قطعنامه بیست و یکمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

قطعنامه بیست و یکمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

روزهای هفتم و هشتم آبان ۱۳۹۲ بیست و یکمین مجمع عمومی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران – اسکودا- با میزبانی کانون وکلای دادگستری استان مرکزی در شهر اراک برگزار شد. در این همایش پس از تعیین هیات رییسه اسکودا و تبادل نظر در خصوص مسائل  و مشکلات کانونهای وکلا، اصول زیر مورد تصویب و تاکید قرار گرفت:

۱-      استقلال وکیل، وکالت و کانون وکلا ملازم یکدیگرند. لذا این ادعا که حرفه وکالت مستقل ولی وکیل و کانون وکلا تابعی از قوه قضاییه یا تشکیلات قضایی باید باشد متکی پشتوانه علمی و مقرون به دلیل منطقی نیست.

۲-      برخورداری از حق دفاع و مقید نمودن تشکیلات قضایی به رعایت اصول دادرسی که ثمره مبارزه ملت ها در طول قرن ها تاریخ پر فراز و نشیب آنان است جز با استقلال واقعی کانون های وکلا و عدم وابستگی آنها به دستگاه اجرایی و قوای حاکم تامین و تضمین نمی شود.

۳-      ادعای تخلف  از طرف برخی از وکلا – بر فرض ثبوت و اثبات – نمی تواند بهانه ای برای نقض استقلال کانون های وکلا باشد. زیرا اولا هیچ قاعده ای بدون استثنا نیست ، ثانیا هیچ کس ، هیچ مخالفتی با مجازات وکیلی که مرتکب تخلف شده است ندارد. مسئله فقط رسیدگی به تخلفات انتظامی وکلا و ابطال پروانه وکالت آنها از طرف مقامات یا مراجعی است که شئون حرفه وکالت را نمی شناسند و دقائق آن را نمی دانند.

از این رو اتحادیه امیدوار است به صلاحیت انحصاری کانون های وکلا – نه در رسیدگی به جرائم وکلا بلکه در رسیدگی به تخلفات حرفه ای و ابطال پروانه وکالت آنها – در قوانین مرتبط با حرفه وکالت تصریح شود.

اتحادیه ضمن تشکر و قدردانی از هیات مدیره و وکلای عضو کانون وکلای دادگستری استان مرکزی که بیست و یکمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران – اسکودا- را به نحو شایسته ای برگزار کرده اند ، میزبان همایش بیست و دوم را کانون وکلای دادگستری خراسان اعلام میدارد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا