انتشار دو فصلنامه حقوق مدنی به صاحب امتیازی دانشگاه پیام نور خراسان

انتشار دو فصلنامه حقوق مدنی به صاحب امتیازی دانشگاه پیام نور خراسان

دکتر ابراهیم تقی‌زاده رییس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی از افزایش رشته‌ها در مقاطع مختلف این دانشگاه خبر داد.

ایشان اعلام کردند: در حال حاضر دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد ۲۷ رشته دارد که به منظور افزایش رشته‌ها در این مقطع پروژه‌هایی را به مرکز گسترش فرستاده‌ایم تا تقاضای ۱۵ رشته جدید را داشته باشیم این درحالیست که از سال ۸۹ تاکنون تعداد رشته‌ها در این دانشگاه از ۱۸ به ۲۸ رشته رسیده است.

دکتر ابراهیم تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، گفت: دانشگاه پیام نور در مقطع دکتری تا سال ۹۰ چهار رشته در مقطع شیمی داشته و امسال رشته‌های ریاضیات فیزیک، فیزیک هسته‌ای و کتابداری نیز دراین مقطع وارد شده است.

تقی‌زاده گفت: ایجاد تحصیلات تکمیلی در دانشگاه پیام نور از دیگر برنامه‌های این دانشگاه است که برای توسعه و تقویت این رشته‌ها در بخش کارآفرینی نیازمند برقراری ارتباط با بخش صنعت، پارک علم و فناوری، مراکز رشد و بخش خصوصی هستیم؛ هم‌چنین پیش‌بینی شده است که رشته علوم مهندسی در مشهد و مراکزی که اعلام آمادگی کنند وارد شود.

وی در خصوص رشته‌های دانشگاه پیام نور افزود: در حال حاضر تعداد رشته‌های دانشگاه پیام نور در مقاطع کارشناسی ناپیوسته ۱۰ رشته، کارشناسی پیوسته ۸۰ رشته، کارشناسی ارشد ۲۳ رشته و دکتری هفت رشته است و از مجموع ۶۷۸۰۷ دانشجو تعداد هفت نفر در مقطع کاردانی، ۷۸۴ نفر در مقطع کارشناسی ناپیوسته، ۶۳۸۰۹ نفر در کارشناسی پیوسته، ۳۲۰۷ نفر در کارشناسی ارشد و شش نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.

به گفته دکتر تقی‌زاده، تعداد دانشجویان دانشگاه پیام نور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که در مجموع ۲۰۰۰ دانشجو در سال تحصیلی جدید در مقاطع و رشته‌های مختلف وارد این دانشگاه شده‌اند به طوری که در سال ۸۴ تعداد کل پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ۲۵۸۴ نفر و کارشناسی ارشد ۵۵ نفر بوده که این رقم در سال ۹۱ در این مقاطع به ترتیب به ۱۸۱۲۰ و ۲۶۸۳ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی گفت: در سال گذشته دستاوردهای خوبی در تولید مقالات علمی، طرحهای پژوهشی و ارائه مقاله داشته‌ایم و در این راستا موفق به کسب رتبه اول در سطح کشور شده‌ایم به طوری که تعداد کل طرحهای پژوهشی دانشگاه از سال ۸۷ تاکنون طی چهار سال از ۲۱ طرح به ۹۶ طرح رسیده است.

دکتر تقی‌زاده ادامه داد: همچنین تعداد مقالات چاپ شده در نشریات مختلف علمی از جمله ISI و ISC در سال ۹۰ در مجموع ۶۹ مقاله بوده است.

وی افزود: در بخش هیات علمی دانشگاه ۶۰۰ نفر به صورت تمام وقت و ۱۰۰۰ نفر استاد حق التدریس در مشهد مشغول فعالیت هستند.

دکتر تقی‌زاده در خصوص وضعیت آموزشی این دانشگاه گفت: سیستم دانشگاه پیام نور سیستمی خاص است و ظرفیت پتانسیل بالایی دارد، این سیستم دانشجو محور است به طوری که منابع جهت مطالعه به دانشجویان معرفی و سوالات احتمالی از تهران ارسال می‌شود همچنین اساتید بیشتر جهت رفع اشکال در کلاس‌ها حضور می‌یابند.

دکتر تقی‌زاده با اشاره به وضعیت دانشگاه پیام نور گفت: استاندارد نسبت هیات علمی به دانشجو، یک به ۲۵۰ نفر است که این نسبت در دانشگاه پیام نور یک به ۳۱۳ نفر است، استاندارد فضاهای آموزشی، آزمایشگاهی و کارگاهی به نسبت هر دانشجو پنج متر مربع است که این نسبت در دانشگاه پیام نور با محاسبه فضاهای در حال ساخت برای هر دانشجو به دو متر مربع خواهد رسید که فاصله زیادی با استانداردهای اصلی دارد.

وی افزود: طی هماهنگی‌های انجام گرفته، ‌آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه به ساختمانی که در منطقه گلبهار در حال ساخت است و تا سال آینده به اتمام می‌رسد، انتقال خواهد یافت.

رییس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی اظهار داشت: در تلاش برای ایجاد مجموعه پردیس دانشگاه پیام نور جهت تامین فضاهای آموزشی هستیم که انجام این امر حمایت‌های زیادی را می‌طلبد.

دکتر تقی‌زاده با تاکید بر اینکه مشارکت دانشگاه‌ها در برنامه‌ریزی‌های آموزشی گامی موثر در جهت رشد دانشگاه‌هاست افزود: ما باید توانمندی‌های خود را با نیازمندی‌های آموزشی و وضع موجود هماهنگ کنیم، وارد کردن رشته‌های جدید در دانشگاه‌ها که رشد نداشته باشد پیامدی جز ضرر و زیان برای دانشگاه‌ها نخواهد داشت.

وی گفت: باید برای رشته‌های موجود در دانشگاه برنامه‌ریزی مناسب، مدون و همه جانبه داشته باشیم و در این زمینه بازنگری لازم انجام گیرد.

وی گفت: انتشار مجلات مختلف از جمله "دو فصلنامه حقوق مدنی" به صاحب امتیازی دانشگاه پیام نور و مدیریت این جانب و راه‌اندازی مجله علمی – پژوهشی و مجله ادبیات فارسی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این دانشگاه‌ است.

رییس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید قطب‌بندی شوند به طوری که هر دانشگاه بسته به پتانسیلی که دارد رشته ایجاد کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا