مسیر یک دانشجوی موفق

مسیر یک دانشجوی موفق

نویسنده: سیاوش هوشیار

در هفته ی گذشته پیامی از یکی از دانشجویان رشته حقوق دانشگاه پیام نور دریافت کردم که پرسیده بودند برای موفقیت در مراحل بعدی تحصیل چه باید بکنند، با توجه به این که این بحث برای سایر دانشجویان هم مفید است اینجا به طور مشروح به بررسی آن می پردازیم:

اول- معدل دوره کارشناسی:

وظیفه ی اول هر دانشجو مطالعه و فراگیری واحد های درسی دانشگاه برای موفقیت در آزمون پایان ترم است. گذشته از همه ی بحث های مربوط به مدرک گرایی و نمره گرایی و غیره باید بپذیریم که "نمره" شاخص عینی سنجش تلاش یک دانشجو است و تا زمانی که ساز و کار مناسب تری کشف نشده است باید به این روش تن بدهیم.

در حال حاضر رویکرد نظام سنجش کشور به سمت تقویت تاثیر سوابق تحصیلی در گزینش های علمی است چنانچه در آزمون کارشناسی ارشد امسال هم معدل تراز شده ی دوره ی کارشناسی ۲۰% در گزینش نهایی داوطلبان موثر بود.

توجه داشته باشید که سر وکار ما با معدل است و نمره ی همه ی واحد های درسی به یک اندازه در معدل موثر هستند بنا بر این درس تربیت بدنی و معارف اسلامی با حقوق مدنی از این لحاظ هیچ تفاوتی ندارند و باید به یک اندازه جدی گرفته شوند.

دوم- گرایش کارشناسی ارشد:

سعی کنید با یک بررسی اجمالی و مشورت با دانشجویان سال بالاتر دست کم تا ترم چهارم دوره ی کارشناسی در مورد گرایشی که برای ادامه ی تحصیل مد نظرات است به جمع بندی برسید.

به این ترتیب شما می توانید در دوره ی کارشناسی با دقت و تکیه بیشتری واحد های مرتبط با گرایش مورد نظرتان را مطالعه کنید و همچنین واحد های اختیاری مرتبط را انتخاب کنید.

فرضا دانشجویی که تصمیم دارد گرایش حقوق خصوصی را در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب کند بیش از گذراندن واحد های درسی حقوق بین الملل کاری با آن ها نخواهد داشت و مثلا در درس حقوق بین الملل خصوصی می تواند کارهای تحقیقی و کلاسی اش را در مورد مسائل تابعیت و ازدواج و بحث های نزدیک و مرتبط با حقوق خصوصی انجام بدهد.

البته توجه داشته باشید در هر حال هر گرایشی را که برای مقطع ارشد مد نظر داشته باشید اگر قصد ورود به جرگه ی وکالت دادگستری دارید نباید از درس های پنج گانه ( حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، حقوق تجارت، حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری) غافل شوید.

سوم- آینده نگری:

از فرصت مناسبی که در طول دوره کارشناسی دارید برای مطالعه ی عمیق منابع اصلی استفاده کنید، حتما روشی برای خلاصه نویسی و نکته برداری داشته باشید.

برای نکته برداری از روشی استفاده کنید که با گذشت زمان شما را با انبوهی از یادداشت ها و نکات پراکنده مواجه نکند، می توانید نکات را در سطوح مختلفی دسته بندی کنید و یادداشت های مشروح را از نکات ریز و خلاصه تفکیک کنید.

کتاب ها و جزوات دوره ی کارشناسی تان مخصوصا آنهایی که مربوط به دروس پنج گانه هستند را با دقت بایگانی و نگهداری کنید، و مطمئن باشید در آینده به آنها احتیاج خواهید داشت و بسیار کمکتان خواهند کرد.

مطالعه ی دست نوشته های خودتان درجایگیری مطالب در ذهن شما بسیار موثر هستند، همین طور مطالعه ی کتابی که خودان در آن نکات مهم را مشخص کرده اید و در حاشیه اش مطالبی که به نظرتان رسیده است را یادداشت کرده اید.

فقط یک دانشجوی نادان ممکن است کتاب ها و جزوات درس های اصلی اش را قرض بدهد، بفروشد یا دور بیندازد!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا