گزارش مشروح سی و چهارمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

گزارش مشروح سی و چهارمین جلسه هیات مدیره کانون وکلای مرکز

یک شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳

منبع: صفحه دکتر محمد رضا کامیار

نویسنده گزارش: مریم قزوینی

جلسه با حضور آقایان نجفی توانا، مصباح اسکوئی، محمدنبی، دیوسالار، کاکای افشار، فرض پورماچیانی، سمامی، حامدتوسلی، احمدی لاکلایه، سردارزاده و کامیار تشکیل شد و با تأخیر آقایان شهبازی نیا و امینی به جلسه ملحق شدند.

جلسه به صورت غیرعلنی تشکیل و در ساعت ۹:۳۰ دقیقه علنی اعلام شد.

دستور جلسه اول : تعطیلی کانون روز چهارشنبه مورخ ۰۲/۰۷/۹۳ به دلیل برگزاری اختبار کتبی

محمدنبی :باید بتوانیم از مرکز علمی کاربردی جهت بعضی امور از جمله امتحان گرفتن استفاده کنیم .

نجفی توانا : یک امکان سنجی باید انجام بدهیم، از نحوه انجام کارها راضی نیستم، آمارگرفته ام از هر ۶۰ نفر ۴۰ نفر از کارمندان مشغول صحبت با موبایل اند. اعضاء هیأت مدیره محترم به جهت اجبار برای برگزاری امتحان اختبار با تعطیلی چهارشنبه کانون وکلای مرکز موافقت نمودند.

سپس جناب کامیار صورتجلسه قبل قرائت نمودند، آنگاه دستورات جلسه طرح شد.

دستور جلسه : اعلام نظر درخصوص تعیین محل خدمت برای قضات بازنشسته دیوان عدالت اداری و دادسرای انتظامی قضات همانند قضات دیوانعالی کشور

محمدنبی : طبق مصوبه دوره های قبل قراربود به قضات دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری، دادسرای انتظامی قضات در تهران پروانه بدهیم ولی قضات تجدیدنظر مورد توافق قرار نگرفت.

فرض پور: با توجه به تعداد شرکت کنندگان به نظر می رسد اصلاً بازنشستگان نباید سراغ گرفتن پروانه بیایند، همچنین در ارائه پروانه تهران الزام نداریم، می توانیم . ما حسب مورد تصمیم می گیریم براساس سابقه و پرونده کاری خوب یا بد قضات.

نجفی توانا : باید حتماً ظرفیتی برای قضات در نظر بگیریم و تعدادی باید در تهران باشند.

فرض پور : مواردی داشتیم که قاضی دادگاه عمومی بوده و بعد به مدت شش ماه دیوان رفته و بعد به کانون آمده و درخواست پروانه تهران کرده است. موارد باید بررسی شود.

مصباح : طبق نظر جناب فرض پور بایدی در کار نیست. طبق آیین نامه متقاضی برای هرجایی که پروانه می خواهد درخواست می دهد و اگر ظرفیت پر باشد، کانون به متقاضی اعلام می کند. بهتر است جاهایی که از نظر هیأت مدیره استثنا هست اعلام و در بقیه موارد دستشان را باز بگذاریم. وقتی وکیلی را جای دور می فرستیم و امکانات نیست، عملاً گفتیم اینجا چون امکانات زندگی فراهم نیست هرجا خواستی برو. ما به خاطر فشار قوه قضاییه که گفته در فلان جا ما دادگاه داریم و وکیل بفرستید، فرستادیم درحالی که قاضی آنجا حقوق و خانه سازمانی دارد، تأمین می شود ولی برای وکیل این امکانات فراهم نیست.

سمامی : بهتر است در هنگام مراجعه قضات به جهت گرفتن پروانه، یک فرم به آنها بدهیم تا ۵ شهر را به انتخاب خود مشخص کنند، سپس از بین اولویت های خودشان انتخاب کنیم. تبصره ۴ ماده ۶ از قانون اخذ پروانه صراحت دارد که در محل خدمت، حق وکالت ندارند. محل خدمت با حوزه قضایی متفاوت است. آن که محل خدمتش دیوان است تهران حساب می کنیم و برای اطراف تهران پروانه می دهیم.

سردارزاده : تبصره ماده ۳۰ بیان کرده که صورت نقاطی که محتاج وکیل است در دفتر کانون نصب می شود. طبق این مورد جاهایی که ما نیاز داریم اعلام می کنیم. درمورد متقاضیان بر اساس معدل مکان را انتخاب می کنیم ولی در مورد قضات باید صلاحیت را تأیید کنیم، کمیسیون صدور در این خصوص بررسی کند.

نجفی توانا : ابتدای هر سال ضمن ظرفیت سنجی، توزیع جغرافیایی را مشخص کنیم سپس اولویت های توزیع جغرافیایی و بعد از آن تقسیم و اجرای جغرافیایی را انجام دهیم.

حامدتوسلی : طبق اسامی که بررسی می کنم بعضی افراد زیاده خواه هستند، به طور مثال به فردی با ارفاق پروانه شهریار داده ایم و با درخواست جدید به لواسان منتقل شده و الان برای بار سوم جای دیگری را خواسته است، نباید وقت هیأت مدیره گرفته شود.

دیوسالار : بایداولویت سنجی شود. مثلاً اگر ۱۰۰ نفر ظرفیت داریم، ۵۰ نفر را به قضات با سابقه، خوش نام و قدیمی و مسن تر تخصیص دهیم که خیلی از این افراد حتی پروانه می گیرند ولی کار نمی کنند و به دادگستری نمی آیند.

کامیار : من با دادن پروانه تهران به قضات دیوان عالی کشور هم مخالفم. فلسفه ممنوعیت محل خدمت جلوگیری از فساد بوده و باید به روح این فلسفه توجه شود.

شهبازی نیا : خیلی افراد مثل جناب ابوترابی معتقدند که افراد از اول باید وارد وکالت شوند نه اینکه قاضی شوند بعد وکیل. الان در لایحه وکالت لحاظ شده که قضات بازنشسته نمی توانند وکیل شوند. به نظر من حتی باید مراتب را سخت گیرانه تر کرد، بعد ظرفیت قراردهیم.

در آخر مقررشد ، برای توزیع جغرافیایی متقاضیان شغل وکالت، بدین ترتیب اقدام شود : ظرفیت سنجی، اولویت بندی، سپس توزیع جغرافیایی و تهیه لیست بر این اساس و اعلام به متقاضیان طبق ضوابط موجود، لذا کمیته ای تحت نظر آقای مصباح تعیین و پیشنهادات را به هیأت مدیره بدهند .

دستورجلسه : درخواست اشتغال مجدد سه نفر از همکاران

نجفی توانا : با صندوق حمایت صحبت شده که ابتدا افراد در هیأت مدیره تقاضای بازنشستگی کنند و بعد از قبولی به صندوق اعلام نمایند و صندوق حمایت حق بازنشستگی نداشته باشد، زیرا مثلاً فردی معلق است و از این حربه استفاده می کند تقاضای بازنشستگی می دهد و دیگر کانون نمی تواند کاری انجام دهد.

کامیار : قبلاً بحث مفصلی داشتیم و تصمیم گرفتیم تقاضای بازنشستگی که به صندوق داده شده بلااثر تلقی شود. از دیدگاه حقوقی کسی که بازنشسته شده آیا می تواند بازنشستگی را استردادکند؟ پروانه را باید مسترد کنیم یا پروانه جدید صادر شود؟ استعلامات قبلی لازم است؟ این ها بحث حقوقی دارد.

امینی : کسانی که قبلاً تقاضای انصراف از بازنشستگی را دادند، بهتر است به لحاظ عدم رعایت شرایط بازنشستگی، کان لم یکن اعلام شود .

کامیار: پیشنهاد دکتر امینی قبلاً با ظرف زمانی تیر ماه تصویب و اجرا شده است.

امینی : ظرف زمانی تا آخر شهریور ماه بشود.

سمامی : من مخالفم که شخص بازنشسته برگردد. کسی که بازنشسته شده با عقل و درایت و با خواسته خود اقدام نموده است.

نجفی توانا : مخالفت کنیم ولی اگر خواستند بیایند استعلام (مثل دریافت حقوق بازنشستگی، اعتیاد، تعقیب قضایی بوده یا خیر) انجام دهیم.

شهبازی نیا : الان که کارمندان دولت یا قضات بعد از بازنشستگی اعاده به کار می شوند، درست نیست در مورد وکلا که منع قانونی نداریم، سختگیری کنیم. البته باید جلوی تقلب را گرفت ولی راه کاری برای آمدن وکلای بازنشسته بگذاریم، بهتر است کمیسیونی تشکیل شود و تحقیق انجام دهد، بعد بازگشت به کار بگذاریم. سختگیری کنیم ولی منع نکنیم.

مصباح : با جناب سمامی موافقم به شرط آن که بازنشستگی از طرف کانون باشد نه صندوق حمایت. مرجع صالح کانون است بنابراین کسانی که از طرف صندوق بازنشسته شده اند، بتوانند برگردند.

نجفی توانا : تعدادی به صندوق حمایت اعلام بازنشستگی کردند و بعد فوری انصراف دادند. به صورت نامه یا فراخوان وضعیت اشتغال یا بازنشستگی را اعلام کنند تا مشکل حل شود.

حامد توسلی : دو گروه کنیم. کسانی که قبلاً بازنشسته شده اند و درخواست انصراف دادند به آنها فرصت بدهیم. کسانی که از اول مهر می خواهند بازنشسته شوند برایشان شرایط مشخص کنیم. در ضمن این نیازمند یک کمیسیون مجزا است زیرا کمیسیون وام و بازنشستگی وظایفش سنگین می شود.

امینی : امر باطل نیاز به درخواست ندارد. به صندوق اعلام کنیم کسانی که بازنشسته شده اند چون از کانون نبوده کان لم یکن شود .

سردار زاده : این یک امتیاز برای همکاران است، کسی که بازنشسته می شود و می بیند در خانه نشسته بعد از ۶ ماه می خواهد برگردد. باید اجازه بدهیم ولی با شرایط مشخصی که کسی نرود باز برگردد.

سمامی : در مورد کسانی که از صندوق درخواست داده اند نظر جنابان امینی و حامدتوسلی جاری باشد و این افراد را از این چهارچوب خارج کنیم حتی نامه نگاری هم نکنیم.

در آخر مقرر شد برای افرادی که از طریق صندوق بازنشسته شدند و سابقه ای از بازنشستگی در کانون ندارند نامه ای داده شود که همچنان می خواهند بازنشسته باشند یا خیر.

قبل از بررسی دستور جلسه بعدی ۴ وکیل از عراق همراه با مترجم برای آشنایی با اعضاء هیأت مدیره و کانون وکلا اجازه ورود به جلسه را خواستند.

جناب کیخسروی دبیر کمیسیون روابط عمومی آنها را همراهی نمود و جناب نجفی توانا نیز از روابط صنفی و انتقال تجربیات بین دو کشور استقبال نمودند. همچنین اظهارکردند برای توسعه روابط بین دو نهاد مدنی ایران و عراق، هر امکان قانونی که بتوانیم انجام می دهیم.

دستور جلسه : دریافت مجدد ۱۵۰ هزار تومان از متقاضیان انتقال محل کارآموزی که به دلیل اشتغال به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری مهمان شده و تقاضای تمدید دارند.

این دستورجلسه به رای گذاشته شد و مورد موافقت قرار نگرفت.

جناب نجفی توانا پیشنهاد کرد که برای تمدیدهای بعدی به جای ۱۵۰ هزار تومان ۵۰ هزار تومان پرداخت شود که با اکثریت آرا تصویب شد.

دستور جلسه : بررسی نحوه به رسمیت شناختن پروانه وکالت دادگستری در کشور انگلستان

همکارانی درخواست کرده اند تا با کانون وکلای انگلستان جهت به رسمیت شناختن پروانه وکلای ایران نامه نگاری شود. درخواست باید به صورت رسمی و با ترجمه به کانون انگلیس داده شود. تا کنون کانون وکلای ۱۰۰ کشور دنیا موفق به دریافت این جواز شده اند. همه اعضاء هیأت مدیره در این خصوص موافق بودند و قرار شد شرایط این رسمیت شناختن پروانه مورد بررسی قرارگیرد.

دستور جلسه : تصویب آئین نامه کمیسیون رفاه و انتخاب اعضاء کمیسیون

در خصوص این کمیسیون قرار بود جنابان شهبازی نیا و سمامی بررسی نمایند.

جناب سمامی : با تفویض اختیار از طرف دکتر شهبازی نیا، آیین نامه را تنظیم نمودم و یک کپی در اختیار اعضاء محترم قراردادم.

نجفی توانا : این آیین نامه تکثیر شده، پیشنهاد می کنم ۲ هفته فرصت باشد تا مطالعه کنید و نظرات کتبی خود را با قید ماده اعلام کنید، بعد روی آن بحث می شود .

جلسه ساعت ۱ برای نماز به مدت ۲۰ دقیقه تعطیل شد و بعد از آن به صورت غیرعلنی پرونده های صدور و انتقال بررسی شد .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا