نکاتی درباره مصاحبه علمی آزمون قضاوت

نکاتی درباره مصاحبه علمی آزمون قضاوت

منبع: وبلاگ پاسخ نامه مصاحبه علمی قضاوت
mosahebeghezavat.blogfa.com

♦ اصول و متون از ۱۰۰ نمره تنها ۲۰ نمره را به خود اختصاص میدهد لذا خیلی بر روی این دو درس نه حساس شوید و نه خیلی وقت بگذارید.مصاحبه کننده در درس متون از کتاب لمعه یا تحریر الوسیله از شما میخواهد چند خط از بخش حقوقی یا کیفی ( که عمدتا بخش کیفری) را بخوانید و ترجمه کنید.نیازی نیست ترجمه تحت اللفظی ترجمه کنید و تنها منظور ان چند خط را برسانید کافی است. برای درس اصول نیز مباحث اصلی این درس کفایت می کند.تعاریف را فقط بخوانید و مصاحبه کننده وارد جزئیات نخواهد شد.تعاریفی مانند اقسام وضع، حقیقت ومجاز، حکم واقعی و ثانوی وظاهری، تعاریف انواع وجوب و … همان طور که میبیند صرفا تعاریف مباحث کلی و مهم اصول مد نظر مصاحبه گر است.

♦ مصاحبه کنندگان وارد جزئیات قانون نخواهند شد و شما باید مفاهیم قانونی را مسلط باشید.صرفا اکتفا به آموخته های فعلی خود نکنید و وقت برای مطالعه بگذارید.مواد قانونی که موردی هستند مانند جهات تجدید نظر،جهات اعاده دادرسی،انواع ورشکستگی،انواع طلاق بائن،انواع مال و … را خوب مطالعه کنید.

♦ غیر از این مجموعه جزوات دیگر نیز بخوانید،قانون را مرور نمایید،مواد موردی را چند بار مرور کنید،امید وار به خداوند باشید و تلاش کنید و تسلیم حکمت باری تعالی شوید.

♦ سوالات در ۳ بخش حقوقی( مدنی، آ.د.م و تجارت ) -کیفری( قانون مجازات و آ.د. ک) و فقه ( ترجمه متن لمعه و اصول فقه) خواهد بود. که توسط سه استاد در اتاق های جداگانه پرسیده شده و و سوالات از متن قوانین و تحلیلی است و استاتید بیشتر به دنیال آن هسند که استعداد و فن پاسخ گویی و استفاده داوطلب از واژگان حقوقی را بسنجد و معمولا هر درس ۳تا ۵ سوال را مطرح میکند لذا تسلط به سوالاتی که خود معاونت اموزش طرح کرده است بسیار در این خصوص کمک می کند.

♦ همچنین اگر عربیتان خوب نیست اصلا وقت برای لمعه نگذارید چون نمره اش آن قدر پایین است( ۱۰ نمره) که می ارزد و بهتر است وقت روی دروس دیگر ( خصوصاً حقوقی) گذاشته شود که نمره بالاتری دارد( هر کدام ۴۰ نمره)

♦ در این مرحله به بعد محدودیت پذیرش وجود ندارد یعنی کسی که نمره بیش از ۶۰ دریافت کند( از ۱۰۰ نمره) وارد مرحله گزینش میشود و فرقی نمیکند چه تعداد باشند پساز این مرحله به بعد رقابت با دیگران وجود ندارد بلکه شایستگی علمی خود فرد ملاک است.همچنین کسی که بین ۵۰-۶۰ نمره داشته باشد تجدید مصاحبه می شود.

♦ از یک برادر کوچک تر که این راه را طی کرده این سه نکته را داشته باشید: ۱- قدر وقت باقی مانده را بدانید و هدر ندهید ۲- از اهمیت فراوان این سوالات غلفل نشوید. ۳- سوالات و مواد قانونی که پاسخ انها موردی است را فراموش نکنید.

♦ در این مرحله تنها سوالات حقوقی توسط ۳ استاد به صورت مجزا و در اتاقهای جداگانه پرسیده میشود.استاد اول سوالات بخش حقوقی-استاد دوم سوالات بخش کیفری و استاد سوم اصول و متون فقه را مورد پرسش قرار میدهند و تنها سوال غیر مرتبط آن است که آیا کار مرتبط با علم حقوق انجام میدهید که پاسخ به این سوال نمره ندارد ولی در نگاه اساتید به شما موثر است.

♦ برای منون فقه سوالی قوه قضایه ارائه نکرده اما خیلی نگران این بخش نباشید.چون هم سوالات ساده است و هم نمره کمی دارد( ۲۰ از ۱۰۰) لذا در بخش اصول خواندن تعاریف کلی مثل عام وخاص کافی است و نیاز به ورود جزئیات نیست.لذا اگر جزوه دانشگاهی دارید کفایت میکند.برای متون نیز یک متن ۲-۳ خطی به شما داده میشود که میگویند بخوانید و ترجمه کنید و نیاز به ترجمه دقیق نیست و کافی است منظور نویسنده را بیان نمایید. معمولا استاد مصاحبه کننده متون بخش سرقت شرح لمعه را مورد پرسش قرار میدهد.اگر وقت کافی ندارید تنها همین بخش رابخوانید تا با متن آشنا باشید. دوباره تاکید دارم خیلی نگران این بخش نباشید و تمرکز خود را روی بخش حقوقی و کیفری بگذارید.

♦ برای هر درس معمولا ۵-۶ سوال مورد پرسش قرار میگیرد.ببینید دوست عزیز برای مصاحبه کننده پاسخ شما به سوال مهم است اما از همه مهمتر برای آنها تسلط شما به اصطلاحات حقوقی و آرامش و اعتماد به نفس شماست.ممکن است سوالی را ندانید اما مصاحبه کننده تشخص دهد که شما از نظر علمی قوی هستید اما این را نمیدایند لذا سوال دیگری را جایگزین سوال کند. پس با آرامش وحقوقی صحبت کنید تا ایشان متقاعد شود نمره خوب به شما بدهد.

 برای کسانی که کمتر قانون را مطالعه کرده اند بهتر است با خواندن چند دور این پاسخ ها و مطاله قانون مجازات جدید با متن قانون آشنا باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام
    آیا امکان تجدید مصاحبه علمی از طریق مکاتبه با ریاست محترم قوه قضاییه هست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا