گفت‌وگو با نایب‌رییس کانون وکلای بوشهر درباره جلسه روز پنجشنبه رؤسای کانون‌های وکلا

گفت‌وگوی اختبار با نایب‌رییس کانون وکلای بوشهر درباره جلسه روز پنجشنبه رؤسای کانون‌های وکلا

پایگاه خبری اختبار- نشست مشترک معاون حقوقی رئیس قوه قضائیه، عضو حقوقدان شورای نگهبان و هیات رئیسه اسکودا، رؤسا و نواب رئیس کانون‌های وکلا و نمایندگان شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران پنجشنبه ٢٨ دی ماه ١٣٩۶ برگزار شد.

دو موضوع مهم مطرح‌شده در این جلسه، نحوه اعمال سهمیه ایثارگران و افزایش ظرفیت پذیرش داوطلبان در آزمون وکالت سال جاری بود.

پس از این جلسه، دکتر سیروس شهریاری، نایب‌رئیس کانون وکلای دادگستری بوشهر، مطالبی را به‌عنوان تصمیمات اخذ شده در این جلسه مطرح کردند. برای مثال در یکی از بندهای اظهارات ایشان چنین آمده است:

«مصادیق فرزندان رزمندگان که قانون برنامه ششم توسعه برای آنها ۳۰ درصد سهمیه لحاظ نموده، تنها شامل فرزندان ایثارگر بسیجی و جهادگر که سابقه حضور داوطلبانه داشته‌اند، شود.»

این موارد موجب ایجاد پرسش‌هایی برای شرکت‌کنندگان در آزمون وکالت ۹۶ شد؛ به همین دلیل طی تماسی از ایشان درباره چندوچون این مطلب جویا شدیم.

دکتر سیروس شهریاری در تشریح مطلب فوق اظهار داشت:

ظاهراً طرحی وجود دارد به‌نام طرح امام حسن (ع) که مطابق آن، قسمتی از خدمت سربازان و نیروهای ارتشی در جبهه‌ها نیز داوطلبانه محسوب می‌شود. اعطای این امتیاز به موجب قانون نیست و به‌عنوان یک بخشنامه داخلی برای کانون‌ها الزام‌آور نیست.

 علاوه بر این تفسیری که سابقاً از سوی کانون‌های وکلا مطرح بود و در جلسه روز پنجشنبه نیز مجدداً به آن تصریح شد، این است که فرزندان کسانی که خدمت آن‌ها «داوطلبانه» بوده‌ و مزدبگیر نبوده‌اند مشمول این سهمیه می‌شوندٰ یعنی کسانی که به خاطر اشتیاق خود در جبهه‌ها حاضر شدند و نه سربازان و ارتشی‌ها.

وی در ادامه درباره محتوای جلسه روز پنجشنبه گفت:

قسمتی از مباحث این جلسه که قابل طرح و مرتبط با شرکت‌کنندگان در آزمون وکالت است، تکمیل ظرفیت یا افزایش ظرفیت کانون‌های وکلا بود.

در این رابطه، ۹۹% کانون‌ها صراحتاً اعلام کردند که تکمیل ظرفیت خلاف قانون است و مجوز این کار وجود ندارد و عمده کانون‌ها با قاطعیت اعلام کردند که تکمیل ظرفیت نخواهند کرد.

تنها کانونی که دیدگاهش به‌طور دقیق مشخص نبود و شاید مورد ایراد سایرین نیز قرار گرفت، کانون وکلای مرکز بود که باید منتظر ماند تا در روزهای آینده تصمیم هیئت مدیره این کانون اعلام شود.

نایب‌رئیس کانون وکلای دادگستری بوشهر در مورد تأثیر تصمیم احتمالی کانون  وکلای مرکز بر سایر کانون‌ها افزود:

هرچند که اکثر کانون‌ها در این جلسه با قاطعیت اعلام کردند که تکمیل ظرفیت نخواهند داشت، اما احساس می‌کنم تصمیم کانون مرکز تأثیرگذار است. در این جلسه همه خواهان رعایت قانون بودند و طبق قانون، جذب کارآموز وکالت در هر سال یک بار با شرایطی که مشخص شده  باید صورت گیرد؛ درحالی که گرفتن تکمیل ظرفیت مبدأ و منشا قانونی ندارد.

البته برخی کانون‌ها پیش از این مبادرت به انجام تکمیل ظرفیت کرده‌اند؛ از جمله کانون بوشهر که تجربه‌ی مطلوبی نیز نبود.

به‌هرحال چنانچه در سال جاری نیز کانون مرکز ظرفیت اعلامی را افزایش دهد یا مبادرت به تکمیل ظرفیت نماید، احتمالاً کانون‌هایی مثل کانون وکلای اصفهان یا خراسان و فارس را، چندان متأثر نخواهد کرد، اما ممکن است کانون‌های کوچک‌تر، علیرغم مخالفتی که در این جلسه ابراز داشتند، برای تکمیل ظرفیت اقدام کنند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۶۷ دیدگاه ها

  1. سلام بچه های که با سهمیه ثبت نام کردن و زمان ثبت نام کد ١٢ رقمی وارد کردن نگران نباشین چون اگر قرار بود شامل هرکس نباشد ارگان مربوطه کد و نمیداد خودشون ١٢ ماه و احراز کردن بعد کد دادن دوباره سنجش استعلام کرده و تایید کرده،پس جای نگرانی نیست ارگان ها هم بر اساس نامه یا بخشنامه ای که از طرف کانون وکلا گرفتن کد دادن

  2. جناب هوشیار عزیز تمام این مباحث به کنار ما انتظار داریم شما جهت روشنگری این قضیه از مراجع مربوطه جویا شوید و همه چی رو مشخصا در سایت قرار دهید ما شما رو معتمد و نماینده خود میدانیم ….
    منتظریم و ممنون

  3. توضیحات آقاى شهریاری دقیقه و اصولا باید کانون ها مطابق قوانین پیش برن
    بخشنامه اى که اکثرا به اون استناد میکنید صرفا در مورد “فوق العاده ایثارگرى” ست و به مسئله ى استخدام بسط پیدا نمیکنه !
    این مورد رو نادیده نگیرید لطفا

    1. شما قسمت قبل این متن رو بخون در ابتدا گفته خدمت داوطلبانه تلقی میشود و به عنوان نتیجه گیری گفته از مزایای ایثارگری برخوردار میشن

    2. درود به همه
      مستندات مربوط به سهمیه ایثارگران رو خدمتتون عرض میکنم تا غبار شبهه و استرس رو از دوستان بروبیم
      اولا: ماده ١ ق جامع خدمات رسانی به ایثارگران در تعریف ایثارگر : ایثارگر در این قانون به کسی اطلاق میگردد که برای استقرار و حفظ دستاوردهای انقلا ب اسلا می و دفاع از کیان نظام جمهوری اسلا می ایران و استقلا ل و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی انجام وظیفه نموده و شهید، مفقودا ثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده شناخته شود..
      ثانیا : نظر به بند چ م ٨٨ ق برنامه ششم توسعه که مقرر میدارد : متن زیر به عنوان ماده )۵٩( مکرر به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران الحاق میشود.
      »قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سیدرصد)٣٠%( از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد )١٠%(، آزادگان با داشتن حداقل سهماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد)٢۵%( و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه درجبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.« حکم بند )چ( ماده )٨٨( بر مواد )١٣(، )۵٢( و )۵٩( قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در طول اجرای قانون برنامه، حاکم است.
      ثالثا: با توجه به تبصره ۴ آگهی آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری ایران سال ۱۳۹۶ و ایکون انتخاب مصداق ایثارگران در سایت سنجش که بدین شرح است : آن دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی، و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که از تاریخ ۱۳۹۶/۶/۳۱ تا ۱۳۶۷/۶/۳۱ حداقل ۶ ماه پیوسته یا متناوب در خطوط مقدم حضور داشته‌اند و فرزندان این رزمندگان که پدر یا مادرشان حداقل ۱۲ ماه سابقه حضور در جبهه را به صورت داوطلبانه دارد می‌توانند با تایید بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح (ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح) از مزایای این قانون استفاده نمایند. این قبیل افراد می‌توانند ابتدا به واحدهای متبوع مراجعه و فرم مخصوص استفاده از سهمیه ایثارگران در آزمون مربوط را تکمیل نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط صالح مربوطه مورد تایید نهایی قرار گیرد. این قبیل داوطلبان لازم است ضمن علامتگذاری در بند مربوطه در تقاضانامه ثبت نامی نسبت به درج کد پیگیری ۱۲ رقمی در محل مربوط اقدام نمایند.
      رابعا: بخشنامه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (حکم حکومتی) و ستاد کل نیروهای مسلح مبتنی بر احتساب ٣/۴ از مدت خدمت سربازی کارکنان وظیفه بعنوان دارطلبانه ،
      و خامسا : در پاسخ به اقای شهریاری که فرموده بودن بخشنامه داخلی است و برای کانون ایجاد تکلیف نمیکند اینکه اولا این یک حکم حکومتی است و همه وزارتخانه ها و ارگانها و نهادها مکلف به رعایت ان هستن کما اینکه اینچنین است
      سادسا : با امعان نظر به تبصره م ١ ق جامع خدمات رسانی ایثارگران که تصریح دارد بر اینکه : احراز مصادیق ایثارگری و تشخیص ازکارافتادگی مشمولا ن این قانون در چهارچوب قوانین نیروهای مسلح جمهوری اسلا می ایران براساس آیین نامهای خواهد بود که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد نه در صلاحیت اسکودا یا هر کانون دیگری که بخواهند مصداق ایثارگران را مشخص کنند.
      مستندات دیگر هم وجود دارد که به همین چند مورد بسنده میکنیم
      و دراخر به دوستان ایثارگر میگم که کانون خلاف قانون عمل نخواهد کرد و مجری قانون است .

  4. باسلام

    نکاتی در خصوص نحوه اعمال سهمیه به اطلاع میرساند

    با توجه به اینکه سهمیه فرزندان رزمنده توسط سازمان سنجش قبول شده است لذا اسامی پذیرفته شده ها مطابق با همان رتبه اعلامی سنجش اعلام می شود
    نکته حائز اهمیت این است که هنگام تشکیل پرونده در هر کانون سهمیه استفاده شده برای هر داوطلب باید برای کانون احراز گردد کلیه ایثارگران ،تفاوتی هم نمیکند
    بنابراین فرزندان رزمنده ای که مشمول بند ۳ هستند و داوطلبانه بودن جبهه برای سهمیه آنها احراز نشود در آن زمان نسبت به عدم پذیرش اقدام میکنند گ این تا حدودی به ضرر این داوطلبین است زیرا در این صورت در سهمیه آزاد هم محاسبه نمیشوند
    مصوبه اسکودا اثارش در آینده معلوم و مشخص می گردد

    بنابراین کانون ها تا زمان احراز نمیتوانند دواطلبی را از پذیرش محروم کنند
    موفق و پایدار باشید

  5. چگونگی احتساب سابقه خدمت داوطلبانه کارکنان وظیفه در جبهه به شرح زیر می باشد:

    در اجرای تدبیر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مد ظله العالی) و ابلاغیه شماره ۱۱/۴۰/۲۰۶/ط مورخ ۲۱/۱۰/۱۳۸۸ ستاد کل نیروهای مسلح و ماده ۳ آئین نامه اجرایی “نحوه تعیین فوق العاده ایثارگری، نشان ها و خدمات اداری” ابلاغیه مذکور:

    ۱- ” سه چهارم مدت خدمت کارکنان پایور و وظیفه که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته، شهربانی و ژاندارمری (نیروی انتظامی)، وزارت سپاه و وزارت دفاع و جهاد سازندگی سابق، به جبهه و مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اعزام شده اند، خدمت داوطلبانه تلقی می گردد. ” و برابر جدول شماره ۴ بند ۴ فصل یکم دستور العمل شماره ۱۴۵۹۳/۲۰۰ مورخ ۲۱/۲/۱۳۸۸ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، از فوق العاده ایثارگری برخوردار می گردند.

    1. سلام وقت بخیر
      جناب آقای سید امیر
      در ابلاغیه مذکور که اشاره فرمودید به صراحت بیان شده که در مورد ” فوق العاده ایثارگری” می باشد و البته که نمی توان بطور موسع تفسیر نمود و کانون ها را ملزم به اجرای بخشنامه ای کرد که صرفا راجع به ” فوق العاده ایثارگری” بیان داشته است!!
      حتما و قطعا کانون های وکلا تابع قوانین عمل خواهند کرد ولاغیر.

  6. با سلام
    دوستان سهمیه بخصوص کسانیکه پدرشون سرباز بوده درصورتی که مدت خدمت پدرتون که در مناطق عملیاتی و جنگی بودن از ١۶ ماه کمتر نیست اصلا نگران نباشن
    من امروز رفتم ستادکل و ابلاغیه رو دراوردم سه چهارم رو داوطلبانه حساب میکنند. با کانون مرکزم صحبت کردم گفتن هیچوقت کانون تصمیم خلاف قانون نمیگیره ،پس نگران نباشید و استرس هم نداشته باشید.

    1. سلام
      جناب آقای محمد. ر، منظور شما اینه که کانون مرکز به ابلاغیه ایثارگران عمل میکنه؟

    2. نمیدونم اگه قراره سربازا رو هم شامل کنن یعنی فقط ارتش اصافه بود؟پدر من ۷ سال منطقه داره ولی چون ارتشه نباید محسوب بشه؟

  7. امسال ینی سهمیه شامل تمام ایثارگران شده؟یا فقط همون بسیجی ؟ اگر امثال اعمال شده باشه امکان داره سال بعد هم ب همین منوال باشه؟ممنونم اگه جواب بدید

  8. با سلام خدمت دوستان عزیز و گرامی بنده دانشجو یکی از أعضائها هیت رئیسه کانون اسکودا هستم با تماسی که با این استادبزرگوار داشتم ایشون فرمودند که سهمیه تا٣٣٠اعمال میشه و٧٧٠نفرهم از ازاد و کانون در تلاش برای افزایش سهمیه است و بچه های سهمیه جای هیچ نگرانی نداشته باشند ولی به احتمال قوی افزایش سهمیه اعمال نمیشود و من الله توفیق

  9. پس دوستان این وسط سربازان ژاندارمری که تو منطقه بودن چی میشه چرا کسی از ژاندامری و نیروی انتظامی صحبت نمیکنه
    اونا هم مشمول این ۳ چهارم میشن؟؟؟؟؟؟
    هر کی اطلاعی داره لطفا راهنمایی کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  10. سلام و درود … بزرگوار در آگهی ثبت نام به صراحت اینها اومده چرا میایین جوسازی میکنین یعنی میخوایین بگین که آگهی ثبت نام یه چیزه اعلام نتیجه یه جیزه دگ… بس کنین تورو خدا

  11. کانون ها طبق اعلام نتایج سازمان سنجش اسامی رو دارن میدن،کانون مرکز هم خواهشا طبق همین کارنامه و مطابق قانون اعلام کن

  12. جناب هوشیار لطف کنید شما ک اینقد تفاسیر آقای شهریاری رو بیان میکنید ک ما رو عصبی کرده ۲روزه
    این ابهام رو مثل همیشه ک رفع ابهام مینمودید و اعضا رو از تشویش و استرس خارج میکردین از طریق مرجع ذیصلاح برطرف کنید .ممنونم‌

    1. سلام

      ما فقط برای پاسخ به فشار دوستان برای اطلاع از محتوای جلسه از آقای دکتر شهریاری که آمادگی داشتند کسب خبر و عینا اطلاع رسانی کردیم

      هیچ تفسیر و تحلیلی هم در این مورد نداریم و معتقد هستیم قانون باید عینا اجرا شود

  13. مدیر محترم اختبار جناب دکتر هوشیار لطفا این خبر بردارید رتبه ها اعلام شده وکانون لرستان وکرج هم همان سی درصد پذیرش کرده اند ابن خبر فقط باعث تشویش است هیچ تفکیکی وجود ندارد ایشالا مرکز تا ۱۰۰۰ پذیرش میشوند و۳۳۰ ایثارگران پنج شنبه اعلام می شود

    1. دوست عزیز الزاما اون ۳۰ درصد فقط فرزند رزمنده نیست که،. ممکنه از سایر ایثارگران ظرفیت تکمیل شده باشد

    1. تفاوتی ندارد اگر در استخدام سپاه بوده شامل داوطلبانه نیست مگر در صورتی که قبل از استخدام در جبهه حضور داشته باشد ،شامل میشود

  14. سلام،اقای امید میشه توضیح بدین؟؟؟؟پدر من ١۵ ما جبهه داره که در اون زمان سپاهی بوده و داوطلبانه رفته و سرباز نبوده،ایا این طرح شامل من نمیشه؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا