نقد و بررسی مصوبه هیات مدیره کانون وکلای مرکز


نقد و بررسی مصوبه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

در مورد ممنوعیت کارآموزان از شرکت در آزمون وکالت ۹۲

 نویسنده: سیاوش هوشیار

اختبار- مصوبه ی هیات مدیره ی کانون وکلای مرکز مبنی بر ممنوعیت شرکت کاراموزان وکالت در آزمون وکالت ۹۲ که در قالب یک خبر یک خطی در سایت کانون مرکز بدون هیچ شرح و تفصیلی منتشر شده است خود حکایت از شتابزدگی در اتخاذ این تصمیم دارد.

با وجود سکوت هیات مدیره ی کانون مرکز و حتی سایر ارکان کانون مرکز و وکلای دادگستری که شاید بتوان آن را ناشی از غافلگیرانه بودن این تصمیم دانست، شاید دلیل این مصوبه را بتوان برخی اعتراضات به شرکت مجدد کارآموزان در آزمون وکالت دانست که از سوی برخی داوطلبان دلیل پایین آمدن شانس قبولی آن ها اعلام می شود.

اگر انگیزه ی هیات مدیره ی کانون مرکز توجه به این نکته و برقراری عدالت بوده است بسیار ستودنی است، ولی در همین زمینه باید نکاتی را نیز مد نظر داشت:

۱) هیات اجرایی اسکودا در جلسه مورخ ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ که نمایندگان کانون وکلای مرکز نیز در آن حضور داشته اند عدم ممنوعیت شرکت کارآموزان در آزمون وکالت را موکدا تصویب و ذیل بند دوم صورتجلسه ثبت و منتشر کرده است:

“در تاریخ ۱۳۹۲/۱/۲۹ جلسه شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران – اسکودا در محل اتحادیه تشکیل و نسبت به موضوعات مندرج در دستور جلسه به شرح زیر بحث و اتخاذ تصمیم شد:

۲-   تعداد دفعاتی که کارآموزان وکالت مجاز به شرکت مجدد در آزمون ورودی هستند.

بر  اساس مصوبه قبلی از این جهت منعی وجود ندارد …”

حال در این شرایط که همه جا سخن از همبستگی وکلا و تلاش برای پاسداری از کیان کانون های وکلاست هیات مدیره ی کانون مرکز چه توجیهی برای تصمیم گیری اخیرشان دارند؟ چون علاوه بر اینکه این مصوبه به فاصله ی کوتاهی پس از مصوبه ی اسکودا و کاملا خلاف حکم صریح آن تصویب و منتشر شده است به هر حال منجر به تضییع حقوق و نارضایتی بخشی از کارآموزان وکالت خواهد شد که برای شرکت در آزمون ماه ها مطالعه و برنامه ریزی کرده اند.

۲) اگر هیات مدیره ی کانون مرکز به انگیزه ی استقرار عدالت چنین تصمیمی اتخاذ کرده است خوب است نسبت به بی عدالتی و تبعیض های دیگری هم که بعضا بر اساس رویه و حتی مصوبات رسمی خود هیات مدیره مرکز اعمال می شود حساسیت به خرج بدهند.

اینکه کارآموزی با مطالعه و بالابردن سطح علمی خود برای کسب رتبه ی بهتر و تغییر محل اشتغال و کارآموزی اش در آزمون شرکت کند خیلی عادلانه تر از شرایط انتقال کارآموزی است که با استفاده از ماده ی ۷ آیین نامه نقل و انتقال مصوب ۱۳۸۹/۴/۲۷ هیات مدیره ی کانون وکلای مرکز به محل دلخواهش منتقل می شود.

(ماده ۷ آیین نامه نقل و انتقال: انتقال وکلا و کارآموزانی که پدر یا مادر آنان وکیل دادگستری باشد، به محل اشتغال والدین بلامانع است)

۳) این تصمیم هیات مدیره ی مرکز یادآور مصوبه ی سال گذشته ی کانون کرمان در مورد بومی گزینی در آزمون وکالت است که جز سردرگمی و آشفتگی داوطلبان نتیجه ای نداشت. در شرایطی که آزمون وکالت به خودی خود در این سالهای اخیر حساسیت و شرایط خاصی داشته و به عنوان پاشنه ی آشیل اسکودا مورد توجه بدخواهان بوده است، اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و خلاف مصوبات اسکودا می تواند زمینه ای برای سو استفاده های بعدی مغرضان و شکست خوردگان علمی آزمون وکالت ۹۲ باشد.

نهایتا شایسته است هیات مدیره ی محترم کانون مرکز نقطه نظرات خود را در مورد موضوعات مهم و فراگیری چون آزمون وکالت از مجرای اسکودا که نماد همبستگی و قدرت وکلای ایران است پیگری و با اتکا و اعتماد به خرد جمعی وکلا اقدام به  تصمیم سازی کنند.

در همین زمینه در وبلاگ وکلای ملت هم بخوانید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا