کمیسیون قضایی مجلس اصلاح قوانین نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بدهکاران مهریه را در دستور کار دارد

سخنگوی کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس، با یادآوری پیامدهای منفی ناشی از مهریه‌های سنگین، از اصلاح برخی قوانین در زمینه مجازات بدهکاران مهریه نظیر بازداشت افراد خبر داد وگفت: کمیسیون قضایی موضوع اصلاح قوانین نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بدهکاران مهریه را در دستور کار دارد.

محمد‌علی اسفنانی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، درباره تصویب قوانین بازدارنده برای رفع برخی پیامدهای منفی مهریه‌های سنگین نظیر بازداشت افراد، گفت: در این راستا کمیسیون قضایی و حقوقی تصمیمی برای کاهش سقف سکه برای ماده ۲  نحوه اجرای محکومیت های مالی ندارد، اما این کمیسیون در تلاش است با اصلاح برخی قوانین این مشکل را در جامعه کاهش دهد.

 نماینده مردم فریدن،‌ فریدون‌شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در اصلاح قوانین به منظور کاهش برخی پیامد‌های منفی مهریه‌های سنگین، یکی از موارد تغییر اساسی در ماده ۲ درباره نحوه اجرای محکومیت‌های مالی است که مسائلی نظیر مبنای بازداشت کردن بدهکاران مهریه را تغییر می‌دهد.

وی افزود: تغییر دیگر در مورد اصلاح قانون اعسار است که در این اصلاحیه، بحث نحوه در اثبات اعسار و اینکه مدعی اعسار کیست و مسائلی از این دست تغییرات اساسی ایجاد می‌شود.

سخنگوی کمیسیون قضایی وحقوقی در مجلس نهم، همچنین در مورد قانون تعیین سقف ۱۱۰ سکه برای اجرایی شدن ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی، گفت: اگر به این قانون عمیق نگاه کنیم، شاهد خواهیم بود که ۱۱۰ سکه نیز رقم پایینی نیست و بعید می‌دانیم که در اکثریت جامعه جوانی باشد که توان پرداخت این میزان سکه را داشته باشد.

وی ادامه داد: تعیین سقف ۱۱۰سکه برای وجه کیفری مهریه امری است که ابتدا در مجلس هشتم به تصویب رسید با این هدف که اگر بین زوجین اختلافی به وجود آمد و نهایتا منجر به طلب مهریه شد و زوج از مهریه امتناع کرد، تنها تا سقف ۱۱۰ سکه می‌توان برای بازداشت فرد اقدام کرد.

اسفنانی یادآور شد: در گذشته روال بر این بود تا هر میزان که مهریه قید شده بود، فرد موردنظر را می‌توانستند بازداشت کنند مگر اینکه حکم اعسارش صادر شود، اما با اصلاحیه که در این مورد انجام شد سقف ۱۱۰ سکه برای اجرای محکومیت‌های مالی در نظر گرفته شد.

وی در مورد دلایل عنوان شدن قید ۱۱۰ سکه، گفت: برای این مسئله باید سقفی تعیین می شد و عدد ۱۱۰ به‌دلیل اینکه به حروف ابجد همتراز نام حضرت علی(ع) است، تبرکاً در نظر گرفته شده است.

اسفنانی ادامه داد: البته من به شخصه معتقد هستم تعیین سقف برای اجرای محکومیت‌های مالی در مورد مهریه، چندان نمی‌تواند کارموثری باشد چراکه برای فردی که توانایی پرداخت مهریه را ندارد و مجبور است به زندان برود مهریه ۱۱۰ سکه‌ای نیز رقم قابل توجهی خواهد بود و بسیاری از جوانان از عهده پرداخت کمتر از آن نیز برنمی‌آیند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقق مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر  به این قانون عمیق نگاه کنیم، شاهد خواهیم بود که ۱۱۰ سکه نیز رقم پایینی نیست و بعید می‌دانیم که در اکثریت جامعه، جوانی باشد که توان پرداخت ۱۱۰ سکه را نیز داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا