضائیه ارسال گردید.

ایشان تاکید کردند: ضرورت دارد تا در دولت و مجلس، استقلال وکلا حفظ شود زیرا در غیر این صورت در ارزیابی آرا صادره از محاکم کشور این مسئله تاثیر سوئی خواهد داشت.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان اظهار کردند: رئیس جمهور مدافع استقلال وکلا است لذا در چنین شرایطی که فضا برای تصویب قانون جامع وکالت مناسب نیست باید اقدامات لازم برای اصلاح ۱۸ ماده اعتراضی از سوی کانون وکلا صورت گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا