واکاوی خبر تایید لایحه آیین دادرسی کیفری در شورای نگهبان

واکاوی خبر تایید لایحه آیین دادرسی کیفری در شورای نگهبان

هیچ منبع معتبر و رسمی این خبر را تایید نکرده است

نویسنده: سیاوش هوشیار

اختبار- طی روزهای گذشته یک سایت خبری، در خبری کوتاه به نقل از آقای اسفدیانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبر تایید لایحه ی آیین دادرسی کیفری در شورای نگهبان را منتشر کرد.

در پی آن چند سایت دیگر هم این خبر را باز نشر کرده اند و امروز حتی پیامکی با همین مضمون منتشر شد.

با این حال بررسی های به عمل آمده نشان می دهد هیچ منبع رسمی و یا خبرگزاری معتبری این خبر را تا کنون منتشر نکرده است. از جمله سایت شورای نگهبان یا خبرگزاری مجلس شورای اسلامی در مورد این خبر بسیار مهم هیچ مطلبی در روزهای گذشته متشر نکرده اند.

از سوی دیگر با توجه به گفتگوی اخیر معاون حقوقی و پارلمانی وزیر دادگستری در مورد اولویت بررسی لایحه آیین دادرسی کیفری در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است و نشان می دهد که دست کم تا تاریخ ۳۰ مرداد کار لایحه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تمام نشده بوده است و با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی پس از رای اعتماد به وزرای پیشنهادی جناب آقای دکتر روحانی تا روز دوم شهریور ماه کلا تعطیل بوده است و اینکه خبرگزاری که گفتگوی آقای اسفدیانی مبنی بر اعلام خبر تایید لایحه ی آیین دادرسی کیفری را منتشر کرده است تاریخ انتشار این خبر را ۲ شهریور ماه ذکر کرده است یعنی اولین روز کاری مجلس شورای اسلامی پس از تعطیلات یک هفته ای بعد از رای اعتماد، عملا امکان اتمام کار این لایحه که ماه ها در کمیسیون در انتظار رسیدگی بوده است در مدت یک روز بعید به نظر می رسد.

در شرایط موجود و با توجه به نزدیک شدن به آزمون وکالت ۹۲ شاید برای هیچ کس بیشتر از داوطلبان آزمون وکالت تایید و اجرایی شدن این قانون اهمیت نداشته باشد، و شاید یکی از دغدغه های اصلی همه ی داوطلبان جستن از این قانون جدید برای آزمون پیش رو باشد.

در هر حال حتی بر فرض اینکه اعلام آقای اسفدیانی صحیح و موثق باشد، با توجه به روند جاری، حتی در صورت تایید لایحه در روز انتشار خبر، باز هم دست کم در خوشبینانه ترین شرایط یک ماه برای طی مراحل و اجرایی شدن آن زمان لازم خواهد بود و نمی توان زمانی پیش از آغاز مهر ماه را برای آن در نظر گرفت، حال باید دید آیا اصولی و معقول خواهد بود که از داوطلبان انتظار داشته باشیم ظرف کمتر از دو ماه برای امتحان دادن قانون جدیدی که هیچ رویه و تحلیلی در مورد آن وجود نخواهد داشت آماده شوند؟
بهتر است همین حالا مدیران اسکودا با اعلام قطعی قوانین منبع سوالات آزمون وکالت ۹۲ حتی با فرض اجرایی شدن قوانین جدید شرایط را برای مطالعه و آمادگی داوطلبان به دور از استرس های اضافی فراهم کنند.

چرا که بسیار از اساتید حاضر و بزرگان در گذشته های دور و در آزمون هایی شرکت کرده اند که قوانینی منبع سوالات آن بوده است که در حال حاضر سال هاست منسوخ شده اند و نباید اجرای قوانین جدید را نافی سطح علمی حقوق دانان و یا بی اعتباری دانسته ها و مطالعات قبلی آن ها دانست.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا