تا پایان امسال ۹۵۰ قاضی جذب خواهند شد

رییس قوه قضائیه در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری استان کرمانشاه:

تا پایان امسال ۹۵۰ قاضی جذب خواهند شد

بایگانی کردن لایحۀ پلیس قضایی از خصایص آن دولت کریمه بود

ایجاد بانک، قوه قضائیه را آلودۀ مشکلاتی مشابه آن چه در مشهد در رابطه با موسسه میزان اتفاق افتاد می کند

اگر دعوایی علیه بانکی که ذینفع آن قضات باشند مطرح شود، دیگر باید پرونده را برای رسیدگی به آمریکا بفرستیم!

به گزارش خبرنگار ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در ادامه برنامه‌های خود در سفر به استان کرمانشاه، در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی در این استان، با اشاره به اهمیت پلیس قضایی، گفت: پلیس قضایی حتماً لازم است و ما لایحه آن را در سال ۹۰ آماده کرده‌ایم ولی متأسفانه دولت سابق با اجتهادهای کاملاً خلاف قانون اساسی این لایحه را بایگانی کرد.

وی افزود: قوه قضائیه به موجب برنامه پنجم موظف به تهیه این لایحه بود ولی این لایحه را بایگانی کردند و این هم از خصایص آن دولت کریمه بود. البته اخیراً قانون خوبی در مجلس تصویب شد که بر اساس آن اگر دولت لایحه ارائه شده توسط قوه قضائیه را ظرف دو دوره سه ماهه یعنی در مجموع شش ماه به مجلس تقدیم نکند، رئیس قوه قضائیه می‌تواند خود لایحه را به مجلس ارائه دهد.

آملی لاریجانی با اشاره به اهمیت مسأله نیروی انسانی در دستگاه قضایی نیز گفت: منشاء بسیاری از مشکلات در دستگاه قضایی، مسأله نیروی انسانی کمی و کیفی است. ما برای برطرف کردن این مشکلات کارهایی انجام دادیم که از جمله آنها جذب بیش از دو هزار قاضی ظرف سه سال است.

تا پایان امسال ۹۵۰ نفر قاضی جذب دستگاه قضایی خواهند شد

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: بر حسب برنامه پنجم توسعه، ما مجاز به جذب چهار هزار نفر قاضی در دستگاه قضایی هستیم و بر این اساس، تا پایان امسال ۹۵۰ نفر قاضی جذب دستگاه قضایی خواهند شد. در دو سال گذشته نیز در مجموع ۹۵۰ قاضی جذب دستگاه قضایی شده‌اند.

وی اضافه کرد: برای اینکه دستگاه قضایی ارتقا یابد و نگویند قضات دارای فضل حقوقی نیستند، امتحانات و مصاحبه‌ها سخت‌تر شده و در سال جاری از مجموع ۲۶ هزار نفری که امتحان دادند، حدود چهار هزار نفر پذیرفته شده‌اند تا مراحل بعدی را طی کنند. وقتی مصاحبه‌های بعدی انجام شود، شاید حدود ۴۰۰ نفر قاضی پذیرفته شوند. از طرف دیگر ما به سمت نخبه‌گزینی رفته‌ایم و آمار افرادی که مدرک دکتری و فوق‌لیسانس دارند و متقاضی تصدی منصب قضا هستند نیز رو به افزایش است.

آملی لاریجانی همچنین، با اشاره به اهمیت آموزش قضات گفت: آموزش قضات باید طوری باشد که در حین کار بتوانند آموزش‌های لازم را ببینند، زیرا قوانین جدیدی می‌آید و قضات باید از تغییرات ایجاد شده در قوانین آگاه باشند. بنابراین ما باید چاره‌ای بیندیشیم که آموزش، بخشی از کار قاضی محسوب شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا رییس قوه قضاییه در این نشست  منشا بسیاری از مشکلات این قوه را کمبود نیروی انسانی خواند و افزود: برای برطرف کردن این مشکل کارهایی انجام شده که از جمله آن ها جذب دو هزار قاضی در طول سه سال گذشته است.

وی ادامه داد : تا پایان امسال بیش از ۹۰۰ نفر از قضات جدیدی که کار آموزی خود را تمام کرده اند به دستگاه قضا اضافه خواهند شد.

وی با بیان اینکه در سال های ۹۰ و ۹۱ به ترتیب ۶۵۰ و ۳۰۰ قاضی جدید جذب دستگاه قضایی شده اند افزود: طبق برنامه پنجم توسعه ، دستگاه قصایی می تواند تا پایان این برنامه چهارهزار قاضی را جذب کند.

آیت الله آملی لاریجانی یاد آورشد : قبل از جذب قضات جدید دستگاه قضایی حدود هشت هزار قاضی داشت و با جذب چهار هزار قاضی جدید دستگاه قضا از نظر نیروی انسانی قضاوت توان جدیدی را پیدا خواهد کرد.

لایحه پیشگیری از وقوع جرم به زودی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می‌شود

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت بازسازی تشکیلات قوه قضائیه مواردی همچون تأسیس معاونت پیشگیری از وقوع جرم، معاونت راهبردی، معاونت فرهنگی و مرکز آمار و فناوری در قوه قضائیه از جمله فعالیت‌های انجام شده توسط دستگاه قضایی در این زمینه عنوان کرد.

آملی لاریجانی ادامه داد: تأسیس معاونت پیشگیری از وقوع جرم کار بسیار مهمی بود زیرا پیشگیری از وقوع جرم وظیفه‌ای است که به موجب قانون اساسی برعهده قوه قضائیه است؛ منتها لایحه‌ای که در این زمینه تهیه شد، به سرنوشت عجیبی گرفتار شد ولی ان‌شاءالله به زودی در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می‌شود.

ایجاد بانک، قوه قضائیه را آلوده مشکلاتی مشابه آن چه در مشهد در رابطه با موسسه میزان اتفاق افتاد می کند

به گزارش ایرنا آیت الله آملی لاریجانی در پاسخ به پیشنهاد یکی از کارکنان دادگستری استان کرمانشاه مبنی بر تأسیس بانک مختص به قوه قضائیه گفت: با تاسیس بانک موافق نیستم، زیرا ممکن است دستگاه قضایی کم کم آلوده شود و مشکلاتی نظیر آنچه در مشهد و در رابطه با موسسه میزان اتفاق افتاد، ایجاد شود. خبرگزاری مهر در همین رابطه از قول رییس قوه قضائیه افزوده است که: اگر دعوایی علیه بانکی که ذینفع آن قضات باشند مطرح شود دیگر باید پرونده را برای رسیدگی به آمریکا بفرستیم!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا