گزارش ایرنا از حاشیه‌های آزمون سردفتری ۹۷

یک نماینده مجلس:

معترضان می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند

پایگاه خبری اختبار- اعتراضات شرکت‌کنندگان آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۱۳۹۷ در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز انعکاس یافت.

متن گزارش این خبرگزاری به شرح زیر است:

آزمون سردفتری اسناد رسمی که ۲۹ تیر پس از ۱۱ سال با حضور بیش از ۵۵ هزار داوطلب در ۳۶ حوزه انتخابی سراسر کشور برگزار شد تا از میان آنان ۹۶۲ نفر برای ۶۶۵ دفتر اسناد رسمی مشخص شوند، حاشیه ساز شده و اعتراض هایی را رقم زده است.

همان زمان اعلام شد که نتایج این آزمون تا پایان شهریور اعلام خواهد شد اما با تأخیری ۱۵ روزه نتایج آن اعلام شد. تعدادی از شرکت کنندگان این آزمون به نحوه برگزاری آزمون سردفتری و برخی مسائل حاشیه ای آن انتقاد دارند و حتی تعدادی از این شرکت کنندگان روز شنبه (۲۱ مهر) در مقابل سازمان ثبت اسناد و املاک تجمع کردند.
ارائه نشدن کارنامه و کلید سوالات‌، رعایت نشدن اصول امنیتی در برگزاری آزمون مانند، پلمب نبودن دفترچه‌های آزمون، حضور نداشتن ناظر در هنگام برگزاری آزمون، اعلام نشدن اسامی شهرهای محل آزمون تا چند روز قبل از امتحان، تغییر میزان ظرفیت قبولی برخی شهرها، منتشر نشدن پاسخنامه سوالات پس از آزمون، اعلام نکردن رتبه و نبود کارنامه آزمون شرکت کنندگان، اختلال در سامانه اعلام نتایج، اعلام نشدن اسامی دو برابر ظرفیت برخلاف اعلام قبلی و شائبه در قبولی برخی افراد را می توان از مهمترین موارد اعتراض تجمع کنندگان در مقابل سازمان ثبت اسناد و املاک دانست.

سیدمحمد هاشمی مقدم، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هنگام اعتراض معترضان، به میان آنان رفت و با شنیدن سخنان آنان اعلام کرد: در این زمینه اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

شنبه گذشته سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که فرایند آزمون سردفتری بر اساس ضوابط قانونی صورت گرفته و حتی طرح سوالات به صورت قرنطینه و با نظارت مستمر و با حضور نمایندگان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه بوده است.

در این اطلاعیه سازمان ثبت اسناد برای اشکالاتی که در روز اول اعلام نتایج در نرم افزار مربوطه به وجود آمده بود عذرخواهی و اعلام کرد که از افراد واجد شرایط به منظور مصاحبه و آزمون شفاهی دعوت می شود و اگر این افراد شرایط لازم علمی و عملی را نداشته باشند یا موفق به کسب حداقل امتیازات لازم نشوند از افراد ذخیره دعوت خواهند کرد، در حالی که قبلا اعلام شده بود پذیرش داوطلبان در این مرحله به صورت دو برابر ظرفیت خواهد بود.

برخی از شرکت کنندگان در این آزمون طی تماس با خبرنگار ایرنا اعلام کردند که توضیحات سازمان ثبت کامل نیست. چون هیچ اظهارنظری درباره اضافه شدن برخی شهرها بعد از اعلام اسامی قبولی صورت نگرفته و همچنین سهمیه برخی از شهرها اضافه شده است.

یکی از شرکت کنندگان در آزمون سردفتران اسناد رسمی به ایرنا گفت: پس از اعلام نتایج آزمون متوجه شدیم که چهار شهر در استان کرمانشاه به ظرفیت ها اضافه شده و سهمیه قبول شدگان این استان از ۱۶ نفر به ۲۰ نفر افزایش یافته است و از طرف دیگر چهار خواهر در این چهار شهر پذیرفته شده اند که جای شائبه دارد.
خبرنگار ایرنا برای پیگیری اعتراض های داوطلبان این آزمون با برخی مسئولان سازمان ثبت اسناد و کانون سردفتران تماس گرفت اما هیچ یک حاضر به مصاحبه و پاسخگویی نشدند.
بهمن طاهرخانی، عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: کسانی که در آزمون سردفتری اسناد رسمی شرکت کرده اند، به موجب اعلامیه سازمان ثبت اسناد صاحب حقی شده اند که بر اساس مقررات است و اگر سازمان ثبت اسناد و املاک پس از برگزاری آزمون، شرایط را تغییر داده باشد در واقع برخلاف تعهدات خود عمل کرده اند.

وی افزود: مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک باید بر اساس اعلامیه عمومی که برای داوطلبان منتشر کرده اند، نسبت به انتخاب افراد اقدام کنند.

طاهرخانی اضافه کرد: اگر سوالات آزمون بر اساس ملاک های اعلام شده، انجام نشده باشد، اعتبار آن را نیز خدشه دار کرده و موجبات بدگمانی هایی می شود و اگر سازمان ثبت اسناد چنین کاری کرده باید مجددا این آزمون را برگزار کند تا شرایطی را که اعلام کرده، مراعات کند.

وی افزود: اگر از شرکت کنندگان در این آزمون به موجب مقررات، حقی تضییع شده، می توانند از طریق دیوان عدالت اداری شکایتی را مطرح کرده و درخواست ابطال یا بررسی وضعیت خود را از دیوان بخواهند و دیوان عدالت اداری نیز ضمن رسیدگی به شکایت، سازمان ثبت اسناد و املاک را موظف می کند تا بر اساس همان اعلام عمومی که برای آزمون داشته، مجددا آزمونی را برگزار کند یا اگر حقی از شاکیان ضایع شده، سازمان ثبت اسناد را ملزم به رعایت حق آن افراد خواهد کرد.

طاهرخانی درباره جوابیه سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: پاسخ های سازمان ثبت اسناد را نیز مانند انتقادهای شرکت کنندگان می توان ادعا دانست و یک مرجع ثالث به عنوان مرجع قانونی و داوری می تواند اعلام کند که چه کسی از مقررات اعلام شده، تخطی کرده است.

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: این مرجع ضمن رسیدگی می تواند به شکایت داوطلبان این آزمون رسیدگی کند، اظهارات و دفاعیات سازمان ثبت را نیز بررسی کند و اگر تخطی شده و حقوق افرادی در این میان ضایع شده باشد حقوق آنان را بازگرداند و اگر حق با سازمان ثبت اسناد و املاک است، حقانیت را اعلام کند تا شبهه و تردید برطرف شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷۴ دیدگاه ها

  1. مجاز شدم. بدون سهمیه و با مظالعه.اگر درصدها و تعداد متقاضیان در هر شهر اعلام میشد این ادعاها نبود. هرکسی خودشو از پیش قبول شده نمیدونست و به درصدهایی که اعلام نشده استناد نمیکرد. وکالت چون سختتره این همه ادعای اکثرا واهی توش نیست. من معدلم فلان بوده و فلان قدر خوندم و … رو بعنوان سند ذکر نمیکرد. من ارشد دولتی هم میخونم و با خودم ۵ تا رتبه ی برتر وکالت بودیم که فقط من مجاز شدم و رتبه ۱ و ۴ و ۷ وکالت نشدن . این مدعیان در طلبش بیخبرانند…

  2. با سلام خدمت همه دوستان .
    یه سوال داشتم از محضرتون، آیا لازم هست که تک تک معترضین، به آزمون موصوف طرح دعوی کنن یا اینکه صرف شکایت چند نفر کفایت میکنه و بقیه از منافع آتی آن در صورت ابطال آزمون، منتفع خواهند بود مثل شرکت مجدد در آزمون و یا بررسی احتمالی پاسخنامه و کارنامه.

  3. چطور ممکنه چهارتا خواهر تو چهار شهر قبول شن در حالیکه اون شهرها اصلا تو آگهی ثبت نام وجود نداشتن!!
    کسانی که میگن ما سه سال شب و روز برا سردفتری درس خوندیم و حقمون بوده بیان جواب بدن!

  4. با سلام خدمت همه دوستان
    *در خصوص اعمال سهمیه بومی چون در موقع ثبت نام در مورد بومی گزینی چیزی اعلام نشده بود یکی از این دو راه منطقی است ۱:اعلام نتایج بدون در نظر گرفتن سهمیه بومی مجددا اعلام شود۲:پس از اعلام ظوابط بومی گزینی مجددا به داوطلبان
    فرصت انتخاب محل داده شود(با توجه به این که هنوز کارنامه ای منتشر نشده است**در مورد اعمال سهمیه ها با توجه به این که اکثر ظرفیتها یک یا دو نفر می باشد و امکان اختصاص ۳۰درصدسهمیه وجود نداردعادلانه این است که ۳۰ درصد به نمره اکتسابی داوطلبان دارای سهمیه اضافه شود سپس بر اساس نمره فضلی فرد واجد شرایط یرای هر محل معرفی شود.
    ***در باره اعلام دو برابر ظرفیت چون آگهی در این مورد ساکت است بهتر است نفرات بعدی به عنوان ذخیره معرفی شوند
    تا بعدا حرف وحدیثی پیش نیایدشاید هم بخواهند با هم توافق کنند که نفر ذخیره دفتر یار بشود.

  5. با سلام
    بعد از اعلام نتایج گفتن بومی سازی شده اگه بومی شده چرا شهرستان ابادان نفر اولش از استان قم هستش؟؟؟؟ من ازمون ندادم ولی واقعا برای داداشم و بقیه دوستان که ایقد تلاش کردن وهزینه کردن واخرش حتی حق نداریم ببینیم تراز چنده جای نگرانی وتاسف برای کشور داره…

  6. کسانی که دم از ابطال آزمون میزنید، آیا تو شهر خودتون هم فکر میکنید تقلب شده. دلیل همه شده اون چهار تا خواهر. کسایی باید معترض باشن که عدم قبولیشون رو اونا میدونن مثلاً بومی های اون شهر ها، نه بقیه مثلاً از تهران یا بقیه استان ها.. بهتره یه کم برید تلاش کنید تا بتونید در آزمون های دیگه موفق بشید. این آزمون ابطال شدنی نیست…

  7. سلام.
    اگر بخواهیم منصفانه برخورد کنیم انتقادات دوستان دو دستن.
    یک سری که واقعا برای همه جای تردید داره مثه قبولی چهار خواهر ، نحوه اعلام نتایج بدون کارنامه.
    اما یک سری هم از روی بی انصافیه و بهونه ای برای قبول نشدن مثلا نتایج دیر اعلام شدن یا سوالات قرنطینه نبودن یا دوبرابر ظرفیت. چون این موارد از قبل وجود داشتن و شماهم هیچ اعتراضی نداشتین تا اینکه نتایج اومد و فهمیدید قبول نشدن!
    البته به دوستان حالا برنخوره!!!

    1. دوست گرامی همون موقع که نحوه ی برگزاری آزمون دیدیم فهمیدیم کشکیه ولی اون موقع مدرکی نداشتیم ولی الان بحمدلله به اندازه ی کافی دلیل و مدرک وجور داره .

    2. با سلام
      دوست گرامی به خدا من هم جز قبول شدگان هستم.نه سهمیه داشتم نه پارتی داشتم.درسهای اصلی را عالی زدم به اضافه هوش و استعداد که صد زدم.برخی افراد قبول نشده اند جوسازی می کنند.هرآزمونی بالاخره خطا دارد.همین سنجش چندبار خطا داشته این افراد یادشان نیست.بی انصافی هم حدی دارد.

    3. سلام
      فکر میکنم بعضی از دوستان با وعده های سراب گونه و خالی از هرگونه دلیل متقن ناخواسته هم وقت داوطلبین وکالت را تلف میکنند و هم انها را امیدوار به توهم ابطال ازمون یعنی یک امر محال و غیر ممکن که تا بحال سابقه ای نداشته و روح و روان انها را ازرده خاطر و مایوس از ادامه راه دشوار ازمونهای بعدی خواهند کرد.به هرحال قبول شده هایی هستند که البته !!!!!!!!ازنظر ما و دوستان خارج از ضوابط و غیر قانونی هستند اینها به ده نفر هم نمیرسند که ان هم شاید قانونی و درست بوده باشد.بقیه قبول شدگان که ۹۹درصد راتشکیل میدهند چرا زیر سوال برده میشوند.شهرهایی بودند که روزهای اخر به سایت اضافه شدند و در pdfاولیه نبودند.هر سازمانی برای گرفتن نیرو قوانین و ضوابطی دارد.

  8. با عرض سلام خدمت مسئول کانال محترم اختبار.بر خود لازم میدانم مطالبی را در خصوص آزمون اخیر سردفتری و آخرین پیامی که در کانال گذاشتید،به عرض برسانم.شهرهای تابعه کرمانشاه و اعلام شده در جدول موردنیاز هیچگونه افزایشی نداشته و چهار شهر مورد ادعای معترضین از زیر مجموعه های دو شهر دیگر استان کرمانشاه(دالاهو و ثلاث باباجانی)بوده و فقط جدول اعلامی از سوی سازمان ثبت در ابتدا۱۹ سردفتر اعلام و سپس طی تصمیم اتخاذ شده در سازمان ثبت و کانون سردفتران بااضافه نمودن ظرفیت شهرهایی مثل ملایر و نهاوند از استان همدان وهمچنین سایر استانها،استان کرمانشاه نیز از این افزایش ظرفیت بی نصیب نبوده و یک سر دفتر دیگر به ۱۹سردفتر اضافه و قبل پایان ثبت نام لیست اعلامی نیز تغییر پیدا کرد.

    1. عزیز ناشناس ک مکررا متن بالا رو تکرار میکنه . عزیزم این رو هم توضیح بدید ک برنامه بومی گزینی رو ک و چه لحظه ای اعلام کردن . من خودم ب شخصه تو هم پاسخ سازمان ثبت نسبت ب اعتراضا متوجه شدم ک بومی گزینی مطرح بوده.

    2. مستند حرف بزنید شما که حقوقی هستید آخه، اولا که اون چهار شهر اصلا هم زیر مجموعه دالاهو وثلاث باباجانی نیستند بلکه زیر مجموعه روانسر و خود کرمانشاه هستند، دوماً اینکه بنده خودم میخواستم هلشی رو ثبت نام کنم ولی این امکان وجود نداشت حالا چطور و با چه مکانیزمی اینا ثبت نام کردن الله اعلم.. و اصلا آیا اینا اون زمان ثبت نام کردند یا بعدا بازم الله اعلم .. سوما اینکه اگر هم بقول جنابعالی تغییر در لیست صورت گرفته چرا فقط خود شما وخانواده اسماعیلی دیدند و ما خبر نداشتیم ؟؟؟

      1. آفرین به شما پس قبول می کنید که ۴شهر اضافه شده زیر مجموعه ی ۲شهر دیگه که روز اول ثبت نام در لیست بودن،هستند.اونوقت شما میگید استان کرمانشاه۱۶میخواسته در صورتی که طبق لیست اعلامی روز اول۱۹نفر بوده.

    3. بنده لیست اعلامی رو دارم هم لیست اولی و هم لیست بعدی
      این چهار شهر در هیچکدام از لیست ها وجود ندارند
      بنده خودم کرمانشاهی هستم و این که میفرمایید این ها زیر مجموعه دو شهر دالاهو و ثلاث هستن بسیار مضحک هست
      طبق نقشه هم نگاه کنید می دانید که حرفتون الکیه

  9. مراجع قانونی جهت رسیدگی دیوان عدالت اداری وسازمان بازرسی کل کشور
    چطور میشود متقاضی کارنامه خود راندیده میتونه ظرف یک ماه به یک صندوق پستی اعتراض کنه

  10. عزیزانی که تهران هستند تا حالا خوب جلو اومدن انشالله با کمک و همیاری یکدیگر و اراده خداوند نتیجه مناسب حاصل خواهد شد ،

  11. امید هزاران نفر از بین رفت اعتماد از بین رفت چطور بازی میشه با اینده هزار نفری که با تلاش درس خوندند و درصد بالایی داشتند شهر من که یک ظرفیت داشت وهمسر یه سردفتر قبول شده چرا وقتی یه دفترخونه چندتا خانواده رو تامین مالی میتونه بکنه باید دو نفر از یک خانواده یا ۴ خواهر دفترخونه داشته باشند و نخبه ها و باسوادا بیکار

  12. دوستان همه حقوقدان هستن اگه اینجا نتونن از حقشون دفاع کنن و حقشون رو بگیره چطور میتونن در آینده موجب احقاق حق دیگران بشن پس پیگیر حقتون از طریق قانونی باشین انشالله بهش برسیم

  13. با شفافیت موافقم ولی اگه دلایل و ادله شما قبولی چهارتا خواهره . واقعا متاسفم برای شما و تمام هم فکراتوون . حتما اونا تلاش کردن یا شاید سهمیه ای چیزی داشتن . اینا دلیل نمیشه . حالا چون یه عده قبول نشدن باید ازمون ابطال بشه ؟؟ شما به این میگین عدالت ؟؟

    1. اون ۴ تا چه تلاشی کردن.در جایی که اعلام ظرفیت نشده قبول شدن.بعدشم میگی شاید سهمیه دارن. نه آقا این خبرا نیست.حق باید به حق دار برسه.اگه ذیحقی برو راحت بخواب و خوف نداشته باش.

    2. دلایل چند تا هست اینکه این خواهران تلاش کردن درست ولی چرا تو حوزه هایی ک جزو پذیرش نبوده تلاششون ب ثمر رسیده. دوم اینکه موقع ثبتنام خبری از بومی گزینی نبود مبنای ثبتنام هم همین بود هر حوزه ای ک ثبتنام کنی. ولی چرا بعدا بومی گزینی شده این خودش فریب تو ثبتنام بوده. چرا ک اولویت اول رو دادن ب اون بومی یعنی دیگران ک از مناطق دیگه ای ثبتنام کردن بیخودی هزینه کردن. هیچ کس نمی تونه عدالت رو تعریف کن چون هرکس ب نفع خودش تفسیر میکنه. خدا داند وبس ک فقط عادل اوست

    3. سلام.مخاطب محترم اسماعیل،دیوان عدالت اداری به عنوان عالی ترین مرجع ادرای و تظلمات در این مورد است.بگذاریم خود دیوان رسیدگی لازم و توضییح اکمل در این زمینه و همچنین اقناع وجدان و آسودگی خاطر را برای این معترضیین با ادله های کارشناسی،فراهم خواهد آورد.
      اما امیدواریم که معترضین محترم در صورت صدور رای و وارد ندانستن ایرادات و واهی بودن آنها دست از کشمکش برداشته و رای دیوان را محترم شمرند،در غیر این صورت برابر قانون با خاطیان نظم عمومی برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

    4. باسلام
      اتفاقا مهم ترین موضوعی که در بین تخلفات، با علامت سوال غیر قابل جواب و تبعات احتمالی بسیاری روبروست همین موضوعه. و اگر به عمق قضیه ای که بنده، به زبان ساده، در زیر بیان میکنم پی ببرید، شما قبول شدگان نگران تر از ما خواهید شد
      ۱- فرض کنید که شما تصمیم داشته اید که در شهر هلشی یا شاهوی کرمانشاه ثبت نام کنید اما در زمان ثبت نام و حتی لیست های اصلاحی نامی از این شهرها نیست و پس امکان انتخاب اینترنتی کد این شهرها نیز وجود ندارد و شما سراغ گزینه های دیگری می روید.
      ۲- نتایج اعلام میشود، در نهایت شگفتی می بینید که ۴ نفر در این شهرها پذیرفته شده اند، (حتی اگر آنها ۴ خواهر نباشند) این سوال مطرح می شود که اصلا این ۴ نفر چطور ثبت نام کرده اند!!!؟؟؟
      ۳ – با توجه به اینکه اساسا کلیه مراحل ثبت نام اینترنتی بوده، کارشناسان فضای مجازی یا افسران سایبری پلیس فتا به راحتی می توانند به این سوال بنیادی جواب بدهند که این ۴ نفر در چه زمانی ثبت نام کرده اند؟ بارگذاری اینترنتی لیست های سازمان ثبت دقیقا کی انجام شده؟ و مثلاً چرا سایرین نتوانستهاند کدهلشی و شاهو را درج کنند اما آن ۴ نفر توانسته‌اند؟ یا اصلا آیا ثبت نامی اتفاق افتاده؟ آیا آنها واقعا رقیبی داشته اند؟
      ۴- اما نگرانی شما شاید اگر تیزهوش باشید اینجا باشد که اگر شما در مرحله مصاحبه شفاهی انتخاب نشوید،آیا افراد ذخیره
      هم ممکن است از طریق فرایند ابهام امیز ثبت نام و قبولی امثال این ۴ نفر دعوت به مصاحبه شوند؟
      ۵- نتیجه این خواهد بود که به نظر می رسد صرفنظر از دیوان عدالت اداری، تعقیب کیفری و تحقیق ضابط مسلط به امور سایبری تمامی ابهامات را پاسخ خواهد داد.

      1. نظر شما مورد احترام بنده اس.اما جناب…ملاک ما قانونه.امیدوارم پس از صدور رای دیوان عدالت اداری،شما معترضین محترم قانع شده و به رای احترام بگذاریم

      2. در استان اردبیل هم چند تا شهر هست که درسته پذیرفته شده گان با هم نسبتی به ظاهر ندارن ولی این چند تا شهر هم در زمان ثبت نام وجود نداشت ولی الان می بینیم چند نفر اون چند تا شهر قبول شدن

    5. آقای اسماعیل از کجا معلومه فامیل اون چهارتا دختر نیستی؟ چون دلایل مختلفی هست از جمله۱- پلمپ نبودن سولات۲- عدم انتشار کارنامه ها۳-این چهارخواهر در حوزه هایی قبول شدن که تولیست شهرهای اعلامی نبوده۴-بر اساس آگهی سازمان ثبت قرار بود دو برابر ظرفیت به مصاحبه دعوت بشه که نشد۵-قرار بود جواب آزمون حداکثر تا ۲۹شهریور اعلام بشه ولی با ۱۸ روز تاخیر در ۱۵ مهر اعلام شد

  14. من شکایت کردم ان شا الله نتیجه می ده دلالیل محکمی داریم در ضمن به نماینده های مجلس زنگ بزنید در کمیسیون قضایی انصافا پیگیرند خدا رو شکر که ما رسانه ها رو داریم عزیزان دیوان عدالت اداری واقعا پیگیری می کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا