آیا تورنومنت اعلام نتایج آزمون وکالت به پایان خواهد رسید؟

آیا تورنومنت اعلام نتایج آزمون وکالت به پایان خواهد رسید؟

تحلیل و بررسی فرایند اعلام نتایج آزمون وکالت ۹۲

نویسنده: سیاوش هوشیار

در حالی که ساعت ۲۰ امشب ۱۸ دی ۹۲ به عنوان زمان نهایی اعلام نتایج آزمون وکالت ۹۲ اعلام شده است، شاید هنوز اعماق وجود همۀ داوطلبان از پایان این تورنومنت پر فشار مطمئن نباشد.

توقف اعلام نتایج درست در روز معهود (۷ دی) و اتفاقات مشابه سال های قبل در روند اعلام نتایج، داوطلبان را برای مواجه شدن با هر اتفاقی آماده کرده است، به اذعان بسیاری از داوطلبان استرس و فشار روانی اعلام نتایج با استرس و فشار آمادگی و شرکت در آزمون وکالت برابری می کند و مخصوصا قرار گرفتن در شرایط بی خبری و تعلیق شدت این فشار را بیشتر هم کرده است.

بی نظمی های اعلام نتایج آزمون وکالت ۹۲ که که دلیل آن "دقت در بررسی پاسخ های اعلام شده از سوی اسکودا" عنوان شد، شاید مشابه سایر رویه های مدیریتی رایج در کشور ما فاقد جنبه های کارشناسی، کلان نگر و هزینه و فرصت می نماید.

۱) کلید اولیۀ اعلام شده از سوی اسکودا، ناشی از شخصیت حقوقی اسکودا به عنوان نماد و ستون وحدت و استقلال جامعۀ وکالت ایران بود، اسکودا شخص آقای مندنی پور نبود که با جایگزینی شخص جدید به جای ایشان تصمیماتش فاقد اعتبار و متزلزل گردد.

۲) تشکیک و تعلل در تصمیم گیری های مدیریتی، چنان که در جریان آزمون وکالت ۹۰ رخ داد می تواند منجر به اتفاقات ناگواری چون مسالۀ معترضان ۹۰ شود که لطمات و خسارات جبران ناپذیری به جامعۀ وکالت ایران وارد کرد.

۳) به ایرادات پاسخ نامه اعلام شده باید در همان بررسی های اولیه توجه می شد و شایسته بود آقای کشاورز حتی خارج از منصب ریاست اسکودا و به عنوان یکی از ستون های جامعۀ وکالت ایران این دقت نظر را می داشتند و این ایرادات را به مدیران وقت اسکودا گوشزد می نمودند

۴) فایدۀ حذف و تقسیم نمرۀ دو سوال، با توجه به فشار روانی وارد شده به بیش از پنجاه هزار داوطلب و مخدوش شدن وجهۀ مدیریت جامعۀ وکالت ایران، ناچیز و بدون صرفه به نظر می رسد.

۵) متاسفانه در این ماجرا هم عدم شفافیت و عدم اطلاع رسانی دقیق از سوی اسکودا رخ نمایی می کرد و اخبار محدود و مبهم منتشر شده با تلاش و پیگیری عمدتا سرویس حقوقی ایسنا و رادیو حقوق کسب و منتشر می شد و سایت رسمی اسکودا در این زمینه به جز چند نقل قول و کپی از سایر منابع هیچ اطلاع رسانی انجام نداد.

در مجموع، با توجه به شرایط سخت این روز های جامعۀ وکالت ایران، شایسته است مدیران و اعاظم و متصدیان امر از همین امروز و با دقت به آسیب شناسی و ترمیم ضعف هایی همت بگمارند که در سال های اخیر فرایند آزمون وکالت را به نقطۀ ضعف و آسیبی تبدیل نموده است که هزینه ای زائد به توان محدود جامعۀ وکالت تحمیل می کند.

و باید توجه داشته باشیم که کارآموزان جدید، خون تازۀ پیکرۀ وکالت ایران خواهند بود و از زمان شرکت در آزمون و اعلام نتایج شایستۀ احترام هستند و باید آغوش همکارانشان را باز و گرم بیابند تا شوق و توانشان برای افراشته نگاه داشتن پرچم استقلال و عزت وکالت ایران کاستی و خدشه نیابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا