سنت تاخیر و ابهام در اعلام نتایج آزمون وکالت

سنت تاخیر و ابهام در اعلام نتایج آزمون وکالت

واکاوی روند اعلام نتایج آزمون وکالت در سال های اخیر

نویسنده: سیاوش هوشیار

ظاهرا امسال هم قرار نیست داوطلبان آزمون وکالت شاهد آرامش و نظم در اعلام نتایج آزمون وکالت باشند. این شرایط با توجه به اتفاقات سال های گذشته تبدیل به یک سنت شده است.

آزمون وکالت ۱۳۹۰ در شرایطی برگزار شد که اسکودای تحت رهبری بهمن کشاورز تصمیم گرفته بود برای نخستین بار آزمون را در کانون مرکز به صورت دو مرحله ای برگزار کند، تصمیمی که اجرای آن با پایان ریاست ایشان بر دوش علی مندنی پور افتاد. برخی تعلل های اسکودا و کانون مرکز کافی بود تا دامنۀ برخی تحرکات در قالب اعتراض به نحوۀ برگزاری آزمون بالا بگیرد و نهایتا ماجرا به باج دهی اسکودا در قالب پذیرش ۲۶۲ نفر به عنوان متمم از میان معترضان منتهی شود.

یعنی عملا برای آزمون وکالت ۱۳۹۰ سه مرحله اعلام نتیجه انجام شد، یکی اعلام نتایج نهایی همۀ کانون ها همراه نتایج مرحلۀ اول کانون مرکز، دوم اعلام نتایج مرحلۀ دوم و تشریحی کانون مرکز و سوم اعلام اسامی پذیرفته شدگان متمم، که این سه مرحله سوای از اعلام نتایج آزمون کانون گیلان است که به علت بارش شدید برف در روز برگزاری آزمون تجدید شد و پس از عید نوروز برگزار و نتایج آن مستقلا اعلام شد.

اقدامات جریان معترضین به آزمون وکالت ۱۳۹۰ تبدیل به تحرکاتی جهت دار و تخریبی علیه اسکودا و جامعۀ وکالت ایران شده بود که حتی از توسل به خشونت نیز ابایی نداشته و در مواردی با تجمع و آشوب در برابر کانون وکلای مرکز اقدام به ورود به عنف و هتاکی نسبت به وکلا و هیات مدیرۀ کانون نمودند. از سوی دیگر فرد مشکوکی که مدعی سرکردگی این گروه بود با طرح شکایتی علیه اسکودا در دادسرای ناحیۀ شش تهران در آستانۀ اعلام نتایج آزمون وکالت ۱۳۹۱ توانست دستور موقتی دایر بر توقف اعلام نتایج آزمون وکالت از سوی سازمان سنجش اخذ کند.

انتشار خبر صدور این دستور قضایی داوطلبان آزمون وکالت ۱۳۹۱ و جامعۀ وکالت را در بهت و حیرت فرو برده بود، شایعات و گمان هایی در مورد احتمال ابطال آزمون یا انحلال اسکودا و غیره منتشر می شد، با این حال حقوقدانان بر اعتبار و استحکام حقوق مکتسبۀ داوطلبان آزمون تاکید داشتند و صدور این دستور قضایی را غیر قانونی و نا موجه می دانستند.

نهایتا با انتقال بازپرس شعبه دوم دادسرای خارک و سرپرست این مجتمع و استقرار نفرات جایگزین این دستور قضایی نا متعارف لغو و نتایج آزمون در بعد از ظهر ۵ دی ماه ۱۳۹۱ اعلام شد.

خوشبختانه پیش از آزمون وکالت ۱۳۹۲ خبر صدور قرار منع تعقیب در پروندۀ شکایت از اسکودا منتشر شد و مشکل خاص دیگری هم در مورد اعلام نتایج آزمون وکالت ۱۳۹۲ به نظر نمی رسید، مسوولان اسکودا اوایل دی ماه را به عنوان زمان اعلام نتایج اعلام کرده بودند و روز ۷ دی ماه به عنوان تاریخ اعلام نتایج نهایی اعلام شد، با این حال در روز هفتم دی، مجددا اعلام شد که با وجود آماده بودن نتایج در سازمان سنجش این نتایج نهایتا تا روز بعد یعنی ۸ دی ماه اعلام می شوند.

ولی مسئله ای که از نظر ها دور مانده بود، تقارن روز هشتم دی ماه ۱۳۹۲ با روز تحویل سکان هدایت اسکودا به رییس جدید بود، آقای بهمن کشاورز رییس منتخب اسکودا در بیست و یکمین همایش اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری در اراک بلافاصله پس از استقرار در مسند ریاست اسکودا خبر از درخواست تاخیر در اعلام نتایج داد، تا امسال هم سنت تاخیر و ابهام در اعلام نتایج برقرار بماند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا