گزارشی از دیدار هیات پارلمان اروپا با هیات مدیره کانون وکلای مرکز

گزارشی از دیدار هیات پارلمان اروپا با هیات مدیره کانون وکلای مرکز

نقد رهایی بخش، آنچه در دیدار هیات اعزامی از پارلمان اروپا با هیات مدیره کانون مرکز گذشت

علی صابری- عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز

منبع: وبلاگ وکلای ملت ۴

۱- روز یکشنبه ۲۴ آذر ۹۲ و پیش از دستور هیئت مدیره در حالیکه تب وتاب واپسین روز ثبت نام نامزدهای هیئت مدیره بیست وهشتم همه را فراگرفته بود و تعارف و درخواست و خواهش در جریان بود رئیس به دومطلب اشاره کردند. یکی جلسه ساعت ۱:۳۰ بعد از ظهر همان روز با رئیس قوه قضائیه که بدان فراخوانده شده بودند و متن فرستاده شده قوه به عنوان لایحه جدید و اصلاحی جامع وکالت را در اختیار ما گذاشتند که دکتر امینی عصر همان روز به هنگام ارائه گزارش در جلسه جامعه مستقل وکلا گریزی بدان زدند و بی گمان ایشان و کسانی چون شهبازی نیا و سعید باقری و شخص دکتر افتخار گزارش لازم را ارائه خواهند کرد و دیگری اعلام بازدید هیئت پارلمان اروپا از کانون وکلا و فراخواندن اعضای هیئت مدیره به حضور که البته به جز شخص رئیس در اجرای تکلیف قانونی و جناب فرض پور که حضورشان همیشه قوت قلب است و من کسی نیامد، البته بجاست انتظار داشته باشیم هم خبر دیدار در سایت کانون منتشر شود وهم پس از دیدار گزارش آن که این همه زیرمجموعه شفاف سازی است و پاسخ گوئی در صحبت ما، آرش کیخسروی تصمیم داشت چیزی در این باره بنویسد. منتظر گزارش رسمی بودم تا بنا به روال توصیف جزئیات کنم تا نقد رهایی بخش که از خلال وقایع روزمره بیرون می آید، سر برآورد گزارشی داده نشد ( از سوی کانون) پاسخ خواهی همکاران را به فال نیک گرفتم و منتظر نشدم از دیگران نیز پاسخ بخواهند وآنها پاسخ دهند بلکه برآن شدم وظیفه خویش را فارغ از رویکرد دیگر همکاران اعم از اعضای هیئت مدیره یا وکلای دادگستری انجام دهم. باشد که این رویکرد به هیئت رئیسه کانون سرایت کرده و همه اخبار و اطلاعیه ها را در سایت کانون بخوانیم و سپس جاهای دیگر .

 2- برخلاف آنچه خواندیم هیئت اروپایی ۴ نفر بودند از بلژیک، اتریش، هلند و یکی دیگر که به یاد ندارم، به همراه خانم مترجمی از کشور خودمان و یک یا دونفر از وزارت خارجه . میهمانان سرساعت آمدند اما بی درنگ گفتند که ساعت ۶:۳۰ در مجلس شورای اسلامی کنفرانس خبری دارند و ترافیک سنگین است و باید زود برگردند؛ بنابراین کل جلسه با سلام و تعارف های معمول و پیش آمد و پس آمد بیش از نیم ساعت طول نکشید. رویکرد پرسش ها بیشتر سیاسی بود تا صنفی و حقوقی البته می دانیم که نباید منکر آمیختگی سیاست با دیگر شاخه های علوم انسانی شد اما چربش با سیاست بود از ساختار کانون وکلا واستقلال این نهاد چیزی نپرسیدند و فرصتی هم نشد که رئیس توضیحی بدهد. دکتر افتخار با این رویکرد که نقد داخلی نباید به تقابل خارجی بیانجامد مخالفت شخصی خود با اعدام زیر ۱۸ سال را بیان کردند و توپ را به زمین حریف انداخته، از آن ها خواستند بر ادعاهای آماری خود دلیل بیاورند. رویکرد رئیس در تحلیل قوانین انقلابی ( این تعبیر از پرسش کننده بود) بیشتر نقد و توضیحی تاریخی بود، از انقلاب فرانسه گرفته تا انقلاب روسیه و تاکید کردند که حقوقدانان این مرزو بوم بویژه وکلا همواره بر قانون گرایی پافشاری کرده، خواهان صلح جهانی هستند. آنچه در گزارش ها نخواندید یا به عبارتی جزئی ترین پرسش اعضای هیئت آن بود که آیا ایران به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته است یا خیر؟  که دکتر افتخار پاسخ مثبت داده وهمه ما سال پیوستن را یادآور شدیم والبته آنها نیز از رزرو و ایراداتی که همیشه بر چگونگی پیوستن ما می گیرند سخنی نگفتند. اینجا بود که من چند ثانیه ای فرصت صحبت پیدا کردم وبیان کردم جمهوری اسلامی ایران به پیمان نامه حمایت از حقوق انسانی معلولین که هشتمین سند حقوق بشری جهان و نخستین سند حقوق بشری قرن ۲۱ است پیوسته است و این پیوستن دو سال پس از تصویب پیمان نامه در مجمع عمومی سازمان بین الملل صورت گرفته و شاید دلیلش استفاده از کمترین بار سیاسی برای تشویق دولت به پیوستن بوده است یا به عبارتی نداشتن آژیر واحساس خطر نکردن از سوی دولت وگرنه در این پیمان نامه در حمایت از زنان معلول همانی را می خوانیم که در پیمان نامه رفع تبعیض زنان موجود است ومی دانیم که ما بدان نپیوسته ایم. جا دارد حقوق بشری ها از تلاش های معلولین در تشویق دولت بهره گرفته واین درسی شود برای همه در چگونگی پیوستن به اسناد حقوق بشری .

۳- از موضوع دور نیفتیم، نمی دانم منظور همکاران از این پرسشگری چه بوده است هزار و یک زاویه می تواند داشته باشد اما از یک زاویه فکر نمی کنم انتظار بجایی باشد اگر خواسته باشیم رئیس کانون با دیدن خارجی ها بی درنگ موضع تقابل با دولت داخلی را بگیرد، چه هنگام برگزیدن اعضای هیئت مدیره همیشه رای اول را به کسانی می دهیم که بلدند با قوه قضائیه یا سایر نهادها میان کنش (تعامل) داشته باشند یا از آنها می خواهیم که چنین باشند. پس قرار نیست از چنین کسانی با داشتن این پیشینه توقع داشته باشیم در یک لحظه تغییر ۱۸۰ درجه ای داشته و با حاکمیت تقابل کنند. در کانون وکلا موضع نقد که می گیری و حتی دادخواستی برای ابطال این دستور یا آن بخشنامه رئیس قوه که می دهی یا کوچکترین حرکت مدنی در مسائل کاملاً غیرسیاسی و صرفاً صنفی و حقوقی که می کنی مثلاً برای اثبات حقانیت وکلا درباره تمبر تمدید تلاش می کنی نه تنها حمایت نمی شوی وتنها می مانی و نمی دانی کمیسیون حمایت با آن اسم های بزرگ کجاست و چه می کند بلکه ملامت می شوی که نباید رابطه با قوه قضائیه را خراب کرد آن وقت این ور آب یا آن ور مرز انتظار داریم رئیس کانون موضع روشنفکری بگیرد و کل قوانین از زمان انقلاب تا کنون را به چالش بکشد. اصولاً این گونه احساساتی و انقلابی فکر کردن کمتر ما را به جایی می رساند بویژه آنها که کانون را نظام صنفی می بینند و نه بیشتر از آن و صادقانه آن را نیز گفته اند و اتفاقا رای بالانیز آورده اند، نباید ونمی توانند ترسیم کننده حرکت مدنی باشند آن گروهی می تواند موضع معتدل و منطقی از رئیس یا هر کس دیگر را به انتظار بنشیند که هنگام گزینش هیئت مدیره ملاکش حرکت و فعالیت های مدنی باشد نه اموری صنفی صرف، مانند شهبازی نیا را باید در راس این حرکت ها نهاد که حق دفاع را از امری صنفی به مطالبه مدنی و ملی بدل کرد، چیز زیاد نوشت و سخن بسیار گفت. شاید روزنه ای باشد برای چشم انداز حرکت های آینده وکلا که با رای خود به این نوع حرکات درونی و از داخل آری خواهند گفت یا نه  اما بدانیم که شعار و گفته دستمالی شده، چون سنگلاخی مانع حرکت است. در کانون مرکز حرف که میزنی می گویند سرنوشت ۳۶ هزار وکیل مطرح است و مصلحت چنین است و مصلحت چنان. انگار ما کانون مرکزی ها خود را متولی همه وکلای ایران می دانیم و به حرکت سراسری مدنی باور چندانی نداریم، بارها نوشتم که درباره اصول گرایی و مصلحت گرایی باید اندیشید و نوشت و پژوهید آن هم با نگاهی فلسفی و فراتر از این یا آن قانون البته با بیان مصداق .

۴- نه برای آمیختن با سیاست و نه برای آویختن بدان بلکه برای درک درست سیاست و رابطه آن با اخلاق با سپاس از انجمن آزاد وکلا سخنرانی روشنفکر کاربلدی به نام خشایار تیموری را دست مایه قرار داده (یکشنبه ۱۰ آذر ۹۲ – کانون وکلای مرکز) وبه بهانه آن ذهنیت و حرکت ما وکلا را در این گونه مسائل واکاوی خواهم کرد .

عکس ها از: وبسایت همبستگی وکلا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا