ارایه خدمات رایگان حقوقی در دفاتر معاضدت و مشاوره حقوقی کانون وکلای مرکز

رییس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری مرکز:
هر ماه حدود ۳۰۰ وکیل معاضدتی در تهران به افراد بی بضاعت خدمات حقوقی ارایه می کنند
اداره معاضدت شهر تهران برای معرفی وکیل معاضدتی در خیابان سعدی شمالی مقابل مسجد قائم فعال است و هر روزه به تقاضای مراجعان رسیدگی می کند

رییس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری مرکز از ارایه خدمات رایگان حقوقی به مردم در دفاتر معاضدت و مشاوره حقوقی این کانون خبرداد

محمدرضا کامیارˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دفاتری با نام معاضدت و مشاوره حقوقی کانون وکلا در ۱۱ مجتمع قضایی در تهران دایر است و هر روزه به مراجعانی که سوال حقوقی داشته باشند به صورت رایگان پاسخ می دهند و برای این امر نزدیک به ۳۵۰ وکیل داوطلب جذب شده اند.

وی در مورد تعداد مراجعه کنندگان به این دفاتر گفت: به طور متوسط هر روز حدود ۵۰۰ نفر با مراجعه به دفاتر مشاوره کانون وکلا در مجتمع ها، پاسخ حقوقی خود را دریافت می کنند که در هر ماه به ۱۰هزار نفر مشاوره حقوقی ارائه می شود.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: هر ماه حدود ۳۰۰ وکیل معاضدتی به افراد بی بضاعت خدمات حقوقی ارایه می کنند.

وی با بیان اینکه حدود هزار و ۴۰۰ وکیل معاضدتی در هفت ماهه اول سال جاری تنها در تهران معرفی شده اند، گفت: در طول ۳۰ سال گذشته مبلغی به کانون وکلا برای وکلای معاضدتی پرداخت نشده است.

وکیل معاضدتی از طرف کانون وکلا به افراد بی بضاعتی که دعوای مدنی و حقوقی دارند اما توان پرداخت حق الوکاله را ندارند، معرفی می شود.

وی افزود: در طول ۱۰ سال گذشته حداقل ۲۵ هزار مورد وکالت معاضدتی در استان تهران و همچنین در هفت ماهه امسال ( فروردین تا پایان مهر) حدود یک هزار و ۴۰۰ وکیل معاضدتی در تهران معرفی شدند، اما یک ریال به کانون وکلا بابت وکلای معاضدتی و یا تسخیری پرداخت نشده و بودجه ای هم در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به اصل قانون اساسی مبنی بر اینکه هر فردی یک وکیل می تواند داشته باشد، تصریح کرد: بدیهی است این اصل قانون اساسی حاکی از تعیین یک وظیفه برای دولت است اما تا کنون برای تعیین وکیل معاضدتی هیچ همکاری با کانون وکلا صورت نگرفته و اجرای این اصل از قانون اساسی بر دوش کانون وکلای دادگستری بوده است.

کامیار ادامه داد: در کشورهای دیگر در بودجه سالانه وجوه قابل توجهی برای پرداخت به کانون وکلا در نظر گرفته شده که به وکلای معاضدتی پرداخت می شود.

رییس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری مرکز در ادامه گفت و گو درباره فعالیت های این اداره گفت: طبق قانون وکالت از سال ۱۳۱۵ در کانون وکلای دادگستری، اداره معاضدت کانون وکلا یک نهاد مستقل بوده و وظیفه دفاع را برعهده دارد؛ هیچ وابستگی تشکیلاتی و سازمانی با قوه قضاییه هم ندارد و زیر نظر هیات مدیره کانون وکلا اداره می شود.

وی اضافه کرد: اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری مرکز از نظر سازمانی دارای یک رییس و تعدادی وکیل است و وظیفه دارد برای کسانی که فاقد توانایی مالی هستند به صورت رایگان وکیل تعیین کند.

کامیار اظهار کرد: اداره معاضدت در کنار این وظیفه اصلی، بعد از انقلاب به صورت داوطلبانه با قوه قضاییه هم همکاری می کند.

وی ادامه داد: این همکاری برای اجرای طرح رفع اطاله دادرسی و ارائه مشاوره حقوقی به مردم صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اداره معاضدت شهر تهران برای معرفی وکیل معاضدتی در خیابان سعدی شمالی مقابل مسجد قائم فعال است و هر روزه به تقاضای مراجعان رسیدگی می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا