نتیجه رسیدگی به مواد اعاده شده لایحه آیین دادرسی کیفری به شورای نگهبان ارسال شد

سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس:

نتیجه رسیدگی به مواد اعاده شده لایحه آیین دادرسی کیفری
به شورای نگهبان ارسال شد

"محمد علی اسفنانی" روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: کمیسیون حقوقی قضایی مجلس چند ماده از لایحه آیین دادرسی کیفری (اعاده شده از شورای نگهبان) را بررسی و برخی ایرادات متنی گرفته شده از سوی شورای نگهبان را در مواد یاد شده، رفع کرد.

"عبدالعلی میرکوهی" معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دادگستری نیز در گفت وگو با ایرنا درمورد این لایحه گفت: طبق اصل ۸۵ قانون اساسی مجلس به کمیسیون قضایی این اختیار را می دهد تا قانون و لایحه ای را تصویب و سپس زمان مشخصی به عنوان اجرای آزمایشی طرح تعیین کند، مجلس دوباره می تواند با دادن ماده واحده به صورت طرح آن را دائمی کند.

وی افزود: اگر مجلس یا بویژه قوه قضاییه، محاکم و داسراها که با این قانون سروکار دارند، احساس کردند طرح ایرادات و نیز به اصلاحاتی نیاز دارد در این فاصله می توانند نظرات را جمع آوری و همراه با تقاضای اصلاح طرح، دائمی شدن آن را هم تقاضا کنند.

مهمترین اهداف ارائه این لایحه از دید میرکوهی، متناسب نبودن با تشکیلات جدید، تغییرات ایجاد شده در قانون قبلی و همچنین اضافه شدن دو آیین دادرسی نیروهای مسلح و آیین دادرسی الکترونیکی به آن عنوان شد.

وی ادامه داد: اصل بی طرفی و استقلال قاضی و دادگاه، که در دیگر جاهای دنیا هم هست و در شرع اسلام نیز به آن تاکید شده در برخی قسمت ها به صورت شفاف تر آورده شده است.

میرکوهی گفت: آنچه که در قانون یک کشور پیش بینی شده است، معرف خیلی چیزهاست و می توان با رجوع به این قوانین، رعایت حقوق افراد را در آن کشور شاهد بود.

به گفته معاون حقوقی و پارلمان وزارت دادگستری، حقوقدانان در هر کشوری بعد از قانون اساسی، قانون آیین دادرسی کیفری را به عنوان یک قانون مهم می دانند که نسبت به حقوق، حیثیت و حرمت اشخاص خیلی موثر و سرنوشت ساز است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا